تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ترکیه

آداب و رسوم مردم ترکیه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آداب و رسوم مردم ترکیه

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول به معرفی آداب و رسوم مردم ترکیه خواهیم پرداخت . پس اگر قصد سفر به کشور ترکیه را دارید بد نیست که در باره فرهنگ و آداب مردم این کشور اطلاعاتی داشته باشید تا در سفر به این کشور با مشکل مواجه نشوید.

سنت و فرهنگ ترکیه

کشور اوراسیایی ترکیه آیین ها و تاریخ کهن دارد و با اینکه مجاور با کشورهای اروپایی است ولی سنت های اسلامی ریشه ی عمیقی در باورها و علایق مردم دارد. ترک ها بسیار به دستورات دین اسلام پایبند هستند و مخصوصا در مناطق مرکزی و شرقی ترکیه این امر بر روابط تجاری تاثیر فراوانی می گذارد. در تمام کشور ترکیه مردم به زبان ترکی به کار می رود. حتی در صحبت کردن با توریست ها به زبان ترکی بسنده می کنند و شاید چند کلمه محدود به زبان انگلیسی، فارسی و عربی صحبت کنند. ترک ها از صحبت کردن در مورد فرهنگ و تاریخ کشور و قومشان احساس لذت می کنند پس اگر دوست دارید صحبتی دوستانه را با آنها داشته باشید بهتر است در خصوص ملیت و تاریخ کهن شان صحبت کنید تا آنها با احساس غرور و علاقه با شما هم صحبت شوند.

آداب و رسوم مردم ترکیه
آداب و رسوم مردم ترکیه

Hos Geldiniz!

این عبارت را در ترکیه مخصوصا در رستوران های سنتی ترکیه زیاد می شنوید و به معنای «خوش آمدید» است و چیزی که شما باید در جواب بگویید، « Hos bulduk» که به معنای ما احساس خوشامدگویی داریم است. البته اگر فراموش کردید تا این عبارت را بگویید، دست و پای خودتان را گم نکنید چون آنها متوجه می شوند که هر فرد غریبه ای زبان آنها را نمی داند.

آداب و رسوم مردم ترکیه
آداب و رسوم مردم ترکیه

فرهنگ چانه زدن در ترک ها

ترکها در مسائل مالی بسیار چانه می زنند و چانه زدن به نوعی از فرهنگ مردم ترکیه محسوب می شود. هر خریدی که باشد چه کوچک یا بزرگ و حتی معاملات  بزرگ و بین المللی، ترک ها حتما چانه می زنند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
آداب و رسوم مردم ترکیه
آداب و رسوم مردم ترکیه

سنت هدیه دادن در ترکیه

هدیه دادن و گرفتن در بین ترک ها بسیار خوشایند و مرسوم است و از این جهت با مردم ایران شباهت زیادی دارند. این هدیه ها معمولا شامل صنایع دستی، وسایل تزئینی، لباسهای سنتی و خاص و اجناس لوکس است. همچنین آنها سنت سوغاتی دادن به اقوام نزدیک در هنگام بازگشت از سفر را نیز در فرهنگ خود دارند و آن را رعایت می کنند. بزرگان و سران ترکیه از گذشته تا کنون در ملاقات های تجاری و سیاسی هدیه می دهند.

آداب و رسوم مردم ترکیه
آداب و رسوم مردم ترکیه

رسم و رسوم ازدواج در ترکیه

مراسم آشنایی و خواستگاری در ترکیه به این صورت است که ابتدا دختر و پسر با هم آشنا شده و برای ازدواج تصمیم می گیرند. سپس خانواده ها در مراسم خواستگاری با هم آشنا می شوند و در خصوص نحوه برگزاری مراسم و چند و چون آن با هم به تفاهم می رسند. در بیشتر خانواده های ترک مرد رئیس خانواده است و حتی نام خانوادگی خانم بعد از ازدواج به نام خانوادگی همسرش تغییر می کند. داشتن چند همسر در ترکیه غیر قانونی است و ازدواج مذهبی (صیغه ای) در این کشور غیر قانونی می باشد. سنتی در بین دختران ترکیه رواج دارد و به این گونه است که دختران جوانی که دوست عروس هستند در مراسم عروسی حاضر می شوند و اسم هایشان را درون کفش عروس خانم می نویسند و در پایان مراسم اگر اسمی از داخل کفش عروس خانم پاک شده بود به معنای آن است که آن دختر به زودی ازدواج خواهد کرد.

آداب و رسوم مردم ترکیه
آداب و رسوم مردم ترکیه

رسوم غذا خوردن

ترک‌ها عاشق غذا خوردن هستند و بسیاری از ملاقات‌های کاری در رستوران انجام می‌شوند. صرف غذا برای این مردم زمانی مخصوص استراحت و لذت بردن از گپ و گفت‌های خوشایند است. پروتکل مهمان نوازی ترک‌ها حکم می‌کند که همیشه میزبان هزینه رستوران را پرداخت کند. تقسیم کردن هزینه‌ها در ترکیه کاملاً امری بیگانه به حساب می‌آید. شاید بتوانید مؤدبانه پیشنهاد پرداخت صورت حساب را بدهید اما هرگز امکان ندارد به شما اجازه پرداخت آن را بدهند. بهترین کار، تشکری با مهربانی بوده و بهتر است چند روز بعد شما هم میزبان خود را به رستورانی به انتخاب خود دعوت کنید. بد نیست از قبل با مدیر رستوران هماهنگ کنید که از مهمانانتان هیچ هزینه‌ای تحت هیچ شرایطی دریافت نکند. ترک‌ها معمولاً در کنار غذا سیگار می‌کشند و در بین غذاها نیز ممکن است برای سیگار و نوشیدنی اندکی فاصله بیندازند. چای یا قهوه ترک در پایان غذاها به همراه شیرینی سرو می‌شود. قهوه ترک یک نوشیدنی ملی بوده و باید حتماً یک بار آن را امتحان کنید. می‌توانید این نوشیدنی را با شکر یا تلخ بخورید. توصیه می‌کنیم قهوه ترک را مانند قهوه‌های فوری یک جا سر نکشید و آن را به آرامی مزه مزه کنید. هرگز این قهوه‌ها را تا ته نخورید زیرا مقدار زیادی پودر قهوه در ته آن جمع شده و مزه بسیار تلخی دارد.

آداب و رسوم مردم ترکیه
آداب و رسوم مردم ترکیه

آداب و رسوم اجتماعی مردم ترکیه

به هنگام ملاقات افراد در این کشور باید با آن‌ها دست بدهید ولی موقع خداحافظی چنین رسمی وجود ندارد. معمولاً برای روبوسی دوستان و اقوام هر گونه را یک بار بوسیده و بوسیدن دست راست بزرگ‌ترها و چسباندن پیشانی به آن یکی از رسوم احترام گذاشتن به آن‌ها محسوب می‌شود. وقتی به یک اتاق وارد می‌شوید، اگر مستقیماً کسی برای احوالپرسی جلو نیامد باید اول از بزرگ‌ترها و مسن‌ترین فرد شروع کنید. در دیدارهای دوستانه و اجتماعی از نزدیک‌ترین فرد شروع کرده و در جهت خلاف ساعت با بقیه احوالپرسی می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای برقراری ارتباط بهتر با مردم، عبارات اولیه مانند سلام، حالتان چطور است؟، صبح بخیر، روز بخیر و خوشوقتم را به زبان ترکی یاد بگیرید.

آداب و رسوم مردم ترکیه
آداب و رسوم مردم ترکیه


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *