تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ترکیه, دیدنی های استانبول

قلعه روملی حصار در شهر استانبول 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

قلعه روملی حصار استانبول

در این مقاله از معرفی جاذبه های دیدنی استانبول درباره یکی از اماکن تاریخی این شهر بنام قلعه روملی حصار که در تنگه بسفر و در منطقه روملی بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده است سخن خواهیم گفت .

مختصری درباره شهر استانبول بدانید

ترکیه کشوری اوراسیایی می باشد که بخش بزرگ این کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه واقع شده است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب شرق اروپا) قرار دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ترکیه از شرق با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان؛ و از جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است.

استانبول (به ترکی استانبولی: İstanbul) یا قسطنطنیه بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را ازیکدیگر جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است

بزرگ ترین شهر این کشور استانبول می باشد . استانبول یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه است. استانبول تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را ازیکدیگر جدا می‌کند و تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد.استانبول یکی از مقاصد گردشگری کشور ترکیه است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان مخصوصا از ایران به این شهر سفر می کنند  هتل های استانبول دارای تنوع زیادی است و گردشگران انتخاب های زیادی دارند اما اکثر گردشگران دنبال یک هتل شیک و ارزان قیمت هستند تا یک سفر ارزان قیمت داشته باشند ما به شما توصیه میکنم حتما به این شهر دیدنی و زیبا سفر کنید

 

قلعه روملی حصار

قلعه روملی حصار جزء قلعه های مشهور در کشور ترکیه می باشد که بنای بسیار بزرگ و مستطیل شکل است که در سال 1452 میلادی به به دستور سلطان محمد فاتح در باریک ترین قسمت تنگه ساخته شده‌ است. این بنای تاریخی تا قبل از ساخته شدن پل فاتح سلطان جزء جذابت ترین بناهای دیدنی تنگه بسفر به شمار میرفت

در اصل این قلعه برای فتح شهر قسطنطنیه ( روم شرقی ) ساخته شده بود که در آن زمان عثمانی ها قار به کنترل ترافیک دریایی در این منطقه بودن که با تحریم کردن شهر برای تامین آذوقه از راه دریا کمک بسیار بزرگی را برای فتح قسطنطنیه انجام دادن

دیوارهای قلعه روملی حصار ارتفاعی حدود 82 متر دارد و از موقعیت بسیار خوب برخوردار است . « قلعه بزرگ روملی » دارای مخزن سلاح ، اتاق استقبال، مسجد ، زندان، بوابات متعدد و مرافق مختلف است.

سلطان محمد فاتح برای اینکه بتواند این قلعه را با سرعت بیشتر بسازد مسولیت ساخت سه برج آن را به سه وزیر خود واگذار که در مدت سه ماه باید سه برج ساخته شود در غیر این صورت وزیر مربوط به آن برج گردن زده میشد به همین دلیل برج های قلعه روملی حصار به موقع ساخته و قابل بهربرداری شد و استفاده نظامی از آن در کمتر از یکسال میسر شد.

قلعه روملی حصار استانبول
قلعه روملی حصار استانبول

تاریخچه سقوط قسطنطنیه و شکل گیری استانبول

در ساب 1452 میلادی که عثمانی ها تازه قدرت یافته بودند تصمیم به ساختن امپراتوری عثمانی داشتند به طرف شهر قسطنطنیه یا همان روم شرقی حرکت کردند و سلطان محمد فاح تصمیم داشت تا این شهر که تنها سنگر مقاومت به امپراتوری بیزانس کنستانتین یازدهم در برابر فرمانروایی ترک ها است خاتمه دهد . ترک‌ها برای بیش از یک ماه، شهر را با پیاده نظام، توپ‌ها و کشتی‌ها محاصره کردند. سرانجام، در ۲۹ مه سال ۱۴۵۳، سلطان محمد فاتح حمله‌ای همه جانبه را آغاز کرد و ترک‌ ها از سه طرف به شهر حمله کردند. نبرد ساعت‌ ها به شدت ادامه یافت اما سرانجام، ترک‌ ها آن قدر نردبان آوردند که از دیوارهای شهر بالا بروند و به اندازهٔ کافی سرباز وارد شهر کردند که اوضاع را به نفع خود تغییر دهند. هزاران نفر، از جمله کنستانتین یازدهم، در این نبرد کشته شدند. شهر کنستانتینوپول پس از تصرف توسط نیروهای عثمانی استانبول (قرائت سنتی فارسی: اسلامبول یا استامبول) یعنی شهر اسلام خوانده شد.

قلعه روملی حصار استانبول
قلعه روملی حصار استانبول

معماری قلعه روملی

استحکامات روملی حصار شامل یک برج کوچک، 3 برج اصلی و سیزده برج نگهبانی کوچک واقع بر دیوار های متصل کننده ی برج های اصلی می شود. یکی از برج های نگهبانی به شکل منشوری 4 گوشه ، 6 برج دارای ساختاری به شکل منشور چند گوشه و 6 برج دیگر استوانه ای می باشند. برج اصلیِ واقع در شمال – ساریجا پاشا – به شکل استوانه ای نُه طبقه بوده و 28 متر ارتفاع و 23/30 متر قطر دارد و ضخامت دیوار هایش هفت متر می باشد. امروزه این برج برای بزرگداشت سلطان محمد دوم “برج فاتح” نامیده می شود. برج خلیل پاشا که در وسط قلعه واقع شده و به آب مشرف است نیز نُه طبقه داشته و به شکل منشوری 12 گوشه است. این برج 22 متر ارتفاع و 23/30 متر قطر داشته و ضخامت دیوار هایش 6/50 متر می باشد. برج اصلی واقع در جنوب، زانوس پاشا، تنها هشت طبقه دارد. این برج استوانه ای 21 متر ارتفاع، 26/70 متر قطر و دیوار هایی با ضخامت 5/70 متر را دارا می باشد. فضای داخل هر برج به وسیله ی طبقات چوبی تقسیم شده که هر کدام مجهز به یک کوره می هستند. سقف های چوبی مخروطی که با سرب پوشانده شده اند بر فراز برج ها قرار گرفته اند. دیوار های دفاعی خارجی قلعه ی روملی حصار از شمال به جنوب 250 متر و از شرق به غرب بین 50 و 125 متر طول دارند. مساحت کلی قلعه 31250 متر مربع می باشد.

قلعه روملی حصار استانبول
قلعه روملی حصار استانبول

روملی حصار شامل سه دروازه ی اصلی در کنار سه برج اصلی، یک دروازه ی جانبی و دو دروازه ی مخفی در کنار برج جنوبی برای دسترسی به انبار مهمان و انبار غذا می شد. خانه هایی چوبی برای سربازان و یک مسجد کوچک – اهدا شده از طرف سلطان در زمان ساخت روملی حصار – نیز در قلعه وجود دارند. از مسجد تنها بدنه ی مناره ی آن باقی مانده است اما مسجد کوچکی که در اواسط قرن 16 ام به قلعه اضافه شده بود امروزه کاملا از بین رفته است. آب قلعه از یک آب انبار بزرگ واقع در زیر مسجد تامین شده و به وسیله ی سه آبنمای داخلی در بنا توزیع می شد که از این آبنما ها امروزه تنها یکی از آن ها سالم مانده است. دو لوحه کتیبه نیز روی دیوار های روملی حصار قرار دارند.

قلعه که توسط معمار مصلح الدین طراحی شده است، در ابتدا بوازکسن ( Boğazkesen )، به معنای “بُرّنده ی تنگه” نامیده می شد که به تنگه ی بسفر اشاره داشت. این نام معنی دوم مخوف تری نیز دارد: boğaz در ترکی نه تنها به معنی “تنگه”، بلکه به معنی “گلو” نیز می باشد.

مسیر دسترسی به قلعه روملی حصار

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم این قلعه در ساحل تنگه بسفر قرار گرفته است. ساده ترین راه برای دسترسی به این قلعه تاریخی سوار شدن به اتوبوس هایی است که از ایستگاه اتوبوس روملی حصار عبور می کنند. وقتی در این ایستگاه از اتوبوس پیاده شوید قلعه درست مقابل شماست.

ساعات بازدید: همه روزه به جز چهارشنبه ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *