تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مقالات آموزشی

طرز تهیه دل و قلوه در ماهیتابه و کبابی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دل و قلوه کبابی از انواع غذاهای لذیذی است که با دل و قلوه گوساله یا گوسفندی تهیه می‌شود و شما می‌توانید آن را به دو صورت کبابی یا در ماهیتابه درست کنید. اگر در هنگام پخت این غذای لذیذ آن را به همراه سیب‌زمینی سرخ کنید و کمی فلفل، سیر و گوجه‌فرنگی به آن اضافه کنید، طعم بهشتی خواهد داشت. قلوه سرشار از ویتامین B است و برای آن دسته افرادی که دچار کم‌خونی هستند، مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. ناگفته نماند که میزان آهن قلوه نیز از گوشت قرمز بیشتر است؛ ازاین‌رو به راحتی هضم می‌شود و باعث اذیت شدن معده نخواهد شد. در ادامه مطالب می‌توانید با روش پخت دل و قلوه گوساله یا گوسفندی آشنا شوید و آن را در منزل خود طبخ نمایید.

طرز تهیه دل و قلوه در ماهیتابه و کبابیطرز تهیه دل و قلوه ماهیتابه ای

دل و قلوه غذایی بسیار مقوی و در عین حال خوشمزه است که شما برای راحت‌تر پختن آن و برای بار اول می‌توانید آن را به صورت ماهیتابه‌ای بپزید. در ادامه مطالب می‌توانید مرحله به مرحله فرآیند آماده‎ کردن دل و قلوه را مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه دل و قلوه ماهیتابه ای

برای تهیه دل و قلوه ماهیتابه‌ای باید مواد زیر را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار لازم
قلوه گوسفندی 3 عدد
دل گوسفندی به مقدار لازم
چربی 1 عدد
سیر 3 حبه
پیاز 2 عدد
فلفل دلمه 1 عدد
فلفل کاپی 1 عدد
گوجه‌فرنگی 2 عدد
سیب‌زمینی 2 عدد
آب‌لیمو 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مرحله اول

این مرحله شامل مراحلی برای آماده‌سازی قلوه و چربی آن است. در وهله اول بایستی دل و قلوه گوساله یا گوسفندی را که تهیه کردید را خوب تمیز کنید و بشویید. بعد از این‌که چربی قلوه را از آن جدا کردید باید قلوه را در تکه‌های بزرگ یا کوچک برش دهید. بهتر است این گوشت را به صورت نواری یا مکعبی خرد نمایید تا فرآیند پخت آن سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مرحله دوم

در این مرحله شما باید پوست پیاز را جدا کنید و پیازها را خرد نمایید. برای این مرحله 1 عدد پیاز کافیست؛ ازاین‌رو پیاز خود را به صورت خلالی برش دهید و کنار بگذارید. حال تابه خود را روی گاز قرار داده و کمی روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا تابه گرم شود و در هنگام تفت دادن پیاز، پیازها به آن نچسبند. پیازها را درون تابه ریخته و آن را تفت دهید. پس از طلایی شدن رنگ پیازها، چربی‌های قلوه را که خرد کردید داخل تابه بریزید و خوب با پیاز ترکیب کنید. در انتها باید سیرهای خرد شده را به این ترکیب اضافه کنید و دقایقی این ترکیب را آرام هم بزنید.

طرز تهیه دل و قلوه در ماهیتابه و کبابیمرحله سوم

در این مرحله شما باید سبزیجاتی که آماده کردید را به ترکیب اضافه کنید. این سبزیجات شامل فلفل دلمه و فلفل کاپی خواهد بود که در وهله اول باید آن‌ها بشویید و هرکدام را جداگانه به صورت مکعبی ریز خرد نمایید. توجه داشته باشید که ابعاد فلفل‌ها بسیار بزرگ نباشد و باحوصله آن را برش دهید تا کاملا ریز شود. حال فلفل‌ها را به ترکیب اضافه کنید و دقایقی آن‌ها را تفت دهید تا رنگ فلفل‌های خرد شده تغییر نماید. در این حین باید گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را هم آماده کنید. گوجه‌فرنگی را خرد کنید و به ترکیب اضافه نمایید. در مرحله آخر سیب‌زمینی را پوست کنده و خرد نمایید. حال سیب‌زمینی را به تابه دیگری اضافه کنید و ادویه‌های گفته‌شده را به این ترکیب قبلی اضافه نمایید. سیب‌زمینی را به صورت جداگانه سرخ کنید.

مرحله آخر

حال که تمامی ترکیبات را اضافه کردید بایستی دربی را روی تابه بگذارید و اجازه دهید تمامی مواد آن به خوبی پخته شوند و طعم خود را آزاد کنند. در انتها کمی آب‌لیمو به ترکیب اضافه کنید و آن را به همراه سیب‌زمینی که سرخ کردید، درون ظرفی سرو نمایید و نوش جان کنید. این غذا را اگر با نان تازه میل کنید، لذت بیشتری برای شما خواهد داشت.

فوت و فن های دستور پخت قلوه گوساله و گوسفندی

در هنگام پخت دل و قلوه گوساله و گوسفندی بهتر است به نکات زیر نیز توجهی نمایید:

  • می‌توانید سیب‌زمینی را با خوراک ترکیب کنید و آن را میل کنید که این کار کاملا سلیقه‌ای است.
  • برای بهتر شدن بو و مزه خوراک قلوه بهتر است کمی کنجد روی آن در هنگام سرو بپاشید که این کار ظاهر غذا را نیز بهبود می‌بخشد.
  • اگر چربی دوست ندارید می‌توانید چربی را از لیست مواد خود حذف کنید و دل و قلوه را باهم بپزید.

طرز تهیه دل و قلوه به صورت کبابی

دل و قلوه از جمه خوراک‌های پرطرفداری است که در سرتاسر شهرهای ایران همه این غذا را برای یک دفعه نیز میل کرده‌اند. روش کبابی پخت آن به مواد زیادی نیاز ندارد و شما برای مهمانی‌های خود می‌توانید این غذا را به صورت کبابی روی منقل درست کنید. در ادامه مطالب می‌توانید با مراحل پخت دل و قلوه به روش کبابی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه دل و قلوه کبابی

برای تهیه دل و قلوه کبابی باید مواد لازم مندرج در جدول زیر را تهیه و آماده کنید:

مواد لازم مقدار لازم
دل و قلوه گوسفندی به مقدار دلخواه
دنبه گوسفندی 100 گرم
پیاز 1 عدد متوسط
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
لیموترش 2 عدد
نمک به مقدار کافی

مرحله اول

در وهله اول شما بایستی دل و قلوه گوسفندی را تمیز کنید و بر قطعات دلخواه خود برش دهید. بهتر است که اندازه‌های برشی شما متوسط باشد؛ زیرا بزرگ بودن آن باعث سخت پخته شدن درون قلوه یا دل خواهد شد. سپس درون یک کاسه بزرگ 1 عدد پیاز را پوست کنده و درون کاسه خرد نمایید. اندازه و روش خرد کردن پیاز سلیقه‌ای است و این پیاز در راستای طعم‌دهی به دل و قلوه استفاده می‌شود.

مرحله دوم

در این مرحله شما باید روغن زیتون را به همراه کمی نمک به درون کاسه اضافه کنید و با پیاز به خوبی مخلوط نمایید. برای بهتر شدن طعم خوراک بهتر است کمی فلفل سیاه نیز به ترکیب اضافه کنید که این مبحث کاملا بستگی به سلیقه شما دارد. حال دل و قلوه خرد شده را بشویید و بعد به درون کاسه اضافه نمایید. با قاشق یا با دست تمیز، دل و قلوه را کاملا آغشته به ترکیب پیاز، روغن زیتون و نمک نمایید.

مرحله سوم

حال بهتر است که روی درب کاسه یک سلفون بکشید و اجازه دهید تا طعم ترکیب به درون دل و قلوه نفوذ کند. معمولا 1 الی 3 ساعت برای طعم‌دار شدن دل و قلوه کافیست؛ اما به اختیار خود می‌توانید زمان بیشتری را به طعم‌دار شدن دل و قلوه کبابی خود اختصاص دهید. ناگفته نماند که کاسه را باید درون یخچال قرار دهید.

مرحله چهارم

پس از طعم‌دار شدن دل و قلوه باید کاسه را از درون یخچال خارج نمایید. یک عدد لیموترش تازه را از وسط نصف کنید و هر دو را به مخلوط خود اضافه کنید. حال بایستی دنبه‌ها را خوب شست‌وشو دهید و برای کبابی کردن آماده کنید. حال دل، قلوه و دنبه را روی سیخ بزنید و برای کباب کردن آن آماده شوید.

مرحله آخر

حال زغال خود را آماده کنید و سیخ را به صورت ترتیبی روی منقل بچینید. بهتر است سیخ‌ها را به صورت منظم بچرخانید و اجازه ندهید که یک طرف آن بسوزد. در طی انجام این فرآیند دقت کنید که کباب شما خشک نشود. حال بعد از سرخ شدن دل و قلوه و دنبه آن‌ها را داغه داغ درون ظرفی قرار دهید. شما می‌توانید این خوراک را به همراه پیاز، آب لیموترش و نان تافتون داغ سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نکات مهم پخت دل و قلوه کبابی

برای پخت دل و قلوه کبابی بهتر است نکات زیر را در طی فرایند پخت رعایت کنید:

  • سیخ‌ها را مداوم بچرخانید تا هر دو طرف دل و قلوه‌ها سرخ شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید از سایر ادویه‌هایی چون فلفل قرمز و فلفل سیاه استفاده کنید. این دو فلفل باعث تند و لذیذتر شدن دل و قلوه کبابی می‌شود.
  • پابریکای تند نیز می‌تواند تاثیر بهتری بر طعم آن بگذارد.
  • برای بهتر شدن طعم دل و قلوه کبابی و ظاهر آن در هنگام سرو، بین دل و قلوه از قارچ و فلفل دلمه استفاده کنید.
  • بهتر است نمک را در انتهای کار و در هنگام سرو به خوراک اضافه کنید.

طرز تهیه دل و قلوه در ماهیتابه و کبابیسخن پایانی

دل و قلوه از آن دسته غذاهای بسیار مقوی است که شما می‌توانید این خوراک را در تمامی وعده‌های غذایی خود سرو نمایید و از خوردن آن لذت ببرید. برای کبابی کردن این خوراک کافیست که مراحل گفته‌شده را طی کنید و در انتها دل و قلوه را روی زغال بپزید. دل و قلوه ماهیتابه‌ای و کبابی هردو مزه بسیار خوبی خواهند داشت پس پیشنهاد می‌کنیم این خوراک لذیذ را با هر دو روش امتحان کنید. اگر مایل بودید، می‌توانید نظر خود را در مورد روش پخت این خوراک و مزه آن یا حتی خواص بسیار دل و قلوه برای سلامت بدن با ما به اشتراک بگذارید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *