تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایتالیا

کلیسای جامع سانتا ماریا | شاخص ترین آثار تاریخی فلورانس ایتالیا 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کلیسای سانتا ماریا فلورانس 

در این مقاله از مقالات جاهای دیدنی ایتالیا یکی از جاذبه های بسیار زیبای فلورانس ایتالیا یعنی کلیسای جامع سانتا ماریا را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا و دیدنی محسوب می شود. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

سانتا ماریا دلفیوره کلیسای جامع شهر فلورانس ایتالیا و مهمترین نماد این شهر زیبا محسوب می شود. این کلیسا جزو مهمترین بناهای دنیا محسوب می شود زیرا به عنوان سومین کلیسای بزرگ دنیا بعد از کلیساهای سنت پیتر در شهر رم و سنت پل در شهر لندن شناخته می شود.

 


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

کلیسای جامع شهر فلورانس ایتالیا یکی از شاخص ترین آثار تاریخی و از زیباترین بناهای این شهر محسوب می شود که قدمتی بس طولانی دارد. این کلیسای قدیمی نه تنها به علت اندازه بزرگ و ظاهرش چشم نواز خود معروف است بلکه شهرت آن به صدها سال پیش برمی گردد و گنبد برآمده این عبادتگاه یکی از شاهکارهایی است که نشان دهنده این است از این حیث بسیار از زمان خود پیش بوده است.

کلیسای جامع فلورانس کلیسای اصلی شهر فلورانس ایتالیا می باشد. همان طور که به طور متداول، اندومودی فیرنزه مورد خطاب می باشد، در سال 1296 میلادی با توجه به طراحی آرنولفو دی کامبیو به سبک معماری گوتیک آغاز به ساخت کرد؛ و از نظر ساختمانی در سال 1436 با گنبدی به اتمام رسید که متوسط فیلیپو برونلسکی مهندسی شده بود.

از نظر گردشگران و معماران صاحب سبک دنیا شهر فلورانس پایتخت معماری اروپا و کشور ایتالیاست که اوج هنر و معماری اروپا در تک تک بناهای شهر دیده می شود؛ پس قرارگیری کلیسای سانتا ماریا دلفیوره در فلورانس و نزدیکی منطقه زیبای توسکانی بر جذابیت این کلیسا می افزاید.

کلیسای جامع سانتا ماریا فلورانس ایتالیا
کلیسای جامع سانتا ماریا فلورانس ایتالیا

فیلیپو برونلسکی، به علت ساختن گنبد کلیسای جامع فلورانس به شهرت جهانی دست پیدا کرد. طرح او که از پانتئون رم الهام گرفته بود در سال 1419 میلادی، برنده مسابقه طراحی گنبد شد. معماری این کلیسا به سبک گوتیک ساخته گردیده است. کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره در میان محلی های شهر فلورانس با نام دومو سانتا ماریا دل فیوره شناخته می شود. گنبد این کلیسا که گفته می شود از مسجد سلطانیه الهام گرفته است، بزرگ ترین گنبد قرمز و آجری سراسر دنیا محسوب می شود. گنبد آجری و قرمز رنگ این کلیسا، هشت ضلعی با 42 متر قطر و 32 متر ارتفاع دو لایه است. بخش داخلی گنبد نیز شامل 9 دایره در هم است که با تابلوی آخر الزمان هنرمندانی به نام جرجو واساری و فردیریکو زوکاری نقاشی گردیده است. این کلیسا از دیدنی های اروپا محسوب می شود.

مقایسه گنبد سلطانیه و سانتا ماریا دلفیوره

– هر چند سانتا ماریا دلفیوره اولین گنبد هشت ضلعی در دنیاست که بدون داشتن قابی برای پشتیبانی ساخته شد اما از نظر قدمت گنبد سلطانیه عمر بیشتری دارد و قدیمی تر محسوب می شود.
– سناتا ماریان دلفیوره یکی از چشم گیرترین بناهای دوران رنسانس است که پایه ساخت خیلی از کلیساهای اروپا و ایتالیا قرار گرفت در حالی که گنبد سلطانیه با قدمت خود الگوی ساخت گنبد تاج محل هند و سایر گنبدسازی های ایران شد.
– گنبد سلطانیه تنها گنبد بزرگ خشتی و آجری جهان است در حالی که گنبد سانتاماریا دلفیوره دارای پوسته آهنی می باشد.
– هر دو گنبد 8 ضلعی هستند؛ اما معماران ایرانی توانستند وزن گنبد و بنا را با استفاده از هشت مناره بلند آن حفظ کنند، در حالی که گنبد سانتا ماریا دلفیوره دارای مناره و برج نیست و برای کاهش وزن گنبد در بالای یک پنجره فانوس مثل تعبیه شد.
– در طراحی گنبد سلطانیه کاملا اصل قرینه رعایت گردیده است اما در معماری سانتاماریا دلفوریه اصل قرینه صرفا در سالن اصلی کلیسا رعایت گردیده است.
– 8 مناره گنبد سلطانیه و موقعیت قرارگیری آن باعث می شد که صدای موذن و یا مُخبرها به راحتی با سطح شهر برسد و در کلیسای سانتاماریا دل فیوره یک ناقوس برای اطلاع رسانی استفاده شد.

کلیسای جامع سانتا ماریا فلورانس ایتالیا
کلیسای جامع سانتا ماریا فلورانس ایتالیا

نقاشی کلیسای فلورانس

مهمترین تزئین استفاده شده در معماری داخلی بنا نقاشی های آن است که در ترکیب با سنگ مرمر جلوه باشکوهی دارند. عموما این نقاشی ها به پیروی از نقاشی رنسانس با استفاده از ترکیب های رنگی زیاد، تصاویر شلوغ و گاها تخیلی، اسطوره سازی، استفاده از پرتره، پرسپکتیو و نسبت ها، کوتاه نمایی (Foreshortening) سعی در ارائه مفاهیم داشتند.

بهترین زمان بازدید از کلیسای سانتاماریا دلفیوره ایتالیا

بهترین زمان بازدید از شهر فلورانس در ماه های آوریل، می، ژوئن، سپتامبر، اکتبر است که بیشترین تعداد گردشگران در شهر فلورانس هستند. در صورتی که تمایل دارید سفر ارزانتری به کشور ایتالیا داشته باشید، می توانید در ماه های جولای، آگوست تور اروپا_ ایتالیا را خریداری نمایید.

آدرس کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره:

ایتالیا، توسکانی، فلورانس، خیابان فیرِنزه Piazza del Duomo, 50122 Firenze FI


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *