تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
غذاهای ایرانی

کباب سلطانی با مرغ | از محبوب‌ ترین کباب‌ های سنتی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کباب سلطانی با مرغ یکی از کباب‌ های معروف و بسیار خوشمزه ایرانی است که با مواد مختلفی از جمله مرغ درست می‌شود. کباب سلطانی دو ماده اصلی گوشت و مرغ دارد که با هم ترکیب می‌شوند و این کباب را می‌سازند. برای تهیه این کباب به مواد زیر نیاز دارید:

  • گوشت قرمز
  • فیله مرغ
  • نمک و فلفل
  • آبلیموی تازه
  • روغن زیتون
  • پیاز زعفران
  • کیوی

 ابتدا باید پوست پیازها را جدا کنید و آنها را به صورت خلال (نه خیلی درشت و نه خیلی  ریز) خورد کنید. اگر پیاز ها را خیلی درشت یا ریز خورد کنید، هنگام طبخ، پیاز روی کباب سوخته و ظاهر غذای شما را بهم می‌زند. در این مرحله با توجه به فصل می‌توانید از کیوی استفاده کنید. پوست کیوی به دلیل آنزیم‌هایی که دارد بافت گوشت شما را نرم و لذیذ می‌کند. گوشت‌ها را هم اندازه و متناسب به صورت مستطیلی برش بزنید. توجه داشته باشید که نه آنقدر بزرگ باشند تا کامل نپزند و نه آنقدر کوچک که دیگر شکل کباب سلطانی نداشته باشند.

آنها را داخل ظرفی ریخته و مخلوط پیاز و کیوی را برای طعم‌دار شدن وگرفتن بوی بد گوشت به آن اضافه کنید. 30 الی 60 دقیقه زمان دهید تا پیاز و کیوی تاثیر مورد نیاز را برگوشت بگذارند. با مرغ هم همین کار را انجام دهید و صبر کنید تا هر دو کاملا مزه بگیرند. بعد هر دو را داخل یک ظرف بریزید (پیاز را از گوشت جدا کنید) و به آنها نمک و فلفل، آبلیمو و روغن زیتون اضافه کنید. کمی زمان دهید تا مزه ادویه‌ها به گوشت جذب شود. زغال را به میزان کافی حرارت دهید و آنها را به رنگ قرمز نگه دارید. حالا می‌توانید کباب را سیخ بکشید. یکی در میان گوشت و مرغ را سیخ بزنید به طوری که فضای خالی بین آنها نباشد. حالامی‌توانید آنها را روی حرارت قرار دهید و بعد از 15 تا 25 دقیقه آن را میل کنید. نوش جان.

کباب سلطانی با مرغتفاوت کباب سلطانی با وزیری

کباب سلطانی کبابی مخلوط از مرغ و گوشت است که به هنگام سیخ زدن به صورت یکی در میان هر کدام از قطعه‌های گوشت و مرغ کنار هم قرار می‌گیرند و باهم پخته می‌شوند در این صورت مزه هر کدام با دیگری مخلوط شده و ادغام می‌گردد. در کباب وزیری این گونه عمل نمی‌شود. در واقع هر کدام از این دو ماده یعنی گوشت ومرغ به صورت جداگانه پخته شده و در یک ظرف قرار می‌گیرند. در کباب سلطانی جداکردن پیازها از گوشت بسیار مورد تاکید است؛ اما در کباب وزیری این گونه نیست.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 در کباب سلطانی باید از راسته گوسفندی یا فیله گوساله استفاده کنید؛ ولی در کباب وزیری التزامی به استفاده از قسمت خاص گوشت نیست. کباب سلطانی کباب ترکیبی و جامعی است که هر کدام از اجزای کباب وزیری را به صورت کلی در یک سیخ جا می‌دهد. کما اینکه کباب وزیری شامل جوجه و کوبیده است؛ اما کباب سلطانی از تکه‌های کباب شده گوشت تشکیل می‌شود. در کباب سلطانی گوشت اصلا چرخ نمی‌شود؛ اما کباب وزیری از یک سیخ کوبیده تشکیل می‌گردد. همین موضوع باعث می‌شود که گوشت چرخ شود. در نهایت کنار سیخ کوبیده یک سیخ جوجه هم قرار می‌گیرد که کباب وزیری را تشکیل می‌دهد.

همانطور که گفتیم در کباب سلطانی حساسیت بسیاری برای جدا کردن پیاز از گوشت وجود دارد؛ اما در کباب وزیری پیاز یکی از اجزای تشکیل دهنده کباب است. اگر تکه‌های پیاز روی کباب سلطانی باقی بمانند هنگام طبخ می‌سوزند و روی گوشت می‌مانند که تصویر بدی برای غذا ایجاد می‌کنند. علاوه بر اینکه می‌توانند روی طعم کباب تاثیر بدی بگذارند. برخلاف کباب وزیری که بدون پیاز تشکیل نمی‌شود. همانطور که می‌دانید کوبیده با گوشت‌های مختلفی درست می‌شود اما در تهییه کباب سلطانی نمی‌توانید از هر گوشتی استفاده کنید. گوشتی که خوش طبخ، لذیذ و نرم است مناسب کباب سلطانی است.

کباب سلطانی با مرغتفاوت کباب سلطانی با کباب بختیاری

کباب بختیاری یکی از محبوب‌ ترین کباب‌ های قدیمی و سنتی ایرانی است. کباب بختیاری یک کباب ترکیبی و خوشمزه بوده که با سلیقه‌های متفاوت سازگار است. کباب سلطانی هم کباب ترکیبی و خوشمزه بوده که محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم دارد؛ اما این دو بر خلاف تصور مردم متفاوتند. می‌توان گفت کباب سلطانی کبابی کامل و جامع است که مجموعه‌ای از کباب‌های متفاوت و متنوع بوده و کباب بختیاری ورژن پایین‌تری از کباب سلطانی است. در کباب سلطانی از گوشت راسته گوسفند و فیله گوساله استفاده می‌شود که از کباب برگ و… تشکیل می‌شود.

کباب بختیاری یک سینی از کباب برگ، کباب کوبیده، جوجه و دورچین‌های متفاوت است. کباب سلطانی کامل‌تر و لذیذ‌تر بوده که در آن توجه زیادی به عدم وجود تکه‌های پیاز روی گوشت می‌شود؛ چون اگر که پیاز روی گوشت باقی بماند در نهایت هنگام طبخ روی گوشت می‌سوزد و علاوه بر زشت کردن ظاهر غذا روی طعم آن هم تاثیر می‌گذارد. بخشی از کباب بختیاری کوبیده است که در آن گوشت چرخ می‌شود؛ اما در اصل کباب سلطانی گوشت چرخ نشده و به صورت تکه‌های گوشت، به سیخ کشیده شده و کباب می‌شود. گوشتی که در هر کدام از کباب‌ها استفاده می‌شود متفاوت است.

البته که شباهت‌های زیادی بین مواد اولیه این دو غذا وجود دارد؛ ولی در کل متفاوتند. در کباب بختیاری تکه‌های سیب زمینی و فلفل همراه با کباب پخته می‌شوند؛ اما در کباب سلطانی هر کدام به صورت جداگانه پخته شده و در دورچین ظرف قرار می‌گیرند. به صورت کلی کباب سلطانی کامل و جامع‌تر است و کباب بختیاری یک کباب سنتی خوشمزه و تقریبا هم‌تراز با کباب سلطانی بوده که آن هم محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم مخصوصا در میان قوم‌های بختیار دارد. هر دوی این کباب ها خوش طعم هستند. امیدوارم از طبخ و میل هر کدام نهایت لذت را ببرید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *