تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مقالات آموزشی

گردشگری دریایی چیست؟ 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

گردشگری دریایی چیست؟

در این مقاله از سری مقالات آموزشی یکی از مبحث های مهم در زمینه گردشگری یعنی گردشگری دریایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

 امروزه در اغلب کشورهای دنیا توجه به تورهای دریایی، ورزش ها و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمی های مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه های گردشگری قرار دارد و همین باعث شده تا کشورهای گوناگون سعی کنند حتی از کوچک ترین ظرفیت های آبی، دریایی و ساحلی خود بیشترین استفاده را ببرند.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

گردشگری ساحلی یعنی همان چیزی که در سواحل دریای خزر، قشم، کیش و چابهار شاهد هستیم! سوار شدن بر جت اسکی، قایق سواری، فلای بورد، ماهیگیری در آبهای کم عمق، شنا، تماشای غروب آفتاب و آفتاب گرفتن در ساحل ماسه ای از جمله تفریحات گردشگری ساحلی هستند و در اکثر سواحل ایران وجود دارند. در مقابل، گردشگری دریایی موجود است که کاملا با نوع قبلی متفاوت می باشد و بیشتر با دریانوردی با کشتی های کروز، غواصی و ماهیگیری در آب های عمیق در ارتباط است.

گردشگری دریایی چیست؟
گردشگری دریایی چیست؟

شاید تصور نمایید که گردشگری دریایی یک صنعت جدید در گردشگری میباشد، اما لازم است بدانید که این نوع از گردشگری از سال 1980 معرفی و هر روز نیز به اهمیت آن اضافه کرده میشود. کشتی های کروز و امکانات تفریحی بسیار متنوع دریانوردی در مناطقی از دنیا که دارای شرایط مطلوب در این حوزه هستند، از جمله نشانه های گردشگری دریایی می باشند که در سفرهای خارجی می توانید آنها را مشاهده نمایید.

جایگاه ایران در گردشگری دریایی

گردشگری دریایی در ایران یک واژه ی ناملموس و تقریبا بیگانه می باشد، اما این بیگانگی دلیل بر نداشتن شرایط جغرافیایی مناسب در این حوزه نیست.

در صورتی که به نقشه ی ایران به طور دقیق نگاه نمایید، کاملا به وجود رنگ های آبی در شمال و جنوبکشورمان که نشان از دریاهای گسترده و خلیج همیشگی فارس هستند، پی خواهید برد. فاصله ی ایران از دنیای گردشگری دریایی در شرایطی می باشد که بیش از 2500 کیلومتر مرز دریایی داریم. نبود امکانات مناسب و نداشتن نیروی متخصص، از جمله موانع پیش رو برای گسترش گردشگری دریایی در ایران می باشد که باعث شده اند تا یکی از کانال های ارزشمند اقتصادی را از دست بدهیم.

البته قابل ذکر است است که در سال های گذشته طرح های گوناگونی در جهت توسعه ی گردشگری دریایی به وسیله ی سازمان بنادر و دریانوردی و گردشگری ایران ارائه شده اند که امیدواریم رونق را در این صنعت مهم همراه داشته باشند.

تاثیر گردشگری دریایی در اقتصاد

گردشگری دریایی یکی از مهم ترین فاکتورها در جذب گردشگر می باشد که با رشد و توسعه ی آن می توان شاهد بهبود اقتصاد بود. اغلب گردشگران خارجی ایران را با آثار باستانی و تاریخی آن می شناسند و از وجود زیبایی های نهفته در دریای عمان و خلیج فارس اطلاع ندارند. بدون شک با فراهم شدن شرایط مناسب برای سفرهای دریایی با کشتی های تفریحی کروز بر روی آب های ایران، قسمت عظیمی از ثروت ایران برای جذب گردشگران برای همگان آشکار می شود و هر روز شاهد ورود گردشگر بیشتر به کشورمان خواهیم بود. اضافه بر این، توسعه ی گردشگری دریایی نیاز به افراد متخصص و امکانات تفریحی متنوع بر روی کشتی های دریانوردی دارد و در نتیجه شاهد اشتغال زایی زیادی در این زمینه خواهیم بود.

گردشگری دریایی چیست؟
گردشگری دریایی چیست؟

برای پی بردن به نقش گردشگری دریایی در اقتصاد و توسعه ی صنعت گردشگری کشورمان، کافیست جزیره ی زیبای کیش را تا پیش از فراهم شدن امکانات گردشگری ساحلی مثل فلای بورد، جت اسکی، بنانا سواری، غواصی و سایر ورزش های آبی تصور نمایید و با امروز آن مقایسه کنید. زمانی که وجود این ورزش های آبی و ساحلی تا این اندازه موفق شده به جذب گردشگر کمک کند، برای گردشگری دریایی دیگر حرفی باقی نخواهد ماند.

بالا رفتن توریست میتواند به بهترین شکل باعث رونق اقتصادی کشور شود

روند توسعه ی گردشگری دریایی و نقش آن در اقتصاد را می توان با یک مثال بیشتر شرح داد. فرض نمایید آوازه ی آب های زیبا و آرام خلیج فارس و دریای عمان و گستردگی آبهای دریای خزر و تفریحات هیجان انگیز آن به گوش گردشگران در کشورهای همسایه و همچنین گردشگران داخلی برسد و کوله بار سفر به این مناطق بردارند. هر یک از این گردشگران نیاز به محل اقامت و رزرو هتل و بهره مندی از شرایط رفاهی و خوردن غذا و خرید سوغات و صنایع دستی و جابه جایی در سطح شهر برای بازدید از مناطق دیدنی دارند. بنظر شما این شرایط چیزی جز رونق اقتصادی خواهد بود؟


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

  2. آرزو

    چرا فعالان حوزه گردشگری برای توسعه گردشگری دریایی یا قطاری به کشورهای همسایه هیچ کاری تمیکنن!؟ راههای سفره‌ایی به خیلی کشورها رو که عملا بستن لااقل برای مردم تسهیلات سفر های زمینی فراهم کنن

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *