تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
چالوس

دریاچه ولشت چالوس | Valasht Lake 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دریاچه ولشت چالوس

در این مقاله از معرفی دیدنی های چالوس تصمیم گرفتیم تا یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبای این شهر بنام دریاچه ولشت را به شما معرفی کنیم. پس اگر به دنبال مکانی برای گذراندن یک روز عالی در کنار دریاچه میگردید تا انتهای این مقاله با تاپ تراول همراه باشید.

طبیعت مازندران پر از شگفتی است و دریاچه ولشت مرزن آباد یکی از آنها محسوب می شود. این دریاچه کوهستانی در جنوب غربی شهر چالوس و در شمال شرقی شهر کلاردشت قرار دارد.دریاچه ولشت دریاچه ای است در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق کلاردشت، این دریاچه کوهستانی در 25 کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن آباد واقع شده است. در بخش جنوب غرب این ناحیه علم کوه قرار دارد. دریاچه ولشت یکی از دریاچه های آب شیرین ایران محسوب می شود.دریاچه ولشت 71اُمین اثر طبیعی ملی است که به وسیله ی سازمان میراث فرهنگی در 15 مهر 1388 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

دریاچه ولشت چالوس


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

دریاچه ولشت در داخل کاسه ی بزرگی از زمین هایی با خاک های رانشی و فرسایشی شکل گرفته است و 150000 متر مربع وسعت و 20 متر عمق دارد. میزان حجم آب این دریاچه در حدود 3 میلیون متر مکعب است که از چشمه های جوشان میان دریاچه و نزولات جوی تامین می گردد. ولشت، آب سریز ندارد و تنها سطح آب آن بالا و پایین می رود.

دریاچه ولشت یکی از 10 دریاچه آب شیرین کشور محسوب می شود که در این منطقه واقع شده و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم نموده است. گونه های گیاهی و جانوری کلاردشت نیز از دیگر قابلیت های آن هستند.دریاچه ولشت از جمله دریاچه های است که در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه قرار دارد و به علت قرار گرفتن در یک گودال بزرگ محاط به تپه های کم ارتفاع کلمه، از دید پنهان است.

 آب دریاچه تنها با نزول باران و جوشیدن چشمه های زیرزمینی دریاچه که در وسط آن می جوشند و بالا می آیند تامین خواهد شد. هوا مرطوب ولی خنک است. دریاچه ولشت با چشم اندازی زیبا و دلنشین، مکان مناسبی جهت گردشگری موقت یک روزه است. آب شیرین و زلال آن جایگاه خوبی برای اردک، ماهیان و بعضی از پرندگان مهاجر است.دیدار از این محل بدان جهت موقت نام گرفته است که هم اکنون هیچگونه سرپناهی برای مسافران در حول و حوش آن در نظر گرفته نگردیده است.

دریاچه ولشت چالوس

ولی از سال 1384 که این منطقه، از طرف دولت منطقۀ توریستی اعلام شد ساخت و ساز امکانات حول دریاچه ولشت شروع گردیده است. در کناره های دریاچه فقط چند درخت موجود است که آن هم برای بیتوته کردن چند مسافرانی بیش نیست، پس بقیه مسافران با نشستن بر روی اندک فضای کنار دریاچه، چه در مقابل آفتاب سوزان و چه زیر باران رعدآسا به تماشای زیبایی حیرت انگیز دریاچه پرداخته و از آن لذت می برند.

به علت آب زلال و شیرین دریاچه و دارا بودن عمق بیش از 40 متر، و به دلیل تشابه نسبی اش با استخر بزرگ، موجب تحریک شناگران گشته و این تحریکات گاهی موجب وسوسه شنای غیر شناگران نیز می گردد.

بهترین فصل سفر

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه ولشت بهار و تابستان است اما طبیعت در همه ی فصول جاذبه های خاص خودش را دارد.

بهار و تابستان:به علت سرسبزی منطقه بسیاری در این فصول راهی دریاچه می شوند اما شرجی بودن هوا ممکن است کمی آزاردهنده باشد.

پاییز و زمستان:با سرد شدن هوا، دما تا منفی 30 درجه نیز کاهش پیدا می کند و حتی دریاچه یخ می زند.

دسترسی

مسیر دسترسی به آن از شهر چالوس و از طریق کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران شروع و بعد از طی 23 کیلومتر پس از پل کجور و 3 کیلومتر پیش از مرزن آباد یک راه آسفالته زیبا به سوی غرب از جاده اصلی جدا شده و بعد از عبور از سر بالائی ها و پیچها و جنگلهای زیبای کاج به روستای کردی چال می رسد پس از روستا راه به طور خاکی تا کنار دریاچه ادامه می یابد. وسعت آن در حدود 150000 متر مربع و متوسط عمق آن 20 متر و آب آن شیرین است. حجم آب آن در حدود 3 میلیون متر مکعب بر آورده شده و به دلیل موقعیت ویژه مامن پرندگان مهاجر، ماهی و سایر آبزیان است. در تمامی فصل تابستان علاقمندان به کوهنوردی، آب و هوای مطبوع، ماهیگیری و اقامت در محیط آرام و رویائی این مکان را جهت گذراندن اوقات فراغت انتخاب می کنند.


مقالات بیشتر بخوانید:


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *