تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
لرستان

جاهای دیدنی خرم آباد 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی خرم آباد

در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران در مجله گردشگری تاپ تراول در نظر داریم تا شما را با جاهای دیدنی خرم آباد آشنا کنیم. پس اگر قصد سفر به استان لرستان را دارید حتما از جاذبه های گردشگری خرم آباد نیز بازدید کنید برای بیشتر آشنا شدن در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

یکی از زیباترین شهرهای ایران خرم آباد است . چه آبشار دوست داشته باشید، چه دلتان بخواهد جاهای تاریخی ببینید، چه در کنار دریاچه خستگی راه را از تن به در نمایید.


مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

خرم آباد شهری خرم و سرسبزاست، شهری که مرکز استان لرستان و بزرگترین شهر لر نشین کشور است، که بدلیل تاریخی بودنش دارای مکان های دیدنی زیادی است که در این مقاله درباره دیدنی های خرم آباد سخن گفتیم

 

خرم آباد شهری است مرتفع و محصور بین کوه های زاگرس. این شهر زیبا و دلنشین با آثار تاریخی و کهن و آب و هوای مطبوع و دلپذیر خود یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در ایام نوروز و در فصل تابستان می باشد.

قرار گرفتن در دره کوه های سر به فلک کشیده زاگرس، این شهر و توابعش را از آب و هوایی مطبوع و فوق العاده برخوردار نموده است. با وجود آبشارهای دلربا، دره های شگفت انگیز، کوه های سرسبز، پارک های جنگلی، دریاچه ها و تنگه ها این شهر نظرکرده چیزی از مواهب خدادادی کم ندارد.

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک با معماری بسیار زیبا در شهر خرم آباد استان لرستان قرار گرفته است. این قلعه بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر و با مساحتی بالغ بر 5300 متر مربع احداث شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل و تعدادی اتاق و تالار است.

این قلعه زیبا و تاریخی، متعلق به عصر ساسانیان بوده که به آن دژ شاپور خواست یا قلعه دوازده برجی نیز گفته می شود.

دور تا دور این قلعه را پرتگاهی فراگرفته که دارای پوشش گیاهی زیبایی است. موزه های باستان شناسی و مردم شناسی خرم آباد که قسمتی از تاریخ این شهر را روایت می کنند نیز در این قلعه که نماد شهر خرم آباد است، قرار دارند.

این قلعه در اواخر دهه پنجاه خورشیدی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه فلک الافلاک که به آن دژ شاپور خواست یا قلعه دوازده برجی نیز گفته می شود.

جاهای دیدنی خرم آباد
جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار وارک خرم آباد

آبشار وارک در 60 کیلومتری شهر خرم آباد و در نزدیکی زیست بوم پلنگ ایرانی قرار گرفته است. این آبشار با ارتفاع 57 متر، از زیباترین آبشارها در کشور محسوب می شود.

اطراف این آبشار مملو از درختان بلوط، گلابی و زالزالک بوده که زیبایی آن را دو چندان نموده است.

پل شاپوری یا پل شکسته

پل شاپوری یا شکسته، یک اثر تاریخی و شاهکار معماری عصر ساسانی و از میراث کهن و ارزشمند ایرانیان است. این پل در جنوب خرم آباد و در ضلع جنوبی قلعه تاریخی فلک الافلاک قرار گرفته است.

از مصالح بکار رفته در ساخت این پل تاریخی می توان به سنگ، ملات گچ و ساروج اشاره کرد. این پل 230 متر طول و 28 چشمه طاق داشته که تنها 5 طاق از آنها باقی مانده است.

پل شاپوری یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران نیز به شمار می آید.

جاهای دیدنی خرم آباد
جاهای دیدنی خرم آباد

بقعه بابا طاهر

با شنیدن نام بابا طاهر، همگان این بقعه را با آرامگاه باباطاهر عریان همدان ، اشتباه می گیرند.

در لرستان افرادی اهل حق هستند، که در گویش محلی، بابا خطاب می شوند؛ از این رو احتمال می رود این بقعه که قدمت آن به دوره صفوی باز می گردد، به یکی از این افراد که نام آن باباطاهر بوده، تعلق داشته باشد.

امامزاده زید بن علی خرم آباد

امام زاده زید بن علی(ع)، فرزند امام سجاد(ع) در بازار روز مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته است.

مقبره اولیه این بقعه متبرکه در سال 404 هجری قمری با دستور بدر بن حسنویه ساخته شده و در سال 1307 هجری شمسی مورد بازسازی واقع شده است. این امامزاده به علت نزدیکی به بازار روز شهر خرم آباد، مورد استقبال عموم مردم واقع شده است.

پارک جنگلی مخمل کوه خرم آباد

پارک جنگلی مخمل کوه با مساحت 500 هکتار در شمال شهر خرم آباد در مسیر خرم آباد-الشتر در کیلومتر 15 این جاده قرار گرفته است. این پارک جنگلی در نزدیکی کوه مخمل کوه در ارتفاع بیش از 1900متری شمال شرقی خرم آباد قرار دارد.

این کوه که با نام تنگ شبیخون نیز شناخته می شود، کوهی مرتفع با بافتی رسوبی بوده و بیشتر بخش های آن پوشیده از گلسنگ است. با شروع فصل بارندگی، این گلسنگ های سیاه رنگ و آفتاب سوخته، در این کوه دیدنی سبز رنگ می شوند.

وجود آبشار بسیار زیبایی که هم نام کوه بوده بر محبوبیت این ناحیه در خرم آباد اضافه کرده است.

جاهای دیدنی خرم آباد
جاهای دیدنی خرم آباد

دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه کیو در مرکز شهر خرم آباد واقع شده که در سال 1352 متوسط شهردار وقت خرم آباد احداث شده است. معنی لغوی کیو در لهجه لری به معنی کبودرنگ و آبی بوده و دلیل این نامگذاری وجود آب زلال و عمیق این دریاچه است.

مکان های دیدنی خرم آباد
مکان های دیدنی خرم آباد

 

این دریاچه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد همه ساله توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب می کند. از قابلیت های این دریاچه می توان به زیستگاه جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر در این دریاچه اشاره کرد.

آدرس: استان لرستان، خرم آباد، بلوار جام جم

گرداب سنگی

گرداب سنگی بنایی مدور به جا مانده از دوران ساسانیان بوده که در بافت قدیمی شهر خرم آباد قرار گرفته و از مکان های دیدنی خرم آباد بشمار می رود. این بنا دارای دریچه ای برای هدایت آب آشامیدنی و توزیع آن در سطح شهر خرم آباد و سیراب نمودن زمین ها بوده است.

بنای تاریخی گرداب سنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از مکان های زیبا و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود.

آدرس: لرستان- خرم آباد- میدان تختی- ابتدای خیابان 17 شهریور

جاهای دیدنی خرم آباد
جاهای دیدنی خرم آباد

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *