تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
قشم

موزه ژئوپارک قشم ☀️ موزه‌ ای دیدنی در قشم 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

موزه ژئوپارک قشم

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با موزه ژئوپارک قشم ، یکى از کامل ‌ترین موزه‌ هاى حیات وحش ایران در تنوع زیستى آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

موزه ژئوپارک قشم (Museum Geopark) یکی از کامل‌ترین و بزرگترین موزه‌های طبیعی ایران می‌باشد. این موزه در مساحتی بیش از ۱۰۰۰ متر مربع احداث شده و یکی از جاهای دیدنی شهر قشم است. در موزه ژئوپارک جهانی قشم حدود ۳۰۰۰ گونه جانوری جمع آوری شده و موضوعات قابل ارائه در آن بسیار متنوع است. کلیه نمونه‌هاى موجود در این موزه با همکارى استاد رضا پارسا تاکسیدرمى شده‌اند. در سال ۱۳۸۴ موزه ژئوپارک توسط سازمان منطقه آزاد قشم تاسیس شد.

موزه ژئوپارک قشم

معرفی موزه جهانی ژئو پارک قشم

جزیره قشم تنها منطقه در خاورمیانه می‌باشد که در مجموعه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو قرار گرفته است. ژئوپارک‌ها دارای خصوصیات ممتازی هستند که در آن‌ها می‌توان انواع ریخت شناسی زمین، فرهنگ بومی خاص، حیات وحش، گونه های گیاهی و … را مشاهده کرد که نشان‌دهنده دوره‌های مختلف زمین شناسی و تکامل طبیعت می‌باشند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ژئوپارک قشم دارای ۲۵ ژئو سایت است که یکی از آن‌ها موزه ژئو پارک قشم می‌باشد. ویژگی مهمی که درباره این موزه وجود دارد بومی بودن ۹۵ درصد از نمونه‌های حیات وحش آن می‌باشد. به عبارتی ۹۵ درصد از گونه های جانوری و گیاهی که در موزه به شما معرفی می‌شوند متعلق به جزیره قشم هستند.

نمونه‌های جانوری موزه

در بخش جانوری موزه ژئوپارک قشم می‌توانید اسکلت بزرگترین پستاندار تاریخ یعنی وال گوژپشت را مشاهده کنید. در کنار این اسکلت، چند نوع لاک پشت قرار گرفته‌اند. محل قرار گیری اسکلت‌ها شبیه به سواحل قشم طراحی شده است. همچنین کوچکترین پستاندار دنیا (حشره‌خوار کوتوله) نیز در موزه ژئوپارک قرار دارد. این حیوان شبیه به موش است ولی از آن‌گونه نیست. حشره‌خوار کوتوله خرطومی دارد که از آن برای خوردن حشرات ریز استفاده می‌کند. وزن این جانور تنها ۲ گرم است.

انواع مختلفی از پرندگان بومی و مهاجر جزیره نیز در موزه تاکسیدرمی شده و در معرض دید هستند. پرندگانی مانند شهدخوار کوچک، پلیکان پا خاکستری، فلامینگو، لک لک و … را مشاهده خواهید کرد. بخش مهیج موزه ژئوپارک، مربوط به بخش ماهی‌ها و جانداران دریایی است. انواع مختلفی از ماهی‌ها مانند ماهی بادکنکی، ماهی پرنده، اره ماهی و … از این جمله می‌باشند. بخش فسیل‌های موزه نیز بسیار ارزشمند و کم‌نظیر است که فسیل‌های مختلفی از ماهی‌ها و صدف‌ها در آن قرار دارد.

موزه ژئوپارک قشم

ماکت‌های موزه

در موزه ژئوپارک، ماکت تمام ژئو سایت‌های جزیره ساخته شده که تماشای آن‌ها بسیار لذت بخش است مخصوصاً اگر فرصت بازدید از همه ژئو سایت‌ها را نداشته باشید. در این بخش ماکت دره ستارگان، غار نمکدان، جنگل‌های حرا و … وجود دارد.

موزه ژئوپارک قشم

بخش مردم شنایس 

در این بخش می‌توانید لباس‌های محلی زنان و مردان قشم و صنایع دستی ‏روستاهای مختلف که با صدف و موجودات دریایی ساخته شده، وسایل ساخته شده از درخت نخل، سازها و ‏عروسک‌های محلی و غیره را مشاهده کنید.

در این بخش، مجموعه عکس‌هایی بی‌نظیر از چهره مردمان ‏قشم، شیوه زندگی، صنایع دستی، پدیده‌های زیبای طبیعی و ژئوتوریستی و مناظر گوناگون نیز دارد که ‏توسط هنرمندی به نام عبدالخالق طاهری ثبت شده‌اند. ‏

موزه ژئوپارک قشم

دسترسی به موزه 

آدرس : جزیره قشم، شهر قشم، جنب بازار بین المللى ستاره قشم (ضلع شمالى)، موزه ژئوپارک قشم


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *