تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, خراسان شمالی

با جاهای دیدنی فاروج پایتخت آجیل ایران در خراسان شمالی بیشتر آشنا شوید 

اجاره ماشین در دبی تور تابستان 1403 تور لحظه آخری

جاهای دیدنی فاروج

در این مقاله از مجله سفر تاپ تراول درباره جاهای دیدنی فاروج که یکی از شهرهای واقع در استان خراسان شمالی و معروف به پایتخت آجبل ایران می باشد آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به استان خراسان شمالی را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

مختصری درباره شهرستان فاروج بدانید :

شهرستان فاروج یکی از شهرستان های استان خراسان شمالی می باشد که در مسیر قوچان به بجنورد و در فاصله 100 کیلومتری از بجنورد ( مرکز استان خراسان شمالی ) قرار دارد که به واسط داشت مغازهای آجیل فروشی فراوان به پایتخت آجیل ایران معروف است.این شهر دروازه ورودی خراسان شمالی محسوب می‌شود و با وجود این که خود در ناحیه ای کوهستانی قرار گرفته؛ اما شهر فاروج، مرکز آن در دشتی هموار و قابل کشت و کار مستقر شده‌است. فاروج در حد فاصل بین شیروان و قوچان واقع شده؛ شهری کنار جاده ای که در سال‌های اخیر اقتصاد آن نیز تا حد زیادی به عبور مسافران و زائران حرم علی بن موسی الرضا (ع) گره خورده‌است؛ چرا که گر چه در سالیان گذشته کشاورزی و دامداری شغل غالب اهالی شهرستان فاروج محسوب می‌شد اما اکنون فروشندگی و تأمین نیاز خدماتی رفاهی مسافران دم دست ‌ترین شغلی است که می‌شود در فاروج جستجو کرد.

چرا فاروج به پایتخت آجیل معروف است ؟

سال‌ها پیش که هنوز وسایل نقلیه شخصی این اندازه زیاد نشده بود و غالب مسافران با اتوبوس رفت‌وآمد می‌کردند؛ تمامی اتوبوس‌ها و اندک خودروهای شخصی که قصد سفر به مشهد مقدس را داشتند از محور فاروج حرکت می‌کردند چرا که راه سمنان راه کویری بود و در ثانی این که سایر مسیرها آسفالت مرغوبی مانند آسفالت فاروج را نداشتند. یکی از بهترین عوامل جذب اتوبوس‌ها و مسافران برای تردد از مسیر فاروج؛ وجود مسجد صاحب الزمان و چلو کبابی سعدی بود آن هم‌زمانی که از مشهد تا چمن بید هیچ گونه چلو کبابی و مسجدی وجود نداشت و تمامی اتوبوس‌ها برای صرف نهار و شام باید در فاروج توقف می‌کردند. این توفیق اجباری برای مسافران و اهالی فاروج سبب شد تا دو نفر از اهالی جنب مسجد اقدام به فروش آجیل کنند؛ اولین بار تخمه سیاه آفتاب گردان و کدو از سبزوار وارد شد؛ می‌گویند خود فاروجی‌ها ابتدا طریقه تف دادن تخمه را نمی‌دانستند و اولین تخمه پز را از شمال آورد. از آن جایی که آن زمان فقط تخمه شور در بازار موجود بود و از تهران وارد می‌شد؛ فاروجی‌ها تخمه را شور نمی‌کردند بلکه به صورت خال نمک عرضه می‌کردند؛ یعنی بعد از تف دادن تخمه، نمک را با جارو سیخی به روی آن می‌پاشیدند که بعداً تخمه خال نمک فاروج نام گرفت و معروف شد. فاروجی‌ها برای طعم‌دار کردن تخمه از آب لیمو گلپر و کمی رنگ خوراکی استفاده می‌کردند؛ با توجه به این که چلوکبابی غذای خوب با گوشت بره عرضه می‌کرد و روزانه بیش از صد دستگاه اتوبوس در فاروج توقف می‌کرد؛ اندک اندک کسب و کار فروشندگان آجیل گرفت و در کنار تخمه ژاپنی و آفتاب گردان، محصولاتی چون گردو، بادام و کشمش که در منطقه تولید می‌شد هم جا باز کردند. آجیل فروشان فاروج در تف دادن تخمه مهارت یافته و سعی می‌کردند هر تخمه را به اندازه لازم حرارت دهند و در نهایت در امر فروش و تبلیغات و نوع چیدن آجیل که نظر مسافر را جلب کند هم مهارت خاصی کسب کردند. مجموعه عوامل فوق باعث شد کم‌کم افراد به فروش آجیل رو آورند؛ وجود جاده آسیایی و عبور آن از مرکز شهر موجب شد شهر فاروج به‌عنوان پایتخت آجیل نام بگیرد؛ پایتختی که تاکنون دوام داشته و روز به روز نیز بر کیفیت و قدرت آن افزوده می‌شود.در ادامه شما را با جاهای دیدنی فاروج آشنا خواهیم کرد

روستای خسرویه

روستای خسرویه در دامنه رشته کوه‌های زیبای شاه جهان در فاصله ۲۶ کیلومتری،جنوب غربی فاروج در دل دره‌ای سرسبز جای گرفته است. رودخانه خسرویه معروف به کال خونی از وسط این روستا عبور کرده ،و آن را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند.به دلیل کوهستانی بودن، بارندگی در این منطقه فراوان بوده و جاری شدن سیلاب،در فصل بهار بسیار مشاهده می‌شود.منظره‌های طبیعی مثل باغ‌های میوه، استخر‌های پرورش ماهی، چشمه‌ها و رودخانه‌ها از جاذبه‌های طبیعی روستای خسرویه‌اند اما شناخته‌شده‌ترین جاذبه طبیعی این روستا غاری تاریک است که فضای داخل آن سرد و خنک است و مانند یخچالی طبیعی کف آن از یخ تشکیل شده. قلعه سنگی، گورستانی تاریخی و آرامگاه امامزاده بابا از آثار تاریخی و دیدنی این روستا به حساب می‌آیند.

جاهای دیدنی فاروج
جاهای دیدنی فاروج

حمام استاد

حمام استاد از جمله بناهای تاریخی متعلق به دوران صفویه است که در شهر فاروج قرار گرفته است. این حمام از نوع حمام‌های زیرزمینی با سقف گنبدی است که نور آن به‌وسیله روزنه‌های روی سقف تأمین می‌شود. مصالح مورد استفاده در ساخت حمام سنگ و ساروج است. بخش‌های تشکیل‌دهنده حمام شامل ورودی، سربینه هشت ضلعی، مخزن آب و خزینه می‌شود. این حمام تاریخی در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

جاهای دیدنی فاروج
جاهای دیدنی فاروج

آبشار اسفجیر

آبشار اسفجیر در روستای اسفجیر و در شمال غربی شهرستان فاروج قرار دارد و دارای آب‌وهوایی معتدل است. پس از عبور از روستا و با حدود یک ساعت پیاده‌روی در کنار رودخانه، به دره‌ای با دیواره‌های بسیار بلند می‌رسید که با ادامه مسیر، محوطه زیبای آبشار اسفجیر مشاهده می‌شود. گذشتن از آبشار اسفجیر بدون داشتن امکانات حرفه‌ای کوهنوردی غیرممکن است. طبق گفته اهالی با ادامه مسیر می‌توان آبشارهای کوچک و بزرگ و طبیعتی منحصربه‌فرد از انواع گیاهان و حیوانات را دید.

جاهای دیدنی فاروج


مقالات بیشتر بخوانید :


 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *