تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, قزوین

جاهای دیدنی شهرستان الوند قزوین را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی الوند قزوین

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری قزوین تصمیم گرفتیم تا شما را با جاهای دیدنی الوند که دومین شهر بزرگ استان قزوین است آشنا کنیم.پس اگر تصمیم دارید به استان قزوین سفر کنید تا آخر این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید

مختصری درباره شهرستان الوند بدانید :

این شهرستان دومین شهر بزرگ استان قزوین می باشد که در فاصله 14 کیلومتری مرکز این استان شهر قزوین قرار دارد.آب هوای شهر الوند نیمه بیابانی می باشد که بارندگی در این منطقه متوسط است . خاک این شهر حاصلخیز بوده و اطراف شهر پر از باغها و کشتزارهای زیبا می باشد. الوند زادگاه موسیقیدان و خواننده شهیر ایرانی استاد ابوالحسن خان اقبال آذر می‌باشد. از جاهای دیدنی الوند میتوان به مسجد قدیمی الوند، خانه اربابی (عمارت اربابی) و تپه‌ های تاریخی از آثار قدیمی و تاریخی این شهر اشاره نمود که در ادامه بطور کامل این مکان ها را به شما معرفی خواهیم کرد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

عمارت اربابی یا خانه اربابی

عمارت اربابی در شهرستان البرز استان قزوین واقع شده و از آثار تاریخی شهر الوند است. این بنا که از آثار به جای مانده از اواخره دوره قاجار و اوایل پهلوی است، منزل مسکونی ارباب منطقه الوند بوده و مالکیت آن متعلق به موقوفات خاندان شیخ الاسلام است. عمارت اربابی که در نزدیکی تپه تاریخی الوند قرار گرفته در فهرست میراث ملی غیر منقول به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی الوند قزوین

تپه الوند

تپه الوند مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در الوند، جنوب شرقی شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۱۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

مسجد قدیمی الوند

مسجد جامع شهر الوند مزین به نام حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) واقع در تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و خیابان شهید مطهری تقریباً در مرکز شهر همچون نگینی در کالبد شهر الوند جای گرفته است.

بنای اولیه این مسجد در سال 53 به وسیله عده‌ای از خیرین مؤمن این شهر بنیان نهاده شد و ساخت بنای آن به دست یک روحانی معمار به نام شیخ اصفهانی صورت گرفت.

تا سال 56 اطراف آن با دیواری به ارتفاع سه متر با آجر و ملات گلی ساخته شد و به وسیله هیئت حضرت ابوالفضل (ع) سقف آن با چادر برزنتی پوشانده و حدود دو سال به همین صورت از آن برای برگزاری نماز جماعت و مجلس عزاداری و کارکردهای دیگر استفاده شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 از سوی شخصی به نام شیخ علی و همکاری شهیدان حاج محمد شمس‌دوست و شکرالله عباسی و مرحوم حاج محمد رجبی و دیگر اعضای هیئت، ادامه ساخت‌وساز آن با استفاده از کمک‌های مردمی و با مصالح مقاوم‌تری مسقف شد.

چون این مسجد نخستین مسجدی بود که (به استثنای مسجد امام خمینی(ره) الوند قدیم) در این شهر ساخته شده بود و در مرکز شهر هم قرار داشت و فارغ از تعلق به قوم و قبیله‌ای خاص و متعلق به عموم مردم بود، از بدو تأسیس، استقبال مردم از این مکان مقدس بسیار باشکوه بود؛ به طوری که در دوران انقلاب مرکز اصلی اجتماع انقلابیان علیه رژیم پهلوی به شمار می‌رفت و با شروع جنگ تحمیلی این مسجد نقش بسزایی در آموزش، ساماندهی و اعزام نیرو به جبهه و در عین حال محل پایگاه بسیج و مبارزه با گروهک‌های شرور مانند منافقان و توده‌ای‌ها و اراذل و اوباش شد؛ به طوری که با گشت‌های شبانه بسیجیان که از این مکان اعزام می‌شدند، امنیت کامل به این شهر بازگشت.

جاهای دیدنی الوند قزوین


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *