تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان

امامزاده سلطان حسین | مکانی مذهبی در مشهد اردهال کاشان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

امامزاده در معنی به فرزند یا نواده یکی از امامان شیعه گفته می‌شود که مقبره آن‌ها در آنجا قرار گرفته است. در جهان اسلام، شیعیان معتقد هستند که امامزاده‌ها قدرت معجزه و شفا دادن بیماری را دارند. در ایران تعداد بسیاری از امامزاده وجود دارد که افراد به آن سر می‌زنند. امامزاده سلطان حسین مشهد اردهال یکی از آن‌هاست که نه تنها از نظر مذهبی و اعتقادی، بلکه به عنوان مکان تاریخی از قدت بالایی برخودار است که مردم دیار اردهال و مسافران برای این امامزاده احترام خاصی قائل هستند.

امامزاده سلطان حسین

درباره مشهد اردهال

مشهد اردهال روستایی جذاب و زیبا در بخش نیاسر شهرستان کاشان است که در 42 کیلومتری شمال غرب کاشان قرار دارد. قدمت مشهد اردهال به دوره سلجوقیان باز می‌گردد. دین مردم روستای اردهال اسلام است و به زبان فارسی صحبت می‌کنند. ارتفاع روستا اردهال از سطح دریا به 1840 می‌رسد و به دلیل قرار گرفتن در ناحیه کوهستانی آب و هوای معتدل و کوهستانی دارد. این روستا به دلیل ییلاقی بودن از مکان‌های پربازدید اطراف اصفهان و کاشان محسوب می‌شود.

معرفی امامزاده سلطان حسین مشهد اردهال

امامزاده سلطان حسین یکی از مکان‌های مذهبی و تاریخی است که در نزدیکی روستا باریکرسف قرار گرفته است. مکان مقدس سلطان حسین از نوادگان امام سجاد محسوب می‌شود. قدمت این امامزاده به دوره صفوی باز می‌گردد که دارای رواق و بقعه و گنبد و صحن است. بنای بقعه به شکل مرقع ساخته شده که بدون صفه و شاه نشین است و ارتفاع هر ضلع آن به 9 متر و طول آن به 6 متر می‌رسد. کلمه اردهال از دو کلمه ارد و هال تشکیل شده که به معنای سرزمین مقدس است. نام دیگر این امامزاده، امامزاده سلطان علی بن محمد باقر است که در تاریخ 11 بهمن 1334 به ثبت ملی رسیده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

معماری امامزاده سلطان حسین مشهد اردهال

مرقدی ساده و مناسب و ضریح چوبی مشبک در این امامزاده میان بقعه قرار گرفته و گنبدی با کاشی‌های دوالی فیروزه‌ فام با زیبایی منحصربه‌فرد تزیین شده است. قدمت بقعه امامزاده بسیار بالاست و به سال 1077 هجری قمری برمی‌گردد. معماری و تزیینات داخلی امامزاده دارای گچ‌بری به رنگ طلایی است که در مرکز آن ترنج فلکه‌ای با گل و بوته طراحی شده است که چشم هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین دارای تعبیه نیم‌تاقی‌هایی در گوشه بالا بنا است که نقشه چهار ضلعی با شکل فلکه‌ای به ارتفاع 12 متر در پاکار گنبد قرار گرفته است. کنده کاری داخل بنا پوشش عرقچینی و فلکه‌‌ای دارد. جوی آب روستا باریکرسف از میان صحن امامزاده سلطان حسین در جریان است که برای آبیاری مزارع و باغات استفاده می‌شود.

امامزاده سلطان حسینآیین قالیشویی در سالروز شهادت سلطان حسین

در سالروز شهادت سلطان حسین، از هزاران قالیشویان یک قالی مقدس را به عنوان نمادی از پیکر علی بن امام محمد باقر به همراه چوب بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می‌روند. عزاداران با پاشیدن آب و و شستن قالی به طور نمادین در پناه چوب روی دست قرار داده و با ندا یا حسین یا حسین به سمت مرقد باز می‌گردانند. سپس قالی مقدس را به آستان مقدس تحویل می‌دهند. آیین قالیشویی از کهن‌ترین مراسم‌های سنتی مذهبی در ایران است که هر سال در دومین جمعه مهر برای شهادت حضرت سلطان حسین علی بن امام محمد باقر در اردهال برگزار می‌شود.  آئین سنتی قالیشویی اردهال به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران در یونسکو به ثبت رسیده است. همچنین این مراسم تنها آئین مذهبی است که به تاریخ شمسی در کشور برگزار می‌شود.

آدرس امامزاده سلطان حسین مشهد اردهال: استان اصفهان، مشهد اردهال، جاده مشهد اردهال از روستا علوی

جاهای دیدنی دیگر مشهد اردهال

مشهد اردهال به دلیل خوش آب و هوا بودن در فصل بهار و تابستان میزبان جمعیت بسیاری از سراسر جهان است. اردهال به علت داشتن باغ‌های سرسبز و روستاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی از مناطق مهم گردشگری در ایران محسوب می‌شود. همچنین با وجود اماکن زیارتی و مذهبی محبوبیت این روستا بیشتر شده است.

امامزاده سلطان علی

از مکان‌های زیبا و مشهور روستا مشهد اردهال است که به مساحت 3هزار متر مربع ساخته شده است و به دوره آل‌بویه تعلق دارد. در طی زمان ایوان و صحن و گلدسته و سردر و آب انبار به آن اضافه شده است. مرقد سلطان علی از سه صحن جنوبی، صفا و فینی‌ها و قمی‌ها تشکیل شده است که دارای دو ضریح چوبی مشبک است. صحن جنوبی به صورت ایوانی بوده که با کتیبه گچی و خط نستعلیق مزین شده است. گنبد مرقد به صورت مدور است و پوششی با کاشی‌های فیروزه‌ای دارد و برای گردشگران بسیار دیدنی خواهد بود.

روستا نشلج

یک روستا ییلاقی است که در میان کوه‌های سر به فلک کشیده واقع شده و دارای آب و هوا بسیار خوشی است. با داشتن طبیعتی منحصربه‌فرد و چشم‌انداز بی‌نظیر و همچنین نوع چیدمان پلکانی خانه‌ها و جاذبه‌های طبیعی مانند چهارطاق نشلج و آسیاب آبی باعث شده این روستا از مناطق گردشگری محسوب شود. در این روستا مراسم‌های مختلفی همچون گلاب گیری و نخل گردانی برگزار می‌شود.

روستا بهار اردهال

روستا بهار در نزدیکی مشهد اردهال واقع شده است که دارای مناطق سرسبز و دشت‌های شقایق و کوه‌های بلند و چشمه بسیار زیبا است. روستا بهار در تمام فصول به ویژه فصل بهار در ماه فروردین و اردیبهشت به مراسم گلاب گیری می‌پردازد. برای رسیدن به این روستا ابتدا به یک سه راهی می‌رسید و به سمت چپ تغییر مسیر بدهید و بعد از طی مسافت 3 کیلومتر به روستا بهار اردهال می‌رسید.

امامزاده سلطان محمود

یکی دیگر از اماکن مذهبی تاریخی مشهد اردهال است که در روستا علوی قرار گرفته که متعلق به سلطان محمود برادر سلطان علی فرزند امام باقر است. قدمت امامزاده به دوره صفوی باز می‌گردد. معماری امامزاده سلطان محمود از یک ساختمان هشت ضلعی که بالای آن با کتیبه تزئین شده است و اشعار محتشم کاشانی قرار دارد. دارای یک گنبد هرمی است که با 16 ضلع تشکیل شده و روی گنبد با کاشی‌های فیروزه‌ای و کتیبه با نام 14 معصوم به زیبایی نوشته است. طاق این امامزاده به صورت ضربی بوده که جلوه‌ جذابی به بنا بخشیده و هنر و معماری ایرانیان را به تصویر می‌کشد.

امامزاده سلطان حسین

سخن پایانی

امامزاده سلطان حسین مشهد اردهال در منطقه خوش آب و هوا و کوهستانی قرار دارد که گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. آیین قالیشویی امامزاده سلطان حسین از سال‌های کهن به اهالی فین کاشان اختصاص دارد که اگر دیگران بخواهند اقدام و دستی به قالی بزنند جدل و نزاع صورت می‌گیرد و در بعضی از سال‌ها نیز منجر به قتل شده است. مردم فین این عمل را مایه افتخار دانسته و نسبت به آن تعصب زیادی خرج می‌دهند. علاوه‌بر بازدید از امامزاده سلطان حسین مناطق دیگر مانند مقبره سهراب سپهری و یا قلعه‌های قدیمی مشهد اردهال می‌توانید دیدن کنید. ضمن تشکر، امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *