تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آسیا, هند

جزیره موریس کجاست ؟ یکی از زیباترین جزایر اقیانوس هند 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

در این مقاله از  مجله گردشگری تاپ تراول درباره یکی از زیباترین جزایر اقیانوس هند به نام جزیره موریس سخن خواهیم گفت.پس اگر قصد سفر به جزایر اقیانوس هند را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

جزیره موریس کجاست؟
جزیره موریس کجاست؟

جزیره موریس کجاست؟

یکی از کشورهای جزیره ای با طبیعت زیبا و دیدنی که دارای آب و هوای گرم و استوایی می باشد، جزیره موریس است این جزیره در جنوب غربی اقبانوس هند واقع شده است و دارای مکانهای ساحلی مختلفی جهت اقامت مسافران و گردشگران است که هر ساله این جزیره سفر می کنند تا از سفر به این جزیره خاطره ای خوش برای خود و خانواده خود بجا بگذارند. با تاپ تراول همراه باشید.

جمهوری موریس کشوری جزیره‌ای با طبیعتی بسیار متفاوت و زیبا است. ساحل‌ها، اقامتگاه‌ها، سنت‌ها و بسیاری جاذبه‌های دیگر این کشور مسافران زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود می‌خواند.

آشنایی مختصر با جزیره موریس

موریس در جنوب غربی اقیانوس هند و در شرق ماداگاسکار قرار دارد. این کشور شامل جزایر موریس، جزیره رودریگز و جزایر خارجی (شامل جزایر آگالگا، مجمع‌الجزایر سنت براندون، جزیره ترومیلن، مجمع‌الجزایر چاگوس و غیره) است. پایتخت موریس بزرگ‌ترین شهر آن یعنی پورت لوئیس نام دارد که از سال ۱۸۱۰ تا ۱۹۶۳ مستعمره انگلیس به شمار می‌رفت.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

زبان رسمی این کشور انگلیسی است اما در واقع مردم موریس چند قومیتی، چند فرهنگی و چند زبانه هستند.

این جزایر به خاطر پوشش گیاهی و جانوری مخصوصی که دارند بسیار معروف هستند. بیش‌تر شهرت جزیره به خاطر دودو (Dodo) است که در میان دیگر گونه‌های پرندگان توسط فعالیت‌های انسانی، تنها مدت کوتاهی پس از اقامت مردم در جزیره (در سال ۱۶۸۱)، منقرض شد.

این جزیره تنها جزیره آفریقا است که بیش‌ترین جمعیت آن هندو هستند.

جزیره موریس کجاست؟
جزیره موریس کجاست؟

خلاصه‌ ای از تاریخ 

اولین نشانه‌های وجود این جزیره در تاریخ نشان می‌دهند که اولین بار توسط یک ملوان عرب در حدود سال ۹۷۵ دیده و به نام دینا اروبی نام‌گذاری شد.

در سال ۱۵۰۷ پرتغالی‌ها این جزیره خالی از سکنه را پیدا کردند و آن را به نام یکی از کشتی‌های خود سرن یا کرن (Cirne) نامیدند. ملوان پرتغالی دیگری به نام دون پدرو ماسکارین آن را مجمع‌الجزایر ماسکارین نام نهاد.

جزیره موریس کجاست؟
جزیره موریس کجاست؟

پرنس موریس

در سال ۱۵۹۸ یک دریاسالار به نام ویبراند وان وارویک در ناحیه گرند پورت پهلو گرفت و به افتخار پرنس موریس، مباشر جمهوری هلند، نام آن را موریس نهاد.

بعدها جزیره به استعمار فرانسه در آمد و نامش به جزیره فرانسه تغییر کرد. در سال ۱۸۱۰ طی جنگ‌های ناپلئونی، فرانسوی‌ها جزیره را تسلیم بریتانیای کبیر کردند. در این زمان انگلیسی‌ها نام آن را به موریس بازگرداندند.

موریس در سال ۱۹۶۸ استقلال خود را از انگلیس بازگرفت.

جزیره موریس کجاست؟
جزیره موریس کجاست؟

جغرافیا

مساحت تمام کشور ۲۰۴۰ کیلومتر مربع و شامل جزیره اصلی موریس و چند جزیره دیگر است. دومین جزیره بزرگ رودریگز نام دارد که مساحت آن به ۲۶۰۰ هکتار می‌رسد. سنت براندون یکی از مجمع‌الجزایر کشور بوده که شامل تعداد بی‌شماری ریگ تپه، تپه‌های زیرآبی و جزیره‌های کوچک است. سنت براندون در ۴۳۰ کیلومتری شمال شرق موریس قرار دارد و بیش‌تر به عنوان مکانی مناسب برای ماهیگیری استفاده می‌شود. منطقه انحصاری اقتصادی تقریبا ۲/۳ میلیون کیلومتر مربع از اقیانوس هند را دربرمی‌گیرد که شامل جزایر سیشل نیز می‌شود.

جزیره موریس کجاست؟
جزیره موریس کجاست؟

جزایر موریس

این جزیره توسط بیش از ۱۵۰ کیلومتر ساحل‌های شنی احاطه شده است و سومین صخره مرجانی بزرگ دنیا که اطراف جزیره را فراگرفته از تالاب‌ها مراقبت می‌کند. کمی دورتر از ساحل موریس ۴۹ جزیره خالی از سکنه وجود دارد که برخی از آن‌ها به عنوان مناطقی طبیعی برای گونه‌های در خطر استفاده می‌شوند.

جزیره موریس حدود ۸ میلیون سال پیش به وسیله فعالیت‌های آتشفشانی به وجود آمد، از این رو از لحاظ جغرافیایی جوان است. این جزیره به همراه سنت براندون، رییونیون و رودریگز بخشی از جزایر ماداگاسکار به شمار می‌روند. این جزیره توسط حلقه‌ای از رشته‌کوه‌هایی با ارتفاعات مختلف (از ۳۰۰ تا ۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا) احاطه شده است.

نسیم شمال این جزیره موقعیت مناسبی برای ورزش‌های آبی چون موج‌سواری به وجود می‌آورد. شرق جزیره دارای ساحلی بکر و غرب جزیره میزبان غروب‌های فوق‌العاده زیبا، امواج غلتان و پایتخت جمهوری موریس، پورت لوئیس است.

این جزیره تنها جزیره آتشفشانی واقع در قلب اقیانوس هند است و در شرق ماداگاسکار و جنوب سیشل قرار دارد. این‌ زمین جزیره‌ای قدیمی با یک فرودگاه، شبکه خوبی از جاده‌ها و تعداد زیادی اقامتگاه‌های ساحلی و هتل‌هایی است که امتداد ساحل‌های این جزیره را فراگرفته‌اند. فاصله تمام هتل‌ها تا فرودگاه کم‌تر از ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه است.

قسمت مرکزی جزیره کوهستانی است و با یک گردش در سطح شهر متوجه می‌شوید که چرا این‌جا به قدیمی‌ترین مقصد گردشگاه‌های ساحلی معروف است. این اقامتگاه‌ها از استانداردهای بالایی برخورداند و بیش‌تر آن‌ها ۵ ستاره و دارای سرویس‌دهی‌های عالی هستند.

آب و هوای جزیره موریس

آب و هوای این جزیره گرمسیری است و دمای آن از ۲۲ درجه سانتی‌گراد تا ۳۴ درجه متغیر است. در این جزیره تنها ۲ فصل وجود دارد: تابستانی گرم و شرجی، از نوامبر تا آوریل، با دمای ۲۴/۷ درجه سانتی‌گراد و زمستانی خنک و خشک از جون تا سپتامبر با دمای ۲۰/۴ درجه سانتی‌گراد. تفاوت دما بین فصل‌ها تنها ۴/۳ سانتی‌گراد است. بارندگی سالانه از ۹۰۰ میلی متر در ساحل تا ۱۵۰۰ میلی متر در زمین مرتفع متغیر است. بیش‌تر بارندگی ها در تابستان رخ می دهد. زمین‌های مرتفع خنک‌تر از مناطق ساحلی هستند و بارندگی را دو برابر مناطق دیگر تجربه می‌کنند.

جزیره موریس کجاست؟
جزیره موریس کجاست؟

گونه‌ های زیستی

این کشور منزلگاه گونه‌های گیاهی جانوری بسیاری بوده و هست اما سکونت انسان و ورود گونه‌های غیر بومی به این منطقه باعث انقراض یا تهدید برخی گونه‌های گیاهی و جانوری شده است. پیش از ورود پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۷ هیچ پستاندار خاکی در این جزیره وجود نداشت. امروزه بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی و جانوری منقرض و در معرض خطر هستند که از دهه ۱۹۸۰ فعالیت‌هایی جهت محافظت از این گونه‌ها انجام شده و می‌شود.

کم‌تر از ۲ درصد از جنگل‌های اصلی جزیره، در پارک ملی بلک ریور جورجس، رشته‌کوه‌های بامبوس در جنوب شرق و رشته‌کوه‌های موکا-پورت لویی در شمال غرب باقی مانده است.

زمانی که جزیره کشف شد، این جزیره منزلگاه ۴ میلیون ساله‌ی پرنده‌ای به نام دودو، از تیره کبوتریان بود. تاجرانی که کشتی‌های خود را در این جزیره متوقف می‌کردند بسیاری از این پرنده‌ها را شکار می‌کردند. بعدها که هلندی‌ها وارد این منطقه شدند با خود جانورانی چون میمون، خوک و موش آوردند که تخم‌های دودوها (آن‌ها بر روی زمین لانه می‌ساختند) را می‌خوردند. طی ۱۰۰ سال ورود انسان‌ها، نسل این پرنده ۱ متری منقرض شد.

جزیره موریس کجاست؟
جزیره موریس کجاست؟

حمل و نقل در موریس

اتوبوس : اتوبوس‌ها ارزان هستند و از ۶ صبح تا ۶:۳۰ عصر (البته یکی سرویس بین پورت لوئیس و کیورپایپ تا ساعت ۱۱ شب) کار می‌کنند. هر ۱۵ دقیقه و گاها زودتر، یک اتوبوس آماده حرکت است.

تاکسیتاکسی‌ها بهترین وسیله برای گشتن در جزیره هستند.

تور هلیکوپتر  :تورهای بسیاری افراد را برای یک ساعت دور تا دور جزیره با هلیکوپتر می‌گرداند که هزینه آن ۲۶۰۰۰ روپیه می‌شود.

جزیره موریس کجاست؟
جزیره موریس کجاست؟

گشت و گذار در جزیره موریس

جزیره موریس یکی از زیباترین و مهمترین جزیره هایی است که زیبایی های بی شمار و تفریحات جذاب آن گردشگران و زوج های جوان بسیاری را وا میدارد تا این جزیره را به عنوان مقصد سفر و یا ماه عسلشان در نظر بگیرند.در ادامه به منظور آشنایی هرچه بیشتر با این جزیره و دلچسب کردن هرچه بیشتر این سفر برای شما به معرفی و توصیف دیدنی های موریس میپردازیم.

پورت لوئیس موریس

پورت لوئیس , کشور اقتصادی، فرهنگی، مرکز سیاسی و پرجمعیت ترین شهرستان است. این شهر توسط شورای شهر شهرداری پورت لوئیس اداره می شود.اکثر مردم برای خرید به پورت لودیس می آیند, یکی از جاذبه های گردشگری و فعالیت های مهم مردم و توریست ها در این منطقه خرید کردن است.

پورت لوئیس موریس
پورت لوئیس موریس

باغات سلطنتی Pamplemousses

امروزه این باغ یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی می باشد. در این باغ یک سری گیاه غیربومی مثل درختان نخل بسیار نادر، نیلوفرهای آبی عظیم الجثه و چندین درخت بومی و سیاه رنگ نگه داری و پرورش داده می شود

گشت و گذار در جزیره موریس
گشت و گذار در جزیره موریس

پارک Mascareignes

این پارک زیستگاه گروه کثیری از حیوانات، خزندگان و گیاهانی است که یکی از جنگل های بارانی بسیار دیدنی را تشکیل می دهند.در این پارک تعداد زیادی لاک پشت و کروکودیل نیز زندگی می کنند.می توانید در این پارک محصولات تهیه شده از پوست کروکودیل را خریداری کنید.

گشت و گذار در جزیره موریس

 قصر Eureka، موکا، موریس

  این قصر از چوب ساخته شده است و در وسط یک باغ بسیار زیبا و وسیع قرار گرفته است. امروزه این قصر به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است. در این قصر آثار هنری مانند اثاثیه ی عتیقه ی منزل، نقشه های قدیمی، عکس ها و ظروف چینی و بلورین به نمایش در آمده اند. در رستورانی که در همین ساختمان قرار گرفته غذاهای بسیار خوشمزه ای سرو می شود. همچنین شما می توانید از آبشاری که در مجاورت این قصر قرار دارد دیدن کنید.

گشت و گذار در جزیره موریس
گشت و گذار در جزیره موریس

آکواریوم موریس

دیدن این آکواریوم در طول سفر به جزیره ی موریس خالی از لطف نیست . در این آکواریوم حدود ۲۰۰ گونه جاندار دریایی شامل سنجاب ماهی تاجدار، خرچنگ، مارماهی، شیرماهی و انواع اختاپوس در درون ۵ مخزن عظیم نگهداری می شوند. در بزرگترین مخزن کوسه ها، مارماهی ها و لاکپشت های عظیم الجثه قرار دارند.

گشت و گذار در جزیره موریس
گشت و گذار در جزیره موریس

گلف در موریس

گلف در موریس طرفداران بسیار زیادی دارد.این ورزش و تفریح به صورت رایگان می باشد.موریس زمین های گلف هم 9 و هم 18 حفره ای دارد. نمونه های زمین گلف 18 حفره(تامارین،تلفیر هتل،جیمخانا ) می باشند.(سنت گران ، ماریتیتم) نیز زمین های گلف 9 حفره ای موریس به شمار می روند.

گشت و گذار در جزیره موریس
گشت و گذار در جزیره موریس

اسب سواری در موریس

یکی از محبوب ترین تفریح یا ورزش , مسابقه اسب سواری است که از بزرگترین مسابقات موریس می توان مایدن کاپ را نام برد که در اواسط آبان بر گزار می شود.این تفریح در موریس رایگان نیست و ورودی برای آن اجباری است.

گشت و گذار در جزیره موریس
گشت و گذار در جزیره موریس


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۲

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *