تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان جنوبی, خراسان رضوی

پل سنگی خضری و غار فارسان دشت بیاض | خراسان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

پل سنگی خضری

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با پل سنگی خضری دشت بیاض در استان خراسان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

پل سنگی خضری دشت بیاض در منطقه ای بین شهرهای گناباد در خراسان رضوی و قاین در خراسان جنوبی واقع شده و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری زیبای خراسان شناخته می شود.

این منطقه از نظر تفرجگاهی از شرایط مناسبی برخوردار است. پل سنگی با طول 30 متر و ارتفاع 20 متر به همراه چندین غار کوچک و بزرگ پناه گاه پرندگان شکاری و خصوصاً کبوتر وحشی است. غار فارسان نیز غاری است که از دوره میان سنگی باقی مانده و با دارا بودن لایه های باستانی ،تاکنون هیچ کاوشی در آن انجام نشده است. این جاذبه با شماره 3342 در اسفند ماه 1379 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

پل سنگی خضری


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مشخصات پل سنگی خضری دشت بیاض

در سمت چپ این دهانه پل مانند فضای دیگری وجود دارد که دارای فضای وسیع و دهلیزهای فرعی متعدد است. تالار اولیه آن بسیار رفیع و حدود 8 متر ارتفاع دارد و سقف آن به شکل خرپشته ای است. در ابتدای این تالار حوض نسبتا بزرگی وجود دارد که در حال حاضر تنها گوشه ای از آن نمایان است و بقیه قسمت های آن در زیر توده های سنگ و خاک مدفون است.

این حوض از سنگ، آجر و ساروج ساخته شده و به احتمال قوی مربوط به دوره سلجوقی است چون در این دوره فداییان اسماعیلی هر غار و قلعه ای را که دور از دسترس و برای سکونت مناسب بود را در اختیار گرفته و از آن استفاده می کردند.

پل سنگی خضری

تاریخچه پل سنگی خضری دشت بیاض

مردم محل آن را «غار پارس» می نامند و بنا به گفته و باور آن ها در زمان زلزله مهیب خراسان در سال ١٣۴٧ شمسی، سقف گنبدی شکل غار فرو ریخته و قسمتی از آن به صورت یک تاق عظیم با تعادلی شکننده باقی مانده است.

در این محل سه دهنه غار وجود داشته که یکی از غارها که بزرگترین آن ها نیز بوده است در گذشته دور فرو ریخته و از آن تنها یک هلال پل مانند در پیشانی غار باقیمانده است. سقف آن چندان ضخیم نیست و احتمال بر اثر زلزله فرو ریخته است، کف این قسمت بسیار ناهموار و پرشیب است و به همین دلیل صخره ها ریزش کرده و پای کوه غلتیده اند.

در سمت چپ این دهانه پل مانند فضای دیگری وجود دارد که دارای فضای وسیع و دهلیزهای فرعی متعدد است. تالار اولیه آن بسیار رفیع و حدود ۸ متر ارتفاع دارد و سقف آن به شکل خرپشته ای است. در ابتدای این تالار حوض نسبتا بزرگی وجود دارد که در حال حاضر تنها گوشه ای از آن نمایان است و بقیه قسمت‌ های آن در زیر توده‌های سنگ و خاک مدفون است.

این حوض از سنگ، آجر و ساروج ساخته شده و به احتمال قوی مربوط به دوره سلجوقی است چون در این دوره فداییان اسماعیلی هر غار و قلعه ای را که دور از دسترس و برای سکونت مناسب بود را در اختیار گرفته و از آن استفاده می‌کردند.

در عمق ۲۰ متری غار دهانه کوچک‌تری وجود دارد که دهلیزی را به تالار ابتدایی غار مربوط می‌کند. پس از طی این دهلیز فضای وسیعی وجود دارد که در آن آثار و بقایای استقرار از دوره‌های پیش از تاریخ تا دوره سلجوقی پراکنده است. این غارها حداقل از دوره میان سنگی مورد توجه انسان بوده و از آن به عنوان یک سکونت گاه امن استفاده می‌شده است.

پل سنگی خضری

دسترسی

آدرس: این جاذبه گردشگری در 62 کیلومتری شمال شهرستان قاین، 12 کیلومتری شمال شهر خضری و 2 کیلومتری شمال شرق روستای ثغوری واقع شده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *