تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مشهد

راه آهن مشهد کجاست ؟ ( نحوه دسترسی + اطلاعات ) 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

شهر مشهد یکی از مهم‌ ترین شهرهای توریستی و زیارتی بوده که هرساله افراد زیادی برای سفر به این شهر از راه ریلی استفاده می‌کنند. راه آهن مشهد یکی از شلوغ‌ ترین و قدیمی‌ ترین راه آهن‌ های کشور ایران است. قدمت راه آهن مشهد به چندین سال قبل از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. ایستگاه راه آهن مشهد از 20 سازه مهم بعد از جنگ جهانی دوم بوده است. خط ریلی راه آهن مشهد یکی از طولانی‌ترین خط راه آهن‌های ایران است که در این خط راه آهن هم قطار باری و هم قطار مسافربری وجود دارد. این راه آهن فاصله چندانی با حرم مطهر امام رضا ندارد.

راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد

دومین خط راه آهن ایران مربوط به ایستگاه راه آهن مشهد است که چندین سال قبل از جنگ جهانی دوم ساخته شد. به طور تقریبی ساخت این راه آهن به سال 1884 میلادی باز می‌گردد. یکی از پرترددترین ایستگاه‌های راه آهن مربوط به شهر مشهد است و دلیل سفر گردشگران و توریست‌ها برای زیارت حرم مطهر امام رضا محسوب می شود.  خط راه آهن مشهد برای اولین بار در سال 1336 اولین قطار باری خود را به مقصد تهران فرستاد که خط راه آهنی این دو شهر حدود 1335 کیلومتر است. ایستگاه راه آهن مشهد یکی از مجهزترین ایستگاه‌های ایران است که تمام امکانات رفاهی را برای مسافران خود محیا کرده است.

مشخصات

راه آهن مشهد در بخش شمالی خراسان رضوی واقع شده است که فاصله آن تا حرم مطهر امام رضا حدود دو کیلومتر است. معمار راه آهن مشهد فردی به نام حمید غیایی است که عملیات ساخت ساز این راه آهن را از سال 1334 آغاز کرد و در سال 1335 پرونده این عملیات را به سرانجام رساند، و در کم‌تر از یک ماه ایستگاه راه آهن مشهد افتتحاح شد. ایستگاه راه آهن مشهد در همان زمان ساخت به دو قسمت مجزا تقسیم شد که شامل بخش مسافربری و بخش باربری می‌شود. مساحت ساختمان راه آهن مشهد حدود 12000 متر مربع است.

سبک معماری

راه آهن مشهد یکی از شاهکارهای زمان جنگ جهانی دوم بوده که برای نخستین بار که وارد این مکان می‌شوید، متوجه سقف بسیار بلند این بنای عظیم خواهید شد. سالن ایستگاه راه آهن همانند طاق کاخ کسرا از ستون‌های بلندی تشکیل شده است. سبک معماری این ایستگاه به دوران اشکانی باز می‌گردد به همین دلیل سبک معماری این راه آهن همانند آثارهای باستانی زمان اشکانی است. انحنای سقف راه آهن مشهد برگرفته از سازه پل ورسک بوده است. این ایستگاه یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های راه آهن است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. در ایستگاه راه آهن شما شاهد دو ستون بزرگ هستنید که نسبت به مابقی ستون‌ های این سازه متفاوت هستند که با هنر سنتی ایرانی به صورت حرفه‌ای تزئین شده‌اند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

راه آهن مشهد

مسیرهای ریلی

مسیرهای ریلی قطار مشهد به طور کلی به دو بخش ورودی و خروجی تبدیل می‌شود که هر کدام از آنها مشخصات خاص خود را دارند. مسیرهای ریلی راه آهن مشهد شامل ایستگاه راه آهن تهران، نیشابور، شاهرود، دامغان، سمنان، ورامین، کرج، هشتگرد، قزوین می شود. ایستگاه راه آهن زنجان، ایستگاه راه آهن تبریز، ایستگاه راه آهن بندرعباس، ایستگاه راه آهن یزد، ایستگاه راه آهن شیراز، ایستگاه راه آهن قم، ایستگاه راه آهن اراک، ایستگاه راه آهن اصفهان، ایستگاه راه آهن کرمان، ایستگاه راه آهن همدان، ایستگاه راه آهن رشت؛ مسیرهایی هستند که مسیر ریلی راه آهن مشهد به صورت دو طرفه قطار دارد.

امکانات

راه آهن مشهد یکی از مجهزترین ایستگاه‌های راه آهن در سطح کشور بوده که از تمام امکانات رفاهی برخوردار است. در این ایستگاه راه آهن فروشگاه‌های بزرگ سنتی و مدرن وجود دارد که شما می‌توانید از غرفه‌های این فروشگاه‌ها سوغات شهر مشهد را برای خود خریداری کنید. اگر به هر دلیلی گوشی همراه شما مشکل پیدا کرد، می‌توانید از باجه‌های تلفن عمومی استفاده کنید که معمولا به صورت کارتی هستند و برای خرید کارت می‌توانید به غرفه‌های اطراف مراجعه کنید. همچنین از امکانات مهم این ایستگاه می‌توانیم به نماز خانه بانوان و آقایان، سرویس بهداشتی، باجه خدمات رسانی، باجه‌های مخصوص برای رزو کردن هتل، باجه‌های راهنمای سفر، رستوران‌های بزرگ، پارکینگ طبقاتی و… اشاره کنیم.

راه‌های دسترسی

  • نزدیک‌ترین مسیر دسترسی به راه آهن مشهد، مسیر حرم امام رضا محسوب می شود که حدود 3 الی 4 کیلومتر بوده و شما می‌توانید این مسیر را با تاکسی و یا اتوبوس طی کنید.
  • فاصله ایستگاه راه آهن تا فرودگاه مشهد تقریبا 10 الی 11 کیلومتر است.
  • مسافت ایستگاه راه آهن تا پایانه مسافربری تقریبا بین 6 الی 7 کیلومتر است.
  • خط‌های اتوبوس رانی شرکت واحد در خود ایستگاه راه اهن مشهد واقع شده است که دارای سه خط اتوبوس خط 83، خط 79 و خط 29 می‌شود.

خط متری شماره 2 : 

خط ۲ متروی مشهد، که به رنگ آبی در نقشه متروی مشهد مشخص شده، از انتهای طبرسی شمالی (پایین روستای کشف) آغاز می‌شود و تا ایستگاه رضاشهر ادامه دارد. طول خط ۲ مترو ۱۴.۵ کیلومتر است و ۱۳ ایستگاه دارد.

ایستگاه‌های خط 83 راه آهن مشهد- پایانه مسافربری مشهد:

ایستگاه‌های پرتردد خط 83 راه اهن و پایانه مسافربری شامل ایستگاه اول، پایانه راه آهن، ایستگاه دوم چهار راه شهدا، ایستگاه سوم چهار راه خسروی، ایستگاه پنجم خیابان خاکی، ایستگاه ششم چهار راه لشگر، ایستگاه هفتم میدان عدل خمینی، ایستگاه هشتم میدان 15 خرداد، ایستگاه آخر، پایانه مسافربری مشهد می‌شود.

ایستگاه‌های خط 79 راه آهن مشهد- فرودگاه مشهد:

مسیرهای که ایستگاه‌های خط 79 در آن واقع شده اند، شامل ایستگاه اول، پایانه راه آهن، ایستگاه دوم میدان بیت المقدس، ایستگاه سوم میدان بسیج، ایستگاه چهارم میدان 15 خرداد و آخرین مسیر فرودگاه مشهد می‌شود.

ایستگاه‌های خط 29 راه آهن مشهد- پایانه فلسطین مشهد:

اولین خط ایستگاه راه آهن مشهد شامل ایستگاه اول بلوار کشاورز، ایستگاه دوم میدان عبدالمطلب، ایستگاه سوم چهارراه ابوطالب، ایستگاه چهارم بلوار کلاهدوز، ایستگاه پنجم بلوار سازمان آب، ایستگاه ششم میدان راهنمایی، ایستگاه هفتم خیابان فلسطین و ایستگاه آخر پایانه فلسطین است.

راه آهن مشهد

سخن آخر

راه آهن مشهد به دلیل تردد بالایی که سالانه دارد، مورد توجه سازمان ملی قرار گرفته است. همین عامل باعث شده این سازه تاریخی در فهرست میراث مالی قرار بگیرد. مساحت ساختمان راه آهن مشهد حدود 12000 متر مربع بوده که بر سبک معماری دوره اشکانی ساخته شده است. در زمان ساخت آن ساختمان را به دو قسمت جداگانه تقسیم شده بود. راه آهن مشهد از تجهیزات بالایی برخوردار بوده که شما می‎توانید در این مکان شاهد انواع قطارهای مسافربری، باربری و همچنین انواع امکانات رفاهی باشید. همچنین به طور تقریبی روزانه حدود 40 هزار نفر از این ایستگاه راه اهن خارج یا وارد می‌شوند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *