تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, لرستان

شاه آباد خرم آباد (ونیز ایران) ، لرستان | Shah Abad Creek 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

شاه آباد خرم آباد

شهر خرم آباد، مرکز استان لرستان و بزرگ ترین شهر لر نشین، در دره ای خوش آب و هوا واقع شده و چشمه های بسیاری دارد. چشمه های موجود در این شهر بسیار زیبا و تماشایی است. در ادامه مطلب همراه مجله تاپ تراول باشید تا با شاه آباد خرم آباد بیشتر آشنا شوید.

یکی از این جاذبه های دیدنی که مورد غفلت و کم لطفی گردشگران در این شهر قرار گرفته است محله ای است به نام شاه آباد که به ونیز ایران معروف است. چشمه دیدنی شاه آباد از میان شهر و کوچه های آن می گذرد. میزان آب این چمشه 964 لیتر در ثانیه است.

شاه آباد خرم آباد

محله مطهری در خرم آباد شباهت زیادی به آبراههای شهر ونیز ایتالیا دارد و چشمه ای از این محل می‌گذرد. سراب شهوا «سِراُوِ شَوا یا سراب شاه آباد» نام نهری در محله شهید مطهری خرم آباد است، که از دامنه تپه‌ای تاریخی مربوط به دوران پس از اسلام که به «تپه شاه آباد» معروف شده، می‌گذرد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

چشمه شاه آباد ۹۶۴ لیتر آب در ثانیه دارد. بخشی از آب این چشمه را برای تامین آب شرب خرم آباد استفاده می کنند و بقیه از داخل یک نهر زیبا و با صفا به شاه جو و گلال می ریزد. محله مطهری در گذشته به باغ گردو و کشت انواع صیفی مانند خیار، گوجه و بادمجان اختصاص داشت.

در زمان‌های نه چندان دور که خانه‌های حیاط‌دار و بزرگ، هنوز جای خود را به ساختمان‌های بلند و چند طبقه نداده بودند به برکت وجود چشمه شاه آباد، معمولا در هر خانه ای درختای مو، انجیر، گلابی، هلو و … پیدا می شد.

شاه آباد خرم آباد

ونیز ایران

همیشگی بودن این چشمه باعث شده مقدار باقی مانده آب که نهری را به وجود آورده در میان شهر جاری شود، این سراب زیبا مسافتی چند کیلومتری را در میان ساختمان های قدیمی و آپارتمان های جدید محله مطهری می گذرد، به دلیل شباهت زیادی که با شهر ونیز دارد، آن را به ونیز ایران نیز می شناسند.

در کنار این چشمه درختانی بلند و تنومند رشد کرده اند که سبب گشته هوای خنک تری نسبت به سایر مناطق شهر داشته باشد.

شاه آباد خرم آباد

علت نامگذاری

در زمان صفویان، شاه عباس صفوی برای پیدا کردن شاهرودی خان به خرم آباد می‌آید و این منطقه خوش آب و هوا را پیدا می‌کند و دستور ساخت و ساز در این منطقه را می‌دهد.

امید است در آینده مسئولین و مردم توجه بیشتری به این چشمه زیبا داشته باشند تا بتوانند از این نعمت الهی در جهت زیباسازی شهر بهره ببرند و این مکان را به یک جاذبه گردشگری مشهور در ایران و جهان مبدل سازند.

دسترسی

محله شاه آباد در دل شهر و نزدیک مرکز شهر خرم آباد، در استان لرستان قرار دارد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *