تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

کاخ صاحبقرانیه تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کاخ صاحبقرانیه تهران

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای تهران یعنی کاخ صاحبقرانیه را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از کاخ های بسیار زیبا، دیدنی و محبوب در میان گردشگران است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

کاخ صاحبقرانیه به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار بنیان شد و قصر و مکان تعیش وی گردید.

بعدها با فقدان سلسله قاجار و براندازی آن توسط پهلوی اول، این مکان محل سکونت پهلوی دوم و متعلق به دودمان پهلوی قرار گرفت.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

دهکده نیاوران همواره به دلیل آب و هوای خوب و نزدیکی به کوه‌های البرز مورد توجه قرار داشته است و در دوران قاجار هم شاهان قاجاری به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دادند. در سال ۱۲۲۹ شمسی ناصرالدین شاه قاجار،‌ دستور ساخت عمارت صاحبقرانیه را صادر کرد. در زمان ناصرالدین شاه، هر ۳۰ سال یک قرن به حساب می‌آمد و کاخ صاحبقرانیه به این دلیل این نام را به خود دید که در سی و یکمین سال سلطنت ناصرالدین شاه تاسیس شد و ناصرالدین شاه به افتخار آنکه بیش از ۳۰ سال حکومت کرده بود به خود لقب صاحبقران و به این کاخ نام عمارت صاحبقرانیه را اطلاق نمود.

در مورد معماری این کاخ باید گفت که ساختمانی سفید رنگ با سقف شیروانی سبز رنگ زمردین است. در این کاخ از المان هایی مثل آینه کاری، شیشه های رنگی استفاده شده است و هنرمندانی زبردستی هم گچبر های منحصر بردی را در آن ساخته اند و به طور کلی معماری ایرانی را به خوبی می توان در جای جای آن دید. البته کسی دقیقا نمی داند که معمار این بنای زیبا چه کسی بوده است چرا که اثری از او برجای نمانده است.

کاخ صاحبقرانیه تهران
کاخ صاحبقرانیه تهران

صاحبقرانیه به چه معناست؟

شاید برایتان دانستن این موضوع که نام این کاخ دقیقا از کجا آمده و چه منشایی دارد، جالب باشد. در آن دوران هر ۳۰ سال را معادل ۱ قرن می دانستند. وقتی که این کاخ کاملا ساخته شد، ناصرالدین شاه در حال ورود به سی و یکمین سال سلطنتش بود. از آن جا که او یک قرن حکومت کرده بود، تصمیم گرفت تا نام کاخش را هم صاحبقرانیه بگذارد که به معنای صاحب قرن هاست. البته نام این کاخ در ابتدا صاحبقران بود اما بعدها به صاحبقرانیه تغییر پیدا کرد.

این کاخ از چندین بخش مختلف تشکیل شده است اما در همه جای آن می توان تابلوهای نقاشی بسیار بزرگی را دید. تابلوهایی که روی بعضی از آن ها تصاویری از شاهان قاجاری را دید، تصاویری از ناصر الدین شاه و تصاویری از منظره های مختلف مانند کوه شمیران. روی دیوارها اثر حکیم الملک از کمال الملک هم به چشم می خورد.

یکی از زیباترین بخش های کاخ صاحبقرانیه، تالار آیینه آن است که به نام تالار جهان نما هم شناخته می شود. تزیینات آیینه کاری ای که در دیوارهای این کاخ به کار رفته، واقعا دیدنی است و از طرف دیگر عظمت و بزرگی این بخش از کاخ، مثال زدنی. در بخش های شمالی و جنوبی این تالار، پنجره هایی وجود دارد که از آن ها می توان کوه های شمیران تهران را دید. از این تالار معمولا به عنوان جایی برای ضیافت ها و دیدارهای رسمی استفاده می شده است و البته که یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخی در همین تالار رقم خورده است، اتفاقی به نام امضای فرمان مشروطیت که توسط مظفر الدین شاه انجام شد.

کاخ صاحبقرانیه تهران
کاخ صاحبقرانیه تهران

در این تالار آثار نفیس بسیار زیادی به چشم می خورد که از میان آن ها می توان به فرش های نفیس، مبل های گران قیمت، لوسترها، انواع گلدان های دست ساز از کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن و چین اشاره کرد. اسطرلاب، چندین سپر طلاکوب، ساعت رومیزی و بسیاری از وسایل و اشیای گران قیمت دیگر هم در همین بخش قرار دارند.

چطور به این کاخ برویم؟

کاخ صاحبقرانیه در شهر تهران و در منطقه ی نیاوران واقع شده است و راه دسترسی راحتی دارد و هم می توانید از طریق وسیله شخصی و هم وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی به آن دسترسی داشته باشید. در صورتی که بخواهید مسیر مترو را انتخاب کنید، کافیست در ایستگاه تجریش که آخرین ایستگاه خط ۱ متروی تهران است، پیاده شده و از آنجا سوار تاکسی های نیاوران شوید. البته می توانید از میدان تجریش این مسیر را با اتوبوس هم طی کنید.

قبل از بازدید از کاخ صاحبقرانیه باید بدانید

خوب است به نکاتی در مورد کاخ صاحبقرانیه قبل از بازدید از آن دقت کنید. این کاخ هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر به استثنای ایام سوگواری میزبان بازدید کننده ها و توریست هاست. از آن جایی که این بنا در حال مرمت بوده است ممکن است امکان بازدید از آن وجود نداشته باشد با این وجود می توانید از بقیه ی بخش های مجموعه ی نیاوران دیدن کنید.

مسیر کاخ صاحبقرانیه تهران برروی نقشه


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *