تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, زنجان

جاهای دیدنی سجاس در استان زنجان را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی سجاس

در این مقاله از معرفی مکانهای دیدنی زنجان شما را با جاهای دیدنی سجاس که یکی از شهرهای این می باشد آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد به استان زنجان را دارید تا آخر این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید

شهرستان سجاس دارای غلات فراوان و درختان زیاد و همچنین آبی گوارا است که در جنوب شرقی زنجان در فاصله حدودا 82 کیلومتری از این شهر قرار دارد سال‌ هاست که باقیست. آب و هوای این شهرستان کوهستانی می باشد که دارای تابستان های گرم و زمستان های سرد می باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

از جاهای دیدنی سجاس می توان به موارد زیر اشاره نمود :

مسجد سجاس که متعلق به دوره سلجوقیان و مربوط به  اواخر قرن پنجم هجری است. این مسجد کتیبه ‌هایی به خط کوفی، نسخ و ثلث و آیاتی از سوره ملک و گچبری‌های و طرح‌های اسلیمی دوره ‌های سلجوقی و ایلخانی دارد.

گورستان تاریخی سجاس که به قبرستان شهدا معروف گردیده در منتهی ‌الیه شهرک سجاس قرار گرفته ‌است. نا گفته نماند که از از شعرای معروف و مشهور معاصر این شهر میتوان به غلامرضا طریقی که از شاگردان حسین منزوی است، اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این مکان ها بدانید

مسجد جامع سجاس

مسجد جامع سجاس مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان خدابنده،شهر سجاس واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

مسجد جامع سجاس یکی از آثار برجسته استان زنجان است و این مسجد به سبک مساجد شبستانی ساخته شد. بنای اصلی مسجد، گنبد خانه‌ی مربعی به ابعاد تقریبی ۵٫۹ در ۵٫۹ متر است که با گنبد بلندی مسقف شده است. مسجد جامع سجاس به شکل چهار گوش و دارای ابعادی به طول ۱۱ متر از بیرون و ضخامت دیوارهای آن حدود ۱٫۵ متر است که دو در ورودی در سمت غرب مسجد وجود دارد. فاصله این درها از هم در حدود ۵ متر است که احتمالا به حیاط و فضای بیرون باز می‌شد و دقیقا قرینه آن‌ها در ضلع شرقی مسجد هم موجود است. بیرون بنا با آجر نماکاری شده که با ملات و ساروج روی هم قرار گرفته‌اند. ارتفاع فعلی بنا از کف زمین تا شروع گوشواره‌ها در چهار گوشه بنا در حدود ۷ متر و ارتفاع کناره گشواره‌ها تا پای گنبد تقریبا ۲ متر است.

جاهای دیدنی سجاس

سنگ نوشته ‌های سجاس

این سنگ نوشته ها سنگ مزارهایی هستند که از گورستان رفیعی سجاس جمع آوری و در حیاط مسجد ساماندهی شده اند . سنگ مزارها به صورت صندوقی و مربوط به دوره تیموری و صفوی هستند. در این سنگ مزارها نقوش اسلیمی ،نقوش هندسی ،کتیبه هایی به خط نسخ به مضمون اشعار فارسی از سعدی و اشعار عربی دیده می شود . تعدادی از این سنگ نوشته ها دارای تاریخ  هستند از قبیل ۹۴۴ ه ق ،۸۴۴ ه ق ،۱۰۳۲، ه ق ۱۰۰۲ ه ق که نشانگر ساخت این سنگ مزارها در دوره تیموری و صفوی است .

گورستان تاریخی سجاس : گورستان تاریخی سجاس که به قبرستان شهدا معروف گردیده در منتهی ‌الیه شهرک سجاس قرار گرفته‌ است. و به ‌عنوان یک جاذبه تاریخی و گردشگری در این شهر شناخته می‌شود.

جاهای دیدنی سجاس

مقالات بیشتر بخوانید :


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *