تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اروپا

آشنایی با جاذبه های دیدنی کراکوف ، لهستان | Kraków 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دیدنی های کراکوف

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با دیدنی های کراکوف در کشور لهستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کراکوف (به لهستانی: Kraków) یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای کشور لهستان است. این شهر در جنوب لهستان قرار گرفته و تا سال ۱۶۰۹ پایتخت لهستان بود.

کراکوف پس از ورشو دومین شهر بزرگ در لهستان است و یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی اروپای مرکزی به‌شمار می‌آید. کراکوف را یکی از زیباترین شهرهای اروپا دانسته‌اند و به آن لقب «فلورانس لهستان» نیز داده شده است.

مرکز شهر کراکوف در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و کراکوف در سال ۲۰۰۰ عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در آن سال را دریافت کرد. کراکوف یکی از شهرهایی است که لیاقت بودن در فهرست میراث جهانی یونسکو را داشته است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

کراکوف شهری دانشگاهی است که در عین پر جنب‌و‌جوش بودن، جذابیت‌های قرون وسطایی و تاریخی‌اش را حفظ کرده است. به نوعی می‌توان این شهر را جالب‌ترین مقصد لهستان برای گردشگران دانست. شاید کراکوف به اندازه‌ شهری مانند پراگ زیبا نباشد، اما نسبت به آن کم‌جمعیت‌تر و ارزان‌تر است. این شهر یکی از مقرون به صرفه‌ترین شهرهای اروپایی محسوب می‌شود که جذابیت‌های بسیاری در خود دارد.

میدان بازار اصلی کراکوف (Rynek Główny)

مین مارکت زیباترین و همچنین بزرگ‌ترین بازار میدان قرون وسطایی لهستان است. قدمت این میدان با ۴۰,۰۰۰ متر مربع وسعت، به قرن ۱۳ میلادی برمی‌گردد. اطراف این میدان تاریخی و مهم پر از خانه‌های زیبای قدیمی، رستوران و کافه است.

مرکز این میدان با ساختمان رنسانسی کلاف هال (Sukiennice) که تاریخ ساخت آن به سال ۱۵۵۵ میلادی برمی‌گردد، مزین شده است. میدان مورد بحث میزبان اصلی اجتماعات کراکوف محسوب می‌شود. اگر به این مکان سر زدید، پیشنهاد می‌شود حتما در تورهای اسب و کالسکه‌سواری شرکت و همچنین از غرفه‌های گل و بازار آخر هفته‌ عتیقه دیدن کنید.

این میدان علاوه بر کلاف هال، میزبان دو  جاذبه‌ اصلی دیگر کراکوف یعنی کلیسای سنت ماری و جدیدترین موزه‌ شهر یعنی Rynek Underground است. این میدان بسیار مناسب عاشقان معماری و هنر، مشتاقان تاریخ، تجربه‌ای مانند یک محلی و خوش خوراک‌ها می باشد.

دیدنی های کراکوف
دیدنی های کراکوف

 

کلیسای ویرجین ماری (Kosciol Mariacki)

کلیسای ویرجین ماری در گوشه‌ جنوب‌شرقی میدان Rynek کراکوف قرار دارد و عمدتا به خاطر تاجک‌های مخروطی شکلش تحسین می‌شود. برج شمالی این کلیسا ۸۰ متر ارتفاع دارد. راس هر ساعت، موزیکی به نام Hejnał mariacki در این برج نواخته می‌شود.

فضای داخلی کلیسا متفاوت و آثار سبک باروک با وجود رنگ‌آمیزی، نقاشی سنگ مرمر کف و محراب و تزئینات زیبا کاملا در آن مشهود است. این بنای گوتیکی آجری در اوایل قرن سیزدهم ساخته شد، ولی در قرن چهاردهم بازسازی شده است.

کلیسای یاد شده به خاطر شمایل مقدس حجاری شده چوبی شهرت دارد که اثر ویت اشتاوس است. بازدید از این بنای باشکوه جزو بایدهایی است که در سفر به کراکوف پیشنهاد می‌شود از دست ندهید.این کلیسا بسیار مناسب افراد دنبال آرامش و سکوت، مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر می باشد.

دیدنی های کراکوف
دیدنی های کراکوف

 

کلاف هال کراکوف (Sukiennice)

قدمت ساخت کلاف هال که اولین مرکز خرید مخفی جهان محسوب می‌شود، به قرون وسطی و سال ۱۵۵۵ میلادی باز می‌گردد. امروزه غرفه‌هایی در طبقه‌ همکف، انواع سوغاتی از جمله عروسک‌های زیبای چوبی، تخم‌مرغ‌های رنگ شده، منسوجات منقوش و جواهرات طلایی و کهربایی را به فروش می‌رسانند.

علاوه بر این، در طبقه‌ بالایی، یک گالری هنری قرن نوزدهمی باشکوه، ولی کمتر دیده شده، وجود دارد که آثاری تاریخی از یان ماتیکو (هنرمند نقاش لهستانی) و آثار انتزاعی محبوبی متعلق به استانسیلاو ویتکویز (نگارگر لهستانی مشهور به Witkacy) را در آن به نمایش گذاشته‌اند.این بنا بسیار مناسب مشتاقان تاریخ، عاشقان خرید، عاشقان معماری و هنر می باشد و در طول شب بسیار خیره کننده به نظر می رسد.

شهر کراکوف ، " فلورانس لهستان "

شهر کراکوف ، " فلورانس لهستان "

قلعه سلطنتی واول (Wawel)

قلعه‌ واول روی تپه‌ای در جنوب اولد تاون یا شهر قدیمی واقع شده است. این قلعه با سازه‌هایی در اطراف حیاط مرکزی‌اش، سبکی گوتیکی دارد و به دستور کازیمیر سوم که بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۷۰ میلادی حکومت می‌کرد، ساخته شده است. قلعه‌ یاد شده در قرن چهاردهم بازسازی شد.

از جمله دیدنی‌های این قلعه می‌توان به جواهرات سلطنتی لهستان در خزانه‌‌داری، مقبره‌‌های سلطنتی و نقاشی‌های دیواری روسی در کلیسای جامع و همچنین ساختمان‌های بسیار تزئینی به علاوه‌ مجموعه‌های هنری در خود قلعه اشاره کرد. بازدید از تمام این محدوده حدود نیمی از روز زمان می‌برد.

این قلعه‌ در انتهای جاده‌ شاهی کراکوف قرار دارد. این قلعه بسیار مناسب عاشقان معماری و هنر، مشتاقان تاریخ، عاشقان طبیعت می باشد. راهنماهای صوتی به زبان انگلیسی، لهستانی، آلمانی، روسی و فرانسوی در دسترس هستند.

شهر کراکوف ، " فلورانس لهستان "

خیابان فلوریانسکا (Ulica Florianska)

فلوریانسکا یکی از خیابان‌های اصلی و مشهور کراکوف در اولد تاون محسوب می‌شود که همیشه پر از جنب و جوش است. ساختمان‌های بازسازی‌ شده‌ این خیابان میزبان فروشگاه‌های ردیف شده‌ای است که انواع و اقسام کالاها مانند پوشاک، سوغاتی، جواهرات، اجناس چرمی صنعتی و انواع نوشیدنی را به فروش می‌رسانند.

علاوه بر مغازه‌ها، تعدادی رستوران، کافه و کلوپ هم در این خیابان قدیمی وجود دارد. خیابان فلوریانسکا پس از حمله‌ تاتارها در سال ۱۲۴۱ میلادی و ویرانی‌های به جا مانده در سال ۱۲۵۷ میلادی ساخته شد. خیابان مذکور از مسیر سلطنتی کراکوف شروع  و در امتداد شمال‌غربی میدان اصلی (Rynek) تا دروازه‌ سنت فلورین کشیده می‌شود.

این خیابان مناسب سفرهای لوکس، به همراه دوستان بودن، مشتاقان تاریخ، عاشقان خرید، عاشقان معماری و هنر، خوش‌خوراک‌ها و زوج‌های جوان می باشد. از آنجایی که فلوریانسکا خیابانی توریستی به شمار می‌رود، قیمت‌ها در آن نسبت به دیگر نقاط شهر کمی بیشتر است.

شهر کراکوف ، " فلورانس لهستان "

منطقه‌ یهودی‌ها (Kazimierz)

Kazimierz منطقه‌ای تاریخی و یهودی‌نشین در کراکوف است که از زمان تأسیس در قرن چهاردهم میلادی تا اوایل قرن نوزدهم با شاخه‌ای از رودخانه‌ ویستولا واقع در جنوب شهر قدیمی کراکوف جدا و به صورت مستقل اداره می‌شد.

به مدت چند قرن مردم مسیحی و یهودی در این ناحیه به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کردند. یهودی‌ها در بخش شمال‌شرقی این منطقه ساکن بودند تا اینکه در سال ۱۹۴۱ ارتش نازی آن‌ها را به محله‌ کلیمی‌های کراکوف در عرض رودخانه‌ Podgórze منتقل کرد.

به طور کلی چیز زیادی برای اکتشاف در این ناحیه وجود ندارد، اما اگر به تاریخ علاقمند هستید و دوست دارید کمی با فرهنگ یهودی‌ها آشنا شوید، بازدید از Kazimierz (کازمیرز) پیشنهاد می‌‌شود.

شهر کراکوف ، " فلورانس لهستان "

 تماشای کنسرت‌های شوپن در کاخ بونروفسکی (Bonerowski Palace)

به احتمال زیاد با فردریک شوپن، آهنگساز و پیانیست شهیر لهستانی، آشنایی دارید. آهنگساز  و نوازنده‌ای بسیار مسلط که تعدادی از بهترین شاهکارهای موسیقی کلاسیک را خلق کرده است.

یکی از بهترین کارهایی که در طول شب می‌توانید انجام دهید، رفتن به کاخ بونروفسکی و تماشای اجراهای منظم و زنده‌ پیانو کنسرتوها و آثار زیبای این آهنگساز توسط نوازندگان مجرب است.

توصیه می‌کنیم اگر به موسیقی پیانو علاقمند هستید، برای یکی دو ساعت هم که شده حتما برای شنیدن آثار جاودانه‌ شوپن در فضایی کاملا کلاسیک وقت بگذارید. تماشای این کنسرت ها در کراکوف بسیار مناسب شب زنده‌داران و عاشقان معماری و هنر می باشد.

شهر کراکوف ، " فلورانس لهستان "

کوه‌های تاتراس کراکوف (Tatry)

رشته‌ کوه‌های تاتراس بخشی از محدوده‌ کوه کارپات محسوب می‌شوند که طبیعتی خشن و در عین حال زیبا دارد. این رشته‌های مرتفع و برفی ۵۳ کیلومتر طول دارند که از قله‌های بلند تا دریاچه دره‌های زیبا را شامل می‌شود.

دریاچه‌هایی که نشانه‌ای از رسیدن به مرز اسلواکی محسوب می‌شوند. طبیعت ناب این منطقه‌ کوهستانی میزبان جنگل‌های صنوبر است که خود محل زندگی حیواناتی از جمله گوزن، سیاه‌گوش‌، شوکا، خرس قهوه‌ای (به ندرت) و انواع پرنده‌ شکاری به شمار می‌رود.

این کوه‌های زیبا تعدادی از بهترین مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی لهستان را از ماه مه تا سپتامبر و همچنین بهترین پیست‌های اسکی از ماه نوامبر تا ماه می را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارند. اصلی‌ترین پیست اسکی لهستان در کوه‌های تاتراس، Zakopane است.

بودن در دل این کوه ها بسیار مناسب افراد دنبال آرامش و سکوت و عاشقان طبیعت می باشد. هنگام کوهپیمایی همیشه در مسیرهای مشخص بمانید. ۲۷۵ کیلومتر مسیر نشانه‌گذاری شده وجود دارد که طی کردن آن بسیار دشوار است.

شهر کراکوف ، " فلورانس لهستان "

قایق‌سواری در رودخانه‌ دوناجک (Dunajec)

تنگه‌ رودخانه‌ دونجاک واقع در کوه‌های Pieniny (جنوب شرقی کراکوف) چشم‌اندازهای ناهمواری را فراهم آورده است که جزو چشمگیرترین مناظر لهستان محسوب  و در حال حاظر به عنوان پارک ملی حفاظت می‌شوند. در فصل تابستان این منطقه کانون پیاده‌روی و دوچرخه سواری است.

تعدادی قلعه‌ قرون وسطایی در این ناحیه پراکنده شده که مشهورترین آن‌ها قلعه‌ Niedzica است. علاوه بر قلعه‌ها، می‌توان چندین صومعه، کلیسای چوبی و دهکده‌ چشمه‌ آب گرم Szczawnica را پیدا کرد که روی مرز لهستان با اسلواکی قرار دارد و در طول زمستان مقصدی عالی برای انجام ورزش هیجان‌انگیز اسکی به شمار می‌رود.

با این وجود، اغلب مردم برای قایق‌سواری سنتی روی رودخانه‌ دونجاک از این ناحیه بازدید می‌کنند. می‌توانید از ماه آوریل تا اکتبر در تورهای خاص شرکت و از قایق‌سواری لذت ببرید. جریان این رودخانه آرام است و نباید انتظار آبشارهای کوچک و بزرگ را داشته باشید.

دیدنی های کراکوف
دیدنی های کراکوف


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *