تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان رضوی, مشهد

آشنایی با چشمه گراب مشهد | Garab 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

چشمه گراب مشهد

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با چشمه گراب مشهد آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

چشمه گراب که بسیاری از مردم محلی به آن «گررو» یا «گوراب» هم می‌گویند، در واقع یک پدیده طبیعی است که شامل چندین چشمه با رنگ‌های مختلف می‌شود. به عقیده برخی از زبان‌شناسان، واژه «گراب» از ترکیب دو واژه «گوگرد» و «آب» به دست آمده است و اشاره به وجود مواد گوگردی در این آب دارد. برخی دیگر هم معتقدند که این نام به طعم تند و تیز آب و یا خواص درمانی آن برای پوست اشاره دارد.

چشمه گراب مشهد
چشمه گراب مشهد

چشمه گراب مشهد یک چشمه نیست، بلکه یک مجموعه از چندین چشمه است که چشمه‌های بزرگتر با فواصل 500 متری به صورت تپه‌هایی آتش‌فشانی از دل مجموعه‌ای از غارهای زیرزمینی که تا به حال کسی موفق به نقشه‌برداری و کشف آن نشده بیرون زده‌اند و طبیعتی بی‌بدیل را ایجاد کرده‌اند.

آب این چشمه دارای مواد معدنی فراوانی مانند املاح کلر،کلسیم، منیزیم، سولفات و یونهای بی‌کربنات است که برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی و درونی، مورد استفاده مردم محلی و راه‌ بلدان دشت مشهد است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
چشمه گراب مشهد
چشمه گراب مشهد

اصلی ترین چشمه و پر آب ترین شان، در دل حفره ای بالای یک تپه سنگی قرار دارد. تپه، تقریبا، 15 تا 20 متر از سطح منطقه بلندی دارد و حفره، تا به سطح آب برسد، تقریبا 6 تا 8 متر، گود است.

در کنار این چشمه اصلی، ده، دوازده چشمه ریز و درشت دیگر هم هست که اطراف چشمه اصلی پراکنده اند. آب همه چشمه ها، کم و بیش کدر است و هر جا رسوب کرده، طیفی از رنگهای زرد لیمویی تا سرخ مسی به جا گذاشته است.

چشمه ها آن قدرها پر آب نیستند. از هر کدام از چشمه ها، جوی باریک آبی به بیرون می‌ریزد. جویی که چند متری را خیس کرده و به پایان رسیده است.  شکل سنگی محوطه، البته منحصر به فرد و زیبایی چشمه ها را بیشتر کرده است.

چشمه گراب مشهد
چشمه گراب مشهد

دسترسی

چشمه گراب در مسیر جاده قدیم مشهد به نیشابور و در فاصله یک کیلومتری جنوب این جاده واقع شده است و فاصله آن از شهر مشهد در حدود ۵۰ کیلومتر است. نام این چشمه از نام روستایی که در نزدیکی اش قرار دارد یعنی روستای «گراب» گرفته شده است. البته انتظار نداشته باشید که مسیر دسترسی این چشمه چندان مطلوب باشد زیرا این چشمه ارزشمند آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *