تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


راهنمای سفر

سوپ های معروف ترکیه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

سوپ های معروف ترکیه

ترکیه دارای فرهنگ غذایی بسیار خاص و منحصر به فردی است. در این مقاله از مجموعه مقالات راهنمای سفر به کشورها به سراغ کشور ترکیه می رویم و به معرفی سوپ های معروف ترکیه خواهیم پرداخت. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

ترکیه یکی از کشورهایی است که که همه ساله خیلی از هموطنانمان با هدف تفریح، تجارت و … به آن مسافرت می کنند. این کشور دارای محبوبیت بسیار خاصی در سرتاسر جهان است. غذاهای محلی همیشه یکی از جاذبه های گردشگری هر شهر و کشوری است که همه ی ما دوست داریم این تجربه لذیذ را امتحان کنیم و غذاهای محلی هر منطقه ای را بچشیم. کشور ترکیه دارای سوپ های معروف و لذیذی می باشد که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

سوپ عدس یا مرجیمک | Mercimek Corbasi

مرجیمک چورباسی یکی از محبوب ترین و متداول ترین سوپ های ترکیه است و مخصوصاً در فصل زمستان به طور گرم مصرف خواهد شد. این سوپ که همان سوپ عدس است از ترکیب عدس قرمز، پیاز، گوجه، فلفل، گوجه و فلفل و نعنا خشک تهیه خواهد شد و سوپی سبک، لذیذ و مقوی محسوب می شود.

در شهرهای گوناگون ترکیه سوپ مرجیمک چورباسی را به روشی خاص و متفاوت تهیه می کنند و مادران ترکی هر کدام بر اساس سلیقه شان چیزی به آن کم یا اضافه می کنند. در رستوران های ترکیه مخصوصاً شهر استانبول می توانید سوپ عدس خوشمزه را به عنوان پیش غذا یا یک قول شام سبک و لذیذ سفارش بدهید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
سوپ های معروف ترکیه
سوپ های معروف ترکیه

سوپ عروس یا ازوگلین | Ezogelin Corbasi

یکی از معروف ترین سوپ های ترکیه سوپی به نام سوپ عروس است که پشت این نامگذاری داستان جالبی هم وجود دارد. این طور گفته می شود که مادرشوهری از تازه عروسش به نام ازو خواستار شد که برای او سوپی تهیه کند. ازو که مواد اولیه زیادی در منزل نداشت تصمیم گرفت با هر آن چه که در خانه وجود دارد سوپی خوشمزه تهیه کند.

او عدس، بلغور، برنج، رب گوجه، فلفل قرمز و نعنا را با یکدیگر ترکیب کرد و سوپی بسیار لذیذ و خوشمزه درست کرد. از آن به بعد این سوپ خوشمزه به نام سوپ ازوگلین شهرت پیدا کرد و به دخترانی که قرار است ازدواج کنند حتما طرز تهیه این سوپ را آموزش می دهند.

تاریخچه این سوپ هرچه باشد چیزی که مهم است این است که سوپ ازوگلین امروزه یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین سوپ های ترکیه ای است و در اکثر شهرهای ترکیه این سوپ خوشمزه و مقوی تهیه می شود.

سوپ های معروف ترکیه
سوپ های معروف ترکیه

سوپ یایلا | Yayla

یایلا چورباسی یا سوپ یایلا بر پایه ماست تهیه خواهد شد و یکی از پرطرفدارترین سوپ های ترکیه به حساب می آید. این سوپ گاهی سوپ ماست هم نامیده خواهد شد و از ترکیب ماست یا سبزیجات معطری مثل نعنا، خرفه، جعفری و …)، برنج و نخودفرنگی تهیه خواهد شد.

خاستگاه اصلی این سوپ به ساکنین اولیه منطقه آناتولی برمی گردد و به علت ترکیبات ساده و طعم بی نظیرش بسیار محبوب است. سوپ یایلا را در انتها با کمی نعنا خشک و فلفل پاپریکا خشک شده تزیین و سرو می کنند. سوپ یایلا تا حدودی شبیه به آش دوغ است که در نواحی ترک زبان ایران هم تهیه می شود.

سوپ های معروف ترکیه
سوپ های معروف ترکیه

سوپ ترخینه | Tarhana Soup

ما ایرانی ها با سوپ یا آش ترخینه آشنا هستیم و در خیلی از شهرها و مناطق ایران هم این سوپ تهیه خواهد شد. ترکیه اشتراکات فرهنگی و غذایی زیادی با ما دارد و یکی از این نقاط اشتراک همین سوپ ترخینه است. خمیر ترخینه با ترکیب سیر، پیاز، آب گوشت، جعفری تازه، شوید، نعنا خشک، ماست، مخمر و آرد تهیه خواهد شد و بعد این خمیر به طور گلوله های کوچک و بزرگی در می آید و زیر نور آفتاب خشک می شوند.

این گلوله های ترخینه ماده اولیه برای تهیه یک سوپ فوری و خوشمزه است. بخش دشوار این سوپ همان تهیه گلوله های ترخینه است که البته به طور آماده هم فروخته خواهد شد. سوپ ترخینه یکی از معروف ترین سوپ های ترکیه است و به علت آماده سازی سریع و راحتی که دارد بسیار پرطرفدار است. برای تهیه این سوپ تنها کمی آب، آب گوشت، رب و فلفل قرمز به گلوله های خمیری اضافه می کنند و زمانی که سوپ یکدست و روان شد آن را سرو می کنند.

زنان روستایی و شهرهای کوچک ترجیح می دهند خودشان گلوله های ترخینه را تهیه کنند. اما همان طور که گفتیم در شهرهای بزرگ مثل استانبول، آنکارا و … ترخینه ها را به طور آماده می خرند و تنها با افزودن مواد، سوپی خوش طعم به وجود می آورند.

سوپ های معروف ترکیه
سوپ های معروف ترکیه

سوپ سیرابی | Iskembe Corbasi

اشکمبه یا شکمبه نام یکی دیگر از سوپ های ترکیه است که همانطور که می توان حدس زد با شکمبه یا سیرابی گوسفند تهیه خواهد شد و بسیار چرب و لذیذ و خوش طعم است. در اصل در صورتی که اهل کله پاچه هستید و از طعم آن لذت می برید پس مطمئنا عاشق سوپ سیرابی هم خواهید شد.

این سوپ را همراه با سیر و سرکه می خورند که ترکیبی فوق العاده به وجود می آورد. مردم ترکیه هم معتقدند که این سوپ را باید اول صبح خورد تا انرژی کافی برای آغاز روز را به ما بدهد.

به همین دلیل مثل کله پزی ها که در تمام شهرهای ایران وجود دارد، در هرکجا که بروید رستوران های مخصوصی را می بینید که این سوپ لذیذ را به فروش می رسانند. خیلی از رستوران ها تا پاسی از نیمه شب هم باز هستند و به ارائه این سوپ می پردازند.

سوپ های معروف ترکیه
سوپ های معروف ترکیه

سوپ گزنه | Isirgan Corbasi

سوپ ایسیرگان یا سوپ گزنه یکی دیگر از معروف ترین سوپ های ترکیه است که با استفاده از برگ های گزنه تهیه خواهد شد. این سوپ طرز تهیه بسیار ساده ای دارد و خوبی آن این است که خرید مواد اولیه آن کاملا رایگان است. در نقاط گوناگون ترکیه گیاه گزنه در طبیعت و مخصوصاً اطراف استانبول می روید و مردم به راحتی می توانند به میزان دلخواه از این سبزی کوهی بچینند و این سوپ خوشمزه و گیاهی را تهیه کنند.

البته همان طور که می دانید برگ های این گیاه بسیار گزنده و دردناک هستند و به همین دلیل حتما باید با دستکش چیده شوند. در ترکیه هنگامی که سوپ آماده شد به آن سیب زمینی اضافه می کنند و معتقدند که سیب زمینی بافت و طعم واقعی سوپ را به آن می دهد.

سوپ های معروف ترکیه
سوپ های معروف ترکیه

سوپ بادام | Badem Corbasi

سوپ بادام یا بادم چورباسی یکی دیگر از سوپ های ترکیه ای است که با طعم لذیذ و مطبوعی که دارد طرفداران بسیار زیادی پیدا نموده است. سوپ بادام نخستین بار در آشپزخانه قصرهای عثمانی مخصوصاً قصر ادیرنه تهیه گردیده است. شهر ادیرنه به علت بادام هایش شهرت دارد و در اکثر غذاها از جمله این سوپ لذیذ از بادام استفاده می شود.

این سوپ در آن زمان در جشن ها و ضیافت های رسمی شاهزاده جهانگیر و شاهزاده بایزید، پسران سلطان سلیمان طبخ و سرو می شد و رفته رفته به یکی از محبوب ترین سوپ های ترکیه تبدیل شد.

ماده اصلی این سوپ بادام است که با موادی مثل آرد، شیر، آب گوشت و جوز هندی ترکیب خواهد شد و روی آن هم با چند دانه انار و بادام تزیین خواهد شد. این سوپ در عین حال که بسیار خوشمزه است بسیار مقوی و سرشار از ویتامین ای، منیزیم و پتاسیم است.

سوپ های معروف ترکیه
سوپ های معروف ترکیه

سوپ سلطان | Sultan Corbasi

آخرین مورد از خوشمزه ترین سوپ های معروف ترکیه که به شما معرفی می کنیم سوپ سلطان است. البته گول اسم این سوپ را نخورید، چون تقریبا هیچ ارتباطی به سلطان های عثمانی ندارد! در اصل، در صورتی که در گوگل اسم سوپ سلطان را جستجو کنید با انواع سوپ ترکیه ای به نام سوپ سلطان مواجه خواهید شد که ترکیبات گوناگونی دارند.

جالب این که سوپ سلطان دستور تهیه مشخصی ندارد و در هر منطقه و شهری یک سوپ را به نام سوپ سلطان می شناسند. با این وجود، در رستوران های استانبول متداول ترین این سوپ ها را به عنوان سوپ سلطان مشاهده خواهید کرد که از ترکیب نخود فرنگی، بادام، آرد، تخم مرغ و خامه پرچرب تهیه می شود.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *