تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مشهد

پارک کوهسنگی مشهد | آدرس، تفریحات و توضیحات کامل 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بوستان کوهسنگی

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی مشهد درباره یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهر به نام پارک کوهسنگی مشهد سخن خواهیم گفت که یکی از قدیمی ترین پارک های مشهد می باشد.

پارک کوهسنگی در داخل شهر مشهد و دومین مجموعه تفریحی، علمی، و پارک بزرگ (بعد از پارک جنگلی ملت) در شهر مشهد است. کوهسنگی شامل دو قله از قله های رشته کوه بینالود است. این پارک که مجموعه ای تلفیقی از آب، سنگ و سرسبزی و نور است، مورد استقبال و توجه زائران قرار دارد و یکی از زیباترین پارک‌های ساخته‌شده در ایران است .

کوهسنگی ازطریق خیابانی وسیع و عریض و مشجر، موسوم به خیابان کوهسنگی، که تا ایستگاه راه‌ آهن مشهد ادامه می یابد، به بدنه اصلی شهر مشهد متصل شده است. این خیابان تا سال‌ها، از خیابان‌های برتر کشور بود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ساختمان موزهٔ بزرگ خراسان، با الگوبرداری از معماری کاخ کلات نادر، جلوه زیبایی به این مجموعه داده است. از آنجا که مشهد، پایتخت نادرشاه بود، مصالح مقبره او نیز از سنگ‌های سخت گرانیت کوهسنگی انتخاب شد.

متاسفانه در مجاورت پار ک کوهسنگی آسمان خراشهایی احداث شده است که بافت سنتی از بین رفته است و چهره ان را مخدوش نموده است.

پس از آن و با طرح های توسعه شهر مشهد، پارک کوه سنگی به مجموعه تفریحی گردشگری تبدیل شد. در طرح توسعه این مجموعه، مشاور طرح ، باغ های هفت گانه را پیشنهاد کرده که عبارتند از باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی، باغ طبیعی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی و باغ تفریحی و در آینده نیز ایجاد دریاچه مصنوعی و جزیرۀ پرندگان در میان آن، احداث باغ موزه طبیعی، ایجاد رستوران‌های مختلف بر فراز کوه و کنار دریاچه، ساخت دو مجموعۀ شهر بازی تابستانی و سرپوشیده در این تفریحگاه احداث خواهد شد.

پارک کوهسنگی مشهد
پارک کوهسنگی مشهد

تاریخچه پارک کوهسنگی :

شاه عباس در سن ۱۶ سالگی (۹۹۵ ه‍. ق) توسط مرشد قلی استاجلو در کوهسنگی تاج شاهی به سر نهاده است در سال ۱۰۴۷ در دامنه این کوه در قسمتی که به ایوان کوهسنگی معروف است. این مکان تا سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با همان ساختار طبیعی به عنوان منطقه ییلاقی با جاذبه‌های طبیعی ازقبیل کوه‌های سهل الصعود و باغ‌های سرسبز و چشم‌اندازهای طبیعی و رودخانه‌ها و آب و هوای معتدل، اقامتگاه سیاحتی بود. دراین زمان با ایجاد بعضی از امکانات سیاحتی ازقبیل استخر و جاری شدن قنات، وسعت و اهمیت یافت و در سال ۱۳۱۸ ش. با احداث ساختمانی دو طبقه توسط آلمانها، و جدول کشی خیابان‌ها و نرده کشی و گل‌کاری به صورت پارک طبیعی درآمد. همچنین شهردار وقت شهر میلان، تعدادی مجسمه به شهردار مشهد هدیه کرد که دو عدد شیر سنگی در در ورودی نصب گردیده و دو مجسمهٔ انسانی را کنار استخر بزرگ کوهسنگی و روبروی رستوران و تالارش نصب نمودند (مجسمه‌های انسانی مذکور بعد از انقلاب، بخاطر اینکه مصداق صور قبیحه بود، به‌همراه تاج نصب‌شده بر فراز کوهسنگی، برچیده شد).

پارک کوهسنگی مشهد
پارک کوهسنگی مشهد


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *