تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

آبگرم رینه لاریجان در فاصله ۱۱۰ کیلومتری تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

در تمام دنیا، چشمه‌ های آبگرم به علت خواص متعددی که در رفع دردهای مفصل و امراض پوست دارند، به عنوان جاذبه توریستی، بسیار مورد توجه گردشگرانی قرار داشته که برای سلامت خود اهمیت زیادی قائل هستند. در ایران نیز آبگرم‌های مختلفی وجود دارد که نزدیک‌ ترین آن‌ ها به تهران، با فاصله 110 کیلومتری، آبگرم رینه لاریجان بوده که سرشار از املاح و مواد معدنی مفید برای سلامتی است. پس اگر به‌دنبال یک تفریح آرامش‌ بخش، در قلب طبیعت هستید که در عین حال سلامت را به شما هدیه دهد، بی‌ معطلی، آبگرم رینه لاریجان را به عنوان مقصد خود برگزینید.

آبگرم رینه لاریجان

آبگرم رینه لاریجان کجا قرار دارد؟

در جنوب کوهپایه دماوند، شهری به نام رینه جای گرفته و در ارتفاعی 2400 متری از سطح دریا قرار دارد که  رتبه سوم  ارتفاع را پس از دو شهر فریدون‌ شهر و سمیرم اصفهان به خود اختصاص داده است. این شهر که در فاصله بسیار کمی از کوه واقع شده، به‌دلیل دارا بودن طبیعت زیبا و ساختار سنتی، در بین مازندرانی‌ ها به روستای رینه معروف است. رینه در مسافت 90 کیلومتر از شهر آمل و در مجاورت شهر لاریجان واقع شده که سبب گردیده که به نام آبگرم رینه لاریجان شناخته شود. البته شهر لاریجان، آبگرم‌ های دیگری را نیز در خود جای داده؛ اما شهرت آبگرم رینه از سایرین بیشتر است. با این حال، بسیاری از اهالی مازندران از وجود این چشمه درمانی غافلند.

خواص چشمه آبگرم رینه لاریجان

در همان اولین لحظات ورود به شهر رینه، بوی گوگرد اولین بویی است که به مشام‌تان می‌خورد که نشان‌دهنده وجود املاح معدنی بسیار در این چشمه است. همان‌طور که می‌دانید مواد معدنی، خاصیت‌های متعددی برای سلامت انسان دارند و بسیار ارزشمند هستند و شرکت‌ها و افراد زیادی با بهره‌گیری از همین خواص به سطح درآمد بالایی، دست یافته‌اند. آبگرم رینه لاریجان نیز، با وجود این‌که به سبب داشتن مواد معدنی فراوان و طعم ناخوشایند جهت شرب مناسب نبوده اما؛ به‌دلیل وجود همین مواد، برای درمان عارضه‌های پوستی، دردهای ماهیچه‌‌ای، امراض استخوان و ناراحتی‌ مفاصل و آرامش روانی به حد زیادی مفید واقع می‌شود.

البته به خاطر داشته باشید که حضور در این آب، به مدت طولانی به سبب وجود بخارات گوگردی، جایز نیست. جالب است بدانید که امروزه در علم پزشکی، بهره‌ بردن از گوگرد در مواد اولیه ساخت محصولات آرایشی بهداشتی، بسیار توصیه شده، بنابراین چه‌ بهتر که از راهی طبیعی همچون آبگرم رینه از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شویم.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

پیدایش چشمه آبگرم رینه

باوجود این‌که آتشفشان کوه دماوند، سالیان سال، در ظاهر خاموش و غیرفعال بوده؛ اما همچنان در اعماق دل دماوند، زنده است و با حرارتی که دارد، چشمه‌های آبگرم بسیاری را در دامنه‌ خود جریان داده که آبگرم رینه لاریجان، با متوسط جریان 1000 لیتر در ثانیه، بالاترین آب‌دهی را از میان دیگر چشمه‌ها به خود اختصاص داده است.

دمای ثابت آب چشمه رینه لاریجان از مزیت‌های این چشمه به حساب می‌آید که دمایی بین 65 الی70 درجه سانتی‌گراد دارد. قدمت مورد توجه قرار گرفتن این چشمه به زمان سلسله قاجار بازمی‌گردد که شاهان و افراد دربار جهت تفریح و بهره‌مندی از خواص درمانی آن، به شهر رینه سفر می‌کردند. از آن زمان، ساکنین آن روستا به ارزش و سودمندی این هدیه طبیعت پی ‌برده و شروع به گسترش و بهره‌برداری از آن کرده‌اند که سبب شده تا این منطقه در میان مردم شناخته شده و به شهرت برسد.

آبگرم رینه لاریجان

سوغات شهر رینه

از جمله سوغات این شهر، گیاه‌های خودرو دارویی و مفید این منطقه هستند که در طبیعت و زمین‌های رینه  روییده‌اند که افراد محلی و توریست‌هایی که به این منطقه سفر می‌کنند با چیدن آن‌ها، از گنجینه‌ای خوش‌عطر و مفید برای استفاده شخصی یا هدیه دادن، بهره‌مند می‌شوند. به‌دلیل تغذیه زنبورها از گرده گیاهانی نظیر گون و آویشن، عسل حاصله از آن‌ها در شهر رینه بسیار پرخاصیت و خوش‌طعم بوده و همین امر آن را به بهترین سوغات رینه تبدیل کرده است.

اقامت در رینه

دو گزینه برای اقامت در رینه وجود دارند. اولین گزینه ویلاها و خانه‌هایی هستند که لوله‌کشی آبگرم طبیعی داشته و امکان استفاده از آن را در محیطی شخصی برای شما فراهم می‌آورند و محیطی باصفا و بومی را در اختیار شما قرار می‌دهند. این ویلاها از جهت هزینه، مناسب بوده و برای اسکان خانوادگی، مطلوب هستند. قیمت اقامت در خانه‌ها و ویلاها با توجه به فاصله آن‌ها از چشمه آبگرم و میزان فشار آب متغیر است.

البته در چند سال گذشته، تعدادی مهانپذیر و هتل در این منطقه بنا شده‌اند که همواره مورد استفاده مسافران قرار می‌گیرند. هتل رنگین کمان رینه و هتل بابا قدرت رینه دو هتل معروف در این منطقه هستند. توریست‌ها همچنین می‌توانند برای اقامت به شهرهای آمل و بابل که در نزدیکی رینه قرار دارند، رفته و در این دو شهر سرسبز و باصفا ساکن شوند.

جاذبه‌ های گردشگری رینه

در سفر به هر نقطه‌ باید کوشید تا با شناخت و بازدید از تمامی جاذبه‌ها و تفرجگاه‌های نزدیک آن، سفری بهینه را تجربه کرد. آبگرم رینه لاریجان نیز از این قانون مستثنی نبوده و چشم‌اندازها و اماکن جالب و جذابی در نزدیکی این جاذبه به چشم می‌خوذند که بازدید از آن‌ها، خالی از لطف نخواهد بود.

·       دخمه‌های سنگی کافر کلی

این غارها که توسط انسان‌ها در دل کوه حفاری شده‌اند، به شکل حفره‌هایی بر بدنه کوه نمایان‌ هستند. طبق نظر کارشناسان، قدمت این حفره‌ها مربوط به اوایل ورود اعراب مسلمان به ایران است و افرادی که در پی گریز از آیین تازه بوده‌اند، به دل این کوه پناه برده و با ایجاد این فضاهای خالی در کوه، خانه‌هایی امن برای اقوام خود فراهم آورده بودند. نامگذاری این جاذبه به اسم دخمه‌های کافر کلی نیز به همین پیشینه، اشاره دارد.

·       دشت لار، اقیانوسی از گل

دشت لار که در حدود چهل کیلومتری شمال غرب شهر رینه واقع شده، پهنه‌ای وسیع از گل‌های وحشی و خودرو رنگارنگی نظیر شقایق، زنبق ارغوانی، بنفشه و گل‌هار زرد است. تلاقی این الوان خوش‌رنگ با آسمان آبی پاک و ابرهای سفید، منظره‌ای خیره‌کننده را پدید آورده که چشم‌ها از دیدنش سیر نمی‌شوند. بودن در این دشت زیبا و دیدن چشم‌انداز فوق‌العاده و بی‌نظیر آن، سبب می‌گردد تصور کنید که زمان از حرکت ایستاده و برای مدتی شما را از فکر کردن به مشغله‌ها ودغدغه‌هایتان، رها خواهد کرد.

بدون شک عکاسی در این مناظر، سبب ثبت خاطراتی خوش برای شما خواهد شد؛ به علاوه با بودن در این فضای جذاب، یک اقامت رویایی و خیال‌انگیر را برای خود رقم خواهید زد. همچنین در این دشت می‌توانید گنجینه‌ای از انواع گیاهان دارویی نظیر والک، شیرین بیان، آویشن وحشی و چای کوهی را برای هدیه به اطرافیان یا استفاده شخصی جمع‌آوری کرده و به سوغات ببرید.

·       امامزاده هاشم و امامزاده محمد طاهر

در کیلومتر 60 جاده هراز و قبل از رسیدن به شهر رینه، مقبره امامزاده هاشم که قدمت آن به زمان صفویه بازمی‌گردد، به چشم می‌خورد. در فضای داخلی این امامزاده، آینه‌کاری‌های ظریف و چشم‌نوازی به کار برده شده‌اند که بسیار تماشایی هستند. از آنجایی که این امامزاده در دامنه کوه واقع شده، در فصول گرم سال، هوای دلچسب و خنکی دارد، بنابراین پیشنهاد می‌شود که در مسیرتان برای استراحت و زیارت در این مکان زیبا توقف کنید.

امامزاده محمد طاهر نیز یک آرامگاه مذهبی دیگر است که در شهر رینه واقع شده و قدمت آن به سده 8 و 9 هجری قمری بازمی‌گردد.

  • حمام شاه عباسی

حمام قدیمی شاه عباسی، از دیگر بناهای تاریخی شهر رینه‌ به شمار می‌رود. این حمام در دوره قاجار ساخته شده و مورد استفاده شاه عباس بوده که از نامش نیز مشخص است. ساختار و شکل ظاهری این حمام، که بامی گنبدی شکل دارد، توجه مسافران و بازدید نندگان را به خود جلب می‌کند. آب گرم این حمام نیز از چشمه‌های دامنه رشته کوه البرز تامین می‌شود و در قسمت‌های مردانه و زنانه قابل استفاده عموم گردشگران است.

آبگرم رینه لاریجان

·       آبشار شاهاندشت

در شهر رینه، آبشاری به نام شاهاندشت نیز وجود دارد که در واقع متشکل از هشت آبشار است که به‌صورت متوالی در کنار یکدیگر صف کشیده‌اند. این آبشار که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده، در فاصله 20 کیلومتری شهر رینه واقع است و با گذر از گزنک و پل وارنا به آن‌جا خواهید رسید.

آبگرم رینه لاریجان

·       کوه دماوند

شهر رینه در فاصله بسیار نزدیک کوه دماوند و در واقع در کوهپایه قرار گرفته است. پس اگر از علاقه‌مندان به کوه و کوهنوردی هستید، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری برای شما به حساب می‌آید. با رفتن به این شهر قطعا تعداد زیادی از کوهنوردان را آن‌جا می‌بینید که مقصد اصلی آن‌ها قله کوه دماوند است. پیشنهاد می‌شود تا از پیمایش انفرادی پرهیز کرده و به یکی از تیم‌های کوهنوردان ملحق شوید.

بهترین زمان سفر به آبگرم رینه لاریجان

اگر مقصد اصلی شما در سفر به این شهر، آبگرم رینه لاریجان است، بهترین زمان برای بهرمندی از این جاذبه طبیعی، فصول سرد سال خواهد بود. در حالی که از سوز و سرمای محیط و طبیعت و با بدنی سرد در آبگرم جوشیده از اعماق کوه و سرشار از املاح، پا می‌گذارید، بدن شما توسط گرمای ملایم آن احاطه شده که بسیار دلچسب است.

اما اگر مشتاق سیر و سیاحت در طبیعت و چشم‌اندازهای گیاهی هستید فصول متعدل و گرم بهار و تابستان جهت بازدید از این منطقه گردشگری، مطلوب‌تر خواهند بود، زیرا در این ایام، هوا دلچسب و مناسب گردش در میان گل‌ها و آبشارها و جویبارهای روان و شاداب است.

چگونه به رینه برویم؟

اگر در ایام خلوت، قصد سفر به آبگرم رینه را دارید، طی کردن این مسافت 110 کیلومتری از مبدا تهران، به زمانی حدودا دو ساعته نیاز خواهد داشت. تنها کافی است که از راه جاده هراز، ابتدا از امامزاده هاشم و روستای پلور عبور کرده و خود را به روستای اسک برسانید و مسیر را ده کیلومتر دیگر از طریق تابلوهای راهنمای رینه طی کنید.

آبگرم رینه لاریجان

سخن پایانی

در تمام دنیا چشمه‌ های آبگرم معدنی از زمان‌های دور به عنوان یک پدیده ارزشمند، مورد استقبال بوده‌اند. امروزه نیز با کشف و اثبات خواص درمانی بی‌نظیر، آن‌ها بخشی از گردشگری و توریسم را به خود اختصاص داده‌اند. در اطراف کوه دماوند به علت نیمه فعال بودن آتشفشان در دل این کوه، چشمه‌ های آبگرم زیادی وجود دارند که در میان آن‌ها، آبگرم رینه لاریجان از شهرت بسیاری برخوردار است. از مزایای این چشمه، می‌توان مسافت کم آن از تهران و وجود جاذبه‌های دیدنی زیبا را در اطراف دانست.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *