تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
امارات

مسجد شیخ زاید ابوظبی | Sheikh Zayed Grand Mosque 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مسجد شیخ زاید ابوظبی

در این مقاله از مجله گردشگری یکی از جاذبه های بسیار زیبای ابوظبی یعنی مسجد شیخ زاید را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از مساجد بسیار دیدنی این شهر محسوب می شود. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

مسجد شیخ زاید (نام کامل عربی: مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان) مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به‌شمار می‌آید.مسجد شیخ زاید ابوظبی

نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده‌است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده‌است. او در ۲۰ رمضان ۱۴۲۵ ه. ق (۴ نوامبر ۲۰۰۴ میلادی) درگذشت و قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده‌است این مسجد به‌طور رسمی در ماه رمضان در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد.

مسجد شیخ زاید ابوظبی یکی از مکان هایی است که باید بدون معطلی برای بازدیدش اقدام کنید؛ ساختمانی با شکوه و زیبایی منحصر به فرد که نمونه اش را در هیچ نقطه دیگری از کره زمین پیدا نخواهید کرد. شیخ زاید، ویژگی های بسیاری دارد که آن را به مکانی متمایز از دیگر جاذبه های مشهور دنیا بدل می کند و بی شک نخستین دلیل، محبوبیتش در میان گردشگران و انتخاب به عنوان سومین دیدنی برتر دنیا در سال 2018 است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
مسجد شیخ زاید ابوظبی
مسجد شیخ زاید ابوظبی

هنگامی که مسجد شیخ زاید را از رو به رو نگاه می کنید، پیش از هر چیز سه گنبد پیازی بزرگ و دو مناره را در اطرافش خواهید دید که همگی از مرمر ساخته شده اند. البته اشتباه نکنید، اگر قدری جلوتر بروید، خواهید دید که این مجموعه 12 هکتاری، به صحن و سرای وسیعی مجهز است که از اطراف با 82 گنبد کوچک و بزرگ احاطه شده است.

از میان صحن منقوش به گل های بزرگ زنبق و لاله بگذرید تا روی دیگر زیبایی مسجد شیخ زاید را کشف کنید. هنگامی که پا به شبستان این مسجد خاص بگذارید، به کل تمام ابهت و زیبایی که تا به حال از این سازه دیده بودید را فراموش خواهید کرد چرا که این جا شکوه، معنای تازه ای می یابد. رنگ و نقش فرش دستبافت ایرانی مسجد که بزرگترین در دنیاست و لوستر عظیم آن، از جمله ویژگی های خاصش هستند.

همان طور که احتمالا تا به این جا متوجه شده اید، مسجد شیخ زاید در شهر ابوظبی، پایتخت کشور امارات متحده عربی قرار دارد و بزرگترین مسجد این شهر کویری است. مسجد شیخ زاید می تواند به راحتی بیش از 41 هزار نمازگزار را در خودش جای دهد و از این رو یک مکان مرکزی برای گردهمایی مسلمانان به هنگام برگزاری نمازهای جمعه و اعیاد مختلف، محسوب می شود.

ساخت این مسجد در سال 1996 میلادی کلید خورد و از آن جا که به فرمان خلیفه کشور، زاید بن سلطان آل نهیان بنا شده بود، مسجد «شیخ زاید» نام گرفت. در نهایت در تاریخ 20 دسامبر 2007 میلادی ساخت این مسجد زیبا به اتمام رسید.

مسجد شیخ زاید در کنار وسعت بی نظیر و معماری خاص، ویژگی های مختلف دیگری دارد. این مسجد به طور مثال روزانه برنامه ها و رویدادهای مختلفی را میزبانی می کند و در کنار بازدید عمومی، زمانی را به برپایی نماز جماعت اختصاص می دهد.

همچنین در این مسجد کتابخانه ای بی نظیر وجود دارد که نسخ خطی و ارزشمندی از زبان های مختلف را در مجموعه خود جای داده است. از دیگر نکات جالب توجه درباره مسجد شیخ زاید آن است که برای ساختش هزینه ای در حدود 2 میلیارد درهم (3600 میلیارد تومان) صرف شد!مسجد شیخ زاید ابوظبی

امکانات مسجد شیخ زاید

در مسجد وسیع و زیبای شیخ زاید امکانات زیر به چشم می خورند:

ساختمان مرکز بازدیدکنندگان: درست در صحن شمالی مسجد، ساختمان خدمات بازدیدکنندگان را پیدا خواهید کرد. در این ساختمان می توانید خوراکی و نوشیدنی تهیه کنید و سری هم به فروشگاه سوغاتی اش بزنید.

راهنمای شنیداری: با داشتن این راهنماهای شنیداری می توانید درباره معماری خارجی و داخلی مسجد اطلاعات جالبی به دست آورید. البته این تمام چیزی نیست که راهنمای شنیداری در اختیار شما قرار می دهد، بلکه همزمان می توانید درباره سبک خوشنویسی، اطلاعات ریز ساختاری، لباس ملی اماراتی ها، شیخ زاید، خرما و … نیز مطالبی را بشنوید. این راهنما در 11 زبان انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، ژاپنی و اردو سخن می گوید. در حین استفاده از این راهنماهای شنیداری می توانید یک قسمت را دوباره تکرار کنید و بر روی پخش آن کنترل داشته باشید. برای دریافت راهنمای شنیداری مسجد شیخ زاید به ساختمان مرکز بازدیدکنندگان بروید و با ارایه کارت شناسایی معتبر، این دستگاه ها را دریافت کنید.

تورهای فرهنگی: اگر مایلید تا اطلاعات جذاب مسجد شیخ زاید را از زبان پرسنل و راهنمایان گردشگری مجموعه بشنوید، با آن ها گفت و گو کنید و سوال های خود را از آن ها بپرسید، می توانید به رایگان به تورهای فرهنگی مجموعه بپیوندید. این تورها همه روزه برگزار می شوند و برای اطلاع بیشتر از زمان دقیق آن ها، کافیست بخش اطلاعات بازدید را در همین صفحه ببینید.

کلینیک درمانی: مسوولان مسجد شیخ زاید که به سلامتی جسمانی بازدیدکنندگان و نمازگزاران اهمیت بسیاری می دهند، یک کلینیک پیشرفته درمانی با کادر مجرب در مجموعه خود به راه انداخته اند که روزانه از ساعت 8:30 تا 22:30 باز است و خدمات درمانی ارایه می دهد.

ویلچر: در صورتی که یکی از همراهان شما مسن است و یا مشکل جسمانی و شرایط سختی برای راه رفتن دارد، می توانید برای بازدید و گردش در مسجد شیخ زاید، از ویلچرهای این مجموعه به رایگان استفاده کنید.

صندلی نمازگزار: مدیریت مسجد ترتیبی داده است تا افراد کهنسال و مریض احوالی که برای خواندن نماز نمی توانند روی زمین بنشینند، از صندلی های مخصوص استفاده کنند.

سرویس ها: مسجد شیخ زاید به سرویس هایی مجهز است که می تواند شما را تا وحاد الکرامه (Wahat al Karama) که نوعی مرکز توریستی است، ببرد. استفاده از این سرویس ها رایگان است. برای آن که این سرویس ها را پیدا کنید، کافیست خودتان را به پارکینگ مسجد شیخ زاید برسانید. ساعت کاری سرویس ها از 10:00 تا 19:15 است و هر 30 دقیقه یک بار سر می رسند.

اشیای گمشده: در صورتی که در هنگام بازدید از مسجد شیخ زاید وسیله ای گم کردید و یا چیزی پیدا کردید، می توانید از طریق این لینک موارد لازم را به اطلاع مدیریت مجموعه برسانید. در طی دو روز کاری آینده پاسخ شما داده خواهد شد.

پارکینگ: پارکینگ های مسجد درست در کنار ورودی ها قرار دارند.

ساعت دیجیتال: بر روی یکی از دیوارهای مرمرین و طرح دار مسجد شیخ زاید، ساعت دیجیتالی را خواهید دید که اذان را به افق شهرهای مختلف دنیا اعلام می کند.مسجد شیخ زاید ابوظبی

محل مسجد

این مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثناء است.

روزانه ده‌ها زن غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی به عنوان سومین مسجد بزرگ پس از حرمین شریفین، بازدید می‌کنند که با توجه به اینکه این مسجد به روی غیرمسلمانان باز است، آن‌ها هم به احترام مکان معنوی مسلمانان با پوششهای اسلامی یعنی یک عبای بلند مشکی و پوشش سر وارد این مسجد می‌شوند.

مسیر دسترسی مسجد شیخ زاید ابوظبی 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *