تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, یزد

خانه لاری ها یزد ☀️ یادگاری از دوره قاجار| Yazd 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

خانه لاری ها یزد

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی یزد تصمیم گرفتیم تا شما با مکانی تاریخی از دوران قاجار بنام خانه لاری ها آشنا کنیم. پس اگر به اولین شهری خشتی جهان سفر کردید بد نیست سری به این مکان تاریخی بزنید تا با معماری دوران قاجار بیشتر آشنا شوید.

یزد، شهری پوشیده شده از آجرهای گلی، بادگیرهای فراوان و منحصر به فرد و یکی از بی نظیرترین شهرهای خاورمیانه است. یزد، شهر کویری ایران، شهر جذابیت های تاریخی بی حد و حصر، شهری که حالا نه یک اثر آن بلکه تماما ثبت جهانی شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. خانه لاری ها یکی از نمونه های چشم نواز خانه های ایرانی است که قدمت آن به دوره قاجار و سال ۱۲۸۶ هجری قمری باز می گردد. در ادامه به معرفی خانه لاری ها می پردازیم، پس برای آشنایی با این یادگار زیبا و بی نظیر قاجار با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید.

خانه لاری ها


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

لاری ها تُجاری بودند که بیش از ۲۷۰ سال پیش به منظور تجارت از لار فارس راهی یزد شدند. این خانه به یکی از تجار برجسته‌ لاری به نام حاج محمد ابراهیم لاری تعلق داشت و بنیان گذارش حاج غلامحسین ملازینل بود.

آیینه کاری هایی با قدمت حدود پنجاه یا شصت سال از جمله ویژگی های این بنای زیباست که شکوه و زیبایی هنر معماری را نشان می دهد. ستون ها و سرستون های بلند و بینظیر این خانه زیبا در تالار و گره چینیِ درهای اتاق ها با شیشه های رنگی از دیگر زیبایی های این خانه قدیمی هستند.

این خانه مساحتی برابر ۱۷۰۰ متر و زیربنایی معادل ۱۲۰۰ متر دارد و نمونه ای از خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم به شمار می رود. خانه لاری ها در تاریخ ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۷۵ با شماره ثبتی ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در بخشی از آن موزه مشاهیر یزد از بازدیدکنندگان میزبانی می کند.

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *