تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

کلیسای سرکیس مقدس | بزرگ‌ ترین کلیسای تهران + فیلم 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آیا تا به الان نام بزرگ‌ ترین کلیسای شهر تهران به گوش شما خورده است؟ آیا اطلاعاتی درخصوص کلیسای سرکیس مقدس دارید؟ آیا می‌دانید این کلیسا در کجای تهران واقع شده است؟ کلیسا سرکیس مقدس یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین کلیساهای موجود در شهر تهران است که به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر تهران نیز از آن یاد می‌شود؛ اگر سفری به تهران را در پیش دارید، حتما سری به این جاذبه دیدنی نیز بزنید‌.

کلیسا سرکیس مقدس

تاریخچه

ساخت کلیسای سرکیس مقدس به نیمه‌ دوم قرن بیست برمی‌گردد. در آن زمان، جمعیت ارمنی‌ها با گذشت زمان افزایش پیدا کرد و دیگر کلیسای معروف آن زمان، یعنی کلیسای مریم مقدس، پاسخگوی نیازهای مردمان ارمنی نبود. از طرفی، به علت افزایش ارمنی‌ها و به وجود آمدن محله‌های ارمنی‌نشین، مسیحیانی که در شمال تهران زندگی خود را آغاز کرده بودند، دسترسی بسیار سختی به کلیسای مریم مقدس داشتند. در این زمان، ساخت یک کلیسای بسیار بزرگ با گنجایش بیشتر و از  همه مهم‌تر در کنار محله‌های جدید ارمنی‌نشین، نیازی بود که بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شد. این موضوع باعث شد تا خلیفه‌گری ارمنیان تهران همراه با یاری یکی از خیرین ارمنی یعنی کارمام سرکیسیان اقدام به خرید یک قطعه زمین در تقاطع خیابان کریم خان زند کنند. سپس دستور ساخت این کلیسای باشکوه را برای رفاه هر چه بیشتر ارمنی‌های ساکن این مناطق داده شد تا دیگر لازم نباشد از شمال تهران به سمت جنوب و کلیسای مریم مقدس بروند.

معرفی

کلیسای سرکیس مقدس یکی از بناهای بسیار قدیمی و تاریخی در شهر تهران است که قدمت آن به دوران پهلوی برمی‌گردد. این کلیسا در سال ۱۳۴۹ ساخته و آغاز به کار کرد. در این کلیسا، یادگاری‌های مختلفی از این دوران به جای گذاشته است. این کلیسا به صورت کاملا حرفه‌ای و خاص طراحی شده. طراحی آن به‌گونه‌ای است که شما با وارد شدن به این فضا احساس آرامش خواهید کرد. از طرفی، علاوه‌ بر طراحی آرامش‌بخش آن، طراحی داخلی این بنا نیز متفکرانه است. بازدید و گشت‌وگذار در این بنای تاریخی، می‌تواند یک تجربه‌ خاص و به‌یادماندنی برای شما رقم زند.

کلیسای سرکیس مقدس دارای طراحی داخلی بسیار باشکوه و جذابی است. این طراحی توسط هنرمند معروف یعنی اوژن آفتاندیلیان صورت گرفته است؛ اگر بخواهیم درخصوص طراحی داخلی این بنا صحبتی کنیم، باید بگوییم معماری این بنا براساس معماری قرون وسطا و عصر جدید ارمنستان صورت گرفته است. هنگامی که شما وارد این کلیسا می‌شوید، این کلیسا را به شکل یک پلان صلیبی مشاهده خواهید کرد که از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این طراحی به حساب می‌آید. برای طراحی دیوارهای خارجی این بنا، سنگ مرمر سفید رنگ به‌کار گرفته شده است. همچنین طراحی دیوارهای داخلی این کلیسا از گچ بوده.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

نکته قابل ذکر این است که هزینه نهایی ساخت این بنا پس از مرگ مارکار سرکیسیان توسط فرزندانش یعنی گورکن و وازگن سرکیسیان پرداخت شد. احداث این بنا به ۱۴ فروردین و 1343 برمی‌گردد. انتخاب نام این کلیسا توسط لئون کشیشیان صورت گرفت. متاسفانه در دوران جنگ تحمیلی و در اثر برخورد موشک، بخشی از این بنا آسیب دید و به منظور ساخت و بازسازی مجدد، این بنا تعطیل اعلام شد؛ البته مدت زمانی از تعطیل شدن این بنا نگذشت که پس از مرمت سازی این کلیسا، این بنا باز و فعالیت خود را در سال 1362 از سر گرفت. ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۱ نیز این بنا مورد مرمت قرار گرفت و طراحی‌هایی از حضرت مسیح در گوشه شرقی دیوار شمالی به چشم می‌خورند.

کلیسا سرکیس مقدس

سرکیس مقدس کیست؟ چرا این کلیسا را سرکیس مقدس نام گذاری کردند؟

سرکیس مقدس از قدیسان کلیسای حواری ارمنی بوده که در اوایل قرن چهاردهم میلادی در ارتش رم خدمت می‌کرد. این قدیس به دلیل مسیحی بودن خود، موردتعقیب قرار می‌گرفت. سرانجام همراه خانواده خود به سمت ارمنستان حرکت کرد؛ اما زندگی وی و خانواده او در این کشور طولانی نبود و با دستور پادشاه ایران از این کشور اخراج شد. سرکیس مقدس پس از اخراج از ارمنستان به کشور ایران آمد و در سپاه ساسانی شروع به خدمت کرد. پادشاه ایران یعنی شاپور از خدمات و عملکرد این سردار در جنگ‌های مختلف راضی بود؛ اما پس از گذشت مدتی، سرکیس مقدس متهم به تبلیغ دین مسیحی در بین سپاهیان ایران شد و سرانجام در نیشابور به قتل رسید.

کلیسای باشکوه سرکیس مقدس در کجای تهران است؟

سرکیس مقدس کلیسایی بسیار باشکوه و خاص در تهران است که علاقه‌مندان و طرفداران می‌توانند جهت بازدید و آشنایی هر چه بیشتر با طراحی خاص این بنا، از این بنا بازدید کنند. این بنا در خیابان کریم خان زند تهران، ابتدای خیابان نجات‌اللهی قرار گرفته است. برای رفتن به این کلیسا می‌توانید از طریق مترو نیز به سمت این بنا حرکت کنید. ایستگاه‌های نزدیک به این بنا، شامل ایستگاه‌های میدان ولیعصر و هفت تیر می‌شوند. کافی است در هر کدام از این ایستگاه‌ها پیاده شده و به مدت ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به این کلیسای شگفت‌انگیز برسید. همچنین شما می‌توانید از طریق تاکسی نیز به این کلیسا بروید. تنها کافی است در میدان ولیعصر یا هفت تیر از تاکسی پیاده شوید.

بازدید از کلیسای سرکیس مقدس

اگر قصد دارید از فاصله‌ای نزدیک با شکوه و عظمت این کلیسا بیشتر آشنا شوید، می‌توانید همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۱۶ به این کلیسای بسیار بزرگ و خاص مراجعه کنید. البته دقت داشته باشید برای ورود به این کلیسا محدودیت‌هایی وجود دارد؛ بنابراین در صورتی که می‌خواهید به کلیسا بروید، حتما قبل از حرکت خود از طریق شمارهای مخصوص به این کلیسا تماس گرفته و از باز بودن درب های کلیسا اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید برای ورود به این کلیسا نیاز نیست هزینه‌ای پرداخت کنید. تنها شما موظف هستید برخی از آداب‌های مخصوص به آن را رعایت کنید.

سخن پایانی

کلیسای سرکیس مقدس از جمله کلیساهای بسیار خاص و دیدنی شهر تهران به شمار می‌رود که در محله‌های قدیمی این شهر قرار گرفته است. این بنا طراحی بسیار زیبا و جالبی دارد که می‌تواند افراد زیادی را به سمت خود جذب کند. طراحی آن ترکیبی از معماری قرون‌وسطا و دوران معاصر ارمنستان است که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب کند. این کلیسا همانند دیگر مراکز مذهبی مربوط به مذهب ارمنی، دارای محدودیت بازدید برای مسلمانان است؛ بنابراین، در صورتی که قصد دارید جهت بازدید به این کلیسا بروید، حتما قبل از رفتن به این کلیسا تماس گرفته و از باز بودن آن مطمئن شوید. بازدید از بنا می‌تواند یک تجربه‌ خاص و فوق‌العاده برای شما به حساب بیاید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *