تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مازندران

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران | Amol 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دیدنی های آمل

آمل جزو شهر های کهن ایران و در واقع پایتخت برنج ایران به شمار می رود. آمل را شهر تاریخ و فلسفه و علم می نامند شهری که اولین شهر علویان به شمار می رفته است و دروازه ورود به سرزمین های سرسبز شمالی ایران است. شهرستان آمل در 76 متری از سطح دریا قرار گرفته است و با ساری مرکز استان مازندران 70 کیلومتر فاصله دارد. در سمت شمال شرقی تهران و به فاصله 180 کیلومتری از ان واقع شده است . آمل جمعیتی در حدود 401.639  نفر دارد و در گذشته با نام های همرو ، آمارد ، مرداد ، آمو و آمله شناخته می شده است.از محصولات آمل اگر بخواهیم نام ببریم می توان به دانه های روغنی کلزا ، برنج ، گل و گیاه وسبزیجات اشاره کرد. در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا با جاهای دیدنی آمل بیشتر آشنا شوید.

عمارت مقبره میربزرگ

سید قوام‌الدین مرعشی ملقب به میربزرگ، از بزرگان سادات مرعشی و مؤسس دودمان مرعشیان تبرستان بود. وی از نوادگان شخصی به نام علی‌المرعش می‌باشد که شجره‌اش با چهار نسل به زین‌العابدین می‌رسد. مقبره تاریخی میر بزرگ یکی از مهمترین بناهای تاریخی مازندران است که در عهد سلطنت شاه عباس صفوی ساخته شده  است و در مرکز بافت قدیم شهر آمل در سبزه میدان و مجاور مصلای بزرگ قرار دارد. این ساختمان از لحاظ ویژگی‌های معماری، سردرها، گنبد، کتیبه ها، کاشی کاری کم نظیر است.

دیدنی های آمل


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

برج هشتل آمل

رج هشتل مجموعه عظیم پنج برج آرامگاهی است که در ۵ کیلومتری شرق آمل از جاده بابل، در روستای هشتل واقع شده است. این برج ها یکی از خاص ترین مکان های تاریخی هستند که به شکل مثلث کنار هم چیده شده اند. بزرگترین برج آن مربوط به یکی از سرداران میرقوام الدین مرعشی، سر سلسله مرعشیان است. شهرت این سردار به دلیل مقاومتی ست که در زمان حمله تیمور از خود نشان داد. سردار سپاه میر قوام الدین جان خود را برای حفاطت مردمش در مقابل حمله چنگیز از دست داده است. بنای اصلی بقعه چهار ضلعی است که مسجدی متصل به آن است و ایوانی در جلوی مسجد ساخته شده است.

دیدنی های آمل

موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ آمل ساختمانی سه طبقه است که در ابتدا برای اداره مالیه یا همان دارایی ساخته شد. در سال ۱۳۸۷ بعد از انتقال اداره دارایی به ساختمان جدید، ساختمان توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و تبدیل به موزه شد.حالا این موزه آثاری از دوران قاجاری و پهلوی را به نمایش گذاشته است. سکه‌هایی از دوران‌های باستان مثل ساسانی و سلوکی در موزه وجود دارد. تعداد آثار قرار گرفته در موزه زیاد نیست. گلیم و جاجیم‌، نامه‌های اداری حکومت قاجار به حاکمان محلی، سلاح‌های قدیمی و ظروف سفالین از آثار جالب موجود در موزه تاریخ آمل هستند.

دیدنی های آمل

آتشکده آمل

از جاذبه های قدیمی شهر آمل میتوان به آتشکده اشاره کرد. از ویژگیهای خاص این آتشکده این است که طبق کاوش باستان شناسان، بزرگترین آتشکده سده نهم محسوب میشود. برای دیدن این بنای تاریخی باید به محله قدیمی عوام کوی بروید.

دیدنی های آمل

حمام شاه عباسی آمل

حمام شاه عباسی با معماری دوره قاجاریه، از آثار تاریخی شهرستان آمل به شمار می رود. حمام شاه عباسی مربوط به سدهٔ ۹ ه.ق است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای آب گرم واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آب ورودی به حمام شاه عباسی از آبگرم طبیعی دامنه های رشته کوه البرز سرچشمه می گیرد.

حمام شاه عباسی با گنبدی خزانه ای و دارای دو ورودی جداگانه برای مردان و زنان است.حمام موقوفه شاه عباسی که با گذشت سالها از زمان تاسیس آن به خاطر اینکه در درمان بسیاری از بیماریهای پوستی، رماتیسم مفصلی، بیماریهای اعصاب و خشکی مفاصل کاربرد دارد، در روستای آب گرم لاریجان همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

دیدنی های آمل

جنگل بلیران

اگر از جاده‌ی قدیم بابل به آمل بروید، در چند کیلومتری آمل جاده‌ای به سمت جنگل و کوه می‌رود و پیچی که می‌خورد، زیبایی تازه‌ای پیدا می‌شود و هر پیچی آدمی را وارد دنیای دیگر می‌کند. یک سو کوه هست و جنگل، دیگر سو شالیزار مزارع و باغات که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. در انتهای جاده به روستای زیبای به لیران می‌رسیم. این روستای زیبا که در دل جنگل محصور است، تا آمل پانزده کیلومتر فاصله دارد. روستای بلیران از شمال به روستای کم دره از جنوب به جنگل‌های سرفراز شمال و کوه چلاواز شرق به جنگل‌های سرسبز و انبوه و رودخانه و از غرب نیز به جنگل و کوه متصل شده است.

دیدنی های آمل

جنگل الیمستان آمل

جنگل الیمستان، جنگل بکری‌ست که در کیلومتر ۲۰ جاده هراز به آن می‌رسید. الیما اسم گیاهی‌ست شبیه پیازچه که در کنار جوی آب می روید و به صورت خوراکی در خورشت از آن استفاده می‌شود و فصل روییدنش اردیبهشت است. مسیر رسیدن به این جنگل پرپیچ و خم است و دشت‌های پرگل و خود جنگل که مه‌ای بیشتر وقت‌ها آن را گرفته، از جاذبه‌های الیمستان به حساب می‌آید.

دیدنی های آمل

پارک میرزا کوچک خان جنگلی

این پارک جنگلی با داشتن وسعتی بالغ بر ۴۴۰ هکتار به عنوان یکی از پارک‌های نمونه جنگلی گردشگری ایران به شمار می‌آید همچنین وجود رودخانه هراز که از ضلع شرقی این پارک جنگلی می‌گذرد زیبایی این پارک را دو چندان کرده است، «پارک میرزا کوچک خان» به عنوان دومین پارک جنگلی بزرگ استان مازندران شناخته می‌شود و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های طبیعی خاورمیانه محسوب می‌شود.

دیدنی های آمل

پارک جنگلی هلومسر

پارک جنگلی هلومسر آمل در ابتدای ورودی جاده آمل به امام زاده عبدالله واقع شده است. پارک جنگلی هلومسر آمل با ۶۷ هکتار وسعت یکی از بزرگ ترین پارک های تفریحی و گردشگری مازندران است. ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی در این پارک در قالب چند مرحله در حال اجرا است. مرحله نخست این پارک ۶۷ هکتاری در قالب ۲۷ هکتار با ایجاد سرویس های بهداشتی، نصب آلاچیق ها، سطل های جمع آوری زباله، کافی شاپ، نمازخانه و وسایل بازی کودکان رونق گرفت. پارک جنگلی هلومسر آمل به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده است.

دیدنی های آمل

پارک دهکده طلایی

این پارک که عنوان زیباترین بوستان های کل کشور را به خود اختصاص داده است در واقع از پارک های داخل شهری می باشد و بزرگترین پارک استان مازندران به حساب می آید .دیدنی های آمل

دریاچه‌ی ساهون

دیدنی های آمل
جاهای دیدنی آمل

دریاچه ساهون در دامنه های جنوب غربی قلعه دماوند، نزدیک روستای نوا از توابع شهرستان آمل قرار گرفته است. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا بیش از ۳۰۰۰ متر است. در گذشته بیش از ۱۰۰۰ هکتار وسعت داشته و تا نیم قرن پیش پر از آب بوده که به مرور زمان بر اثر دخالتهای انسان حجم آب آن کم شده است و در حال حاضر به صورت مردابی در آمده است.

دریاچه دوخواهر آمل

با شروع فصل گرما و آب شدن برف‌های رشته‌کوه‌های البرز دریاچه دوخواهران با آبی سرد میزبان مسافران این منطقه است.  دریاچه در قلب البرز با دورنمایی از قله دماوند بسیار تماشایی است. قله دوخواهران در نزدیکی دریاچه برای کوه‌پیمایی بسیار مناسب است و همچنین برای اتومبیل مسیر همواری دارد. رودخانه سه سنگ و تپه ماهور در نزدیکی این دریاچه هستند و دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

دیدنی های آمل

غارهای دستکند آمل

در منطقه کافرکلی، در طول دره هراز از آبادی اسک تا روستای پنجاب به طول ۴۲ کیلومتر در ارتفاعات مشرف به دره و همچنین در چند دره فرعی نزدیک ۲۵۰ اتاق دست کند در دل صخره قرار دارند. این مجموعه در نوع خود از لحاظ تمرکز در یک منطقه، در ایران منحصر به فرد است. این غارها جهت زندگی موقت یا دائم و یا به صورت یک مجموعه تدافعی و دیده بانی مورد استفاده قرار می گرفته اند.

دیدنی های آمل

پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه در دوران سلطنت شاه عباس صفوی بر روی رود هراز در مرکز شهر آمل در ابتدای خیابان سبزه میدان احداث شده است که بخش شرقی و غربی شهر را به هم متصل می کند. این پل به نیت دوازده معصوم(ع)دارای 12 طاق و دهنه است.

دیدنی های آمل
جاهای دیدنی آمل

آبشار شاهاندشت

آبشار در استان مازندران در روستای شاهاندشت در ۶۵ کیلو متری شهر آمل قرار دارد برای رسیدن به این آبشار باید از پل روستا حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی همراه با شیب تند روستا را طی کردو از کوچه باغ ها و خانه های اهالی روستا رد می شوید که بهتر است از مسیر جنوبی روستاکه در انتها به پایین آبشار می رسد بروید چون می توانید در ان جا چادر هم بزنید. این آبشار بسیار پر آب و دائمی و بزرگ است آبشار شا هاندشت به صورت دو پله ای بوده که گیاهان آبزی و خزه هادر میان دیوارهای آن می بینیدکه زیبای آبشار را چند برابر کرده است.

دیدنی های آمل
جاهای دیدنی آمل

آبگرم استراباکو

آبگرم معدنی استراباکو در جاده هراز، تقریبا ۱۱۰ کیلومتری تهران، ۵۵ کیلومتری آمل، منطقه لاریجان، نزدیک روستای بایجان، مقابل تونل قدیمی رضاشاهی، در محلی به نام قلابن قرار دارد. آبگرم معدنی استراباکو با ۴ چشمه با فواصل کم است که از دل کوه می‌جوشد و پس از چند متر به رودخانه هراز می ریزد.

در محل چشمه قلابن (استراباکو) فردی نزدیک به ۱۶۰ سال پیش دو استخر شنا مخصوص آقایان و بانوان احداث کرده‌اند که امروزه نیز توسط نواده‌گانش اداره می‌شود و در تابستان با مبلغی کم میزبان اهالى محل و توریست هایى معدود قرار مى گیرد. مسیر دسترسی اش پلی قدیمی بر آبی خروشان هراز، و ۵ دقیقه پیاده روی در راهی مالرو زیر صخره‌های البرز سترگ در خنکای سایه درختان وحشی با سمفونی دلنشین پرندگان و آوای رود است.

دیدنی های آمل
جاهای دیدنی آمل

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *