تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تبریز

موزه قاجار تبریز (خانه امیرنظام گروسی) | Qajar Museum 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

موزه قاجار تبریز

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با موزه قاجار تبریز یا همان خانه امیرنظام گروسی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

موزه قاجار تبریز یکی از چندین موزه شهر تبریز است که به طور تخصصی به نمایش آثار دوره قاجار می پردازد. به سبب اهمیت شهر تبریز در زمان حکومت قاجار و اقامت اغلب ولیعهدان قاجاری در این شهر، تبریز در دوران قاجار شاهد فراز و فرودهای بسیاری بوده است. این موزه در محل عمارت تاریخی امیر نظام گروسی پیشکار ناصرالدین شاه احداث شده است.

عمارت تاریخی امیرنظام گروسی یکی از باشکوهترین عمارتهای به جا مانده از عهد قاجار در شهر تبریز است که در محله تاریخی ششگلان تبریز قرار دارد. در سال 1370 این عمارت در فهرست آثار ملی ثبت شده و پس از بازسازی ها در سال 1384 به عنوان موزه قاجار مورد بهره برداری قرار گرفت. اگر به دیدن مقبره الشعرا تبریز رفته باشید یک پیاده راه زیبا شما را به این موزه تاریخی می رساند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بنای موزه قاجار دارای دو طبقه و ۱۵۰۰ متر زیر بنا می باشد. در بخش مرکزی طبقه‌ی پایین، حوضخانه‌ وسیعی وجود دارد که با دالان‌های طرفین به حیاط و اتاق‌های مجاور مرتبط شده است.

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

تاریخچه

در دوره ناصرالدین شاه بود که حسنعلی خان گروسی ملقب به امیرنظام گروس، سیاستمدار، ادیب، نویسنده و خوشنویس این عمارت زیبا را ساخت. منابع نشان می‌دهند که پس از مرگ امیرنظام، این عمارت محل سکونت والیان آذربایجان در دوران‌ مختلف بوده و در خاطرات ناصرالدین شاه از این خانه توصیف بسیاری شده است.

در دوران پهلوی این خانه به عنوان اداره دارایی و فرهنگ مورد استفاده قرار می‌گرفت و سرانجام در سال 1370 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد. با توجه به آسیب‌های زیادی که به این خانه وارد شده بود، بازسازی عمارت با حفظ ویژگی‌های معماری بنا و شاخص‌های سنتی انجام شد و پس از اتمام عملیات ساختمانی در سال 1385 با کاربری موزه قاجار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

معماری

بنای موزه قاجار دارای دو طبقه و ۱۵۰۰ متر زیر بنا می باشد. در بخش مرکزی طبقه‌ی پایین، حوضخانه‌ وسیعی وجود دارد که با دالان‌های طرفین به حیاط و اتاق‌های مجاور مرتبط شده است. ساختمان مشتمل بر دو حیاط اندرونی و بیرونی است که باغچه‌ها و حوضها، زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

۱۶ ستون با سرستونهای زیبا ایوان سراسری را نگهداشته‌اند. در طبقه بالا پنجره‌های مشبک ارسی با شیشه‌های رنگی، گچبری‌های نمای شمالی و جنوبی، و همچنین آینه کاریها و گچبریهای تالارهای داخلی وطنبی‌ها به زیبایی مجموعه می‌افزایند.

موزه قاجار تبریز

مدرسه عطار نیشابوری و مدرسه‌ فیوضات در دو طرف موزه قاجار ساخته شده اند. موزه قاجار در نزدیکی مقبره الشعرا تبریز که محل دفن  بیش از ۴۰۰ شاعر نامی از جمله شهریار، قطران، اسدی طوسی، فاریابی و ثقه الاسلام است قرار دارد.

آدرس : تبریز، خیابان ششگلان، جنب اداره صنعت معدن و تجارت، جنب مقبره الشعرای تبریز، موزه قاجار
تلفن : 04135236568
ساعات بازدید : همه روزه از ساعت 9 صبح الی 6:30 عصر


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *