تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران

معبد هندوها در بندرعباس ؛ زیباترین معبد جنوب ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

معبد هندوها در بندرعباس را بیشتر بشناسید

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران درباره معبد هندوها در بندرعباس که زیباترین معبد جنوب ایران می باشد سخن خواهیم گفت.

سال هاست که بناهای تاریخی مورد توجه مردمانی که به تاریخ علاقه دارند ، است. هر یک از این بناها داستانی در دل خود دارند که با وجود پستی بلندی های روزگار پا برجا مانده اند. کشور ایران کشوری است که در جای جایش نشان از این بناهای تاریخی است. اقامت در هر کدام از شهرهایش برایتان جلوه گر تاریخ خواهد بود. رزرو هتل در تبریز و اصفهان و بندر عباس و دیگر شهرها مجال دیدار ازین ابنیه را فراهم خواهد کرد.

پرستشگاه بُتِ‌گوران یا معبد هندوها یکی از بناهای تاریخی منحصر بفرد شهر بندرعباس است که همچون خال زیبای زنی هندی، بر پیشانی این شهر نقش بسته است. این بنا در خیابان امام خمینی، روبروی بازار روز قرار دارد. ساختمان این نیایشگاه، در روزگار قاجار و در سال ۱۲۱۰ قمری (1270 شمسی)  و در روزگار فرمانروایی محمد حسن خان سعدالملک فرمانروای محلی بندرعباس، با پول و هدایای هندوهای کارگر در جزیره قشم، هرمز و بندرعباس و بازرگانان هندی ساخته شده ‌است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
معبد هندوها در بندرعباس
معبد هندوها در بندرعباس

 گمان بر این است که چون هندی‌ها در استان هرمزگان و بخش‌های دیگر چه به عنوان کارگر و چه بازرگان وجود داشته‌اند و پای کمپانی هند شرقی بوسیله اروپائیان به ایران و بویژه خلیج فارس باز شد، هندی‌ها سال‌ها پیش از آن، در پی بنا کردن ساختمانی برای نیایش مذهبی خود بوده‌اند و سرانجام پس از فراز و فرودهای بسیار، در روزگار قاجار و اجازه گرفتن از محمد حسن خان سعدالملک این نیایشگاه را ساخته‌اند.

معبد هندوها در بندرعباس
معبد هندوها در بندرعباس

در فاصله بین سال‌های 1300 تا 1344 تجار هندی زیادی در شهر بندرعباس فعالیت می‌کردند. این روابط تجاری عمیق و پررونق سبب شد تا بسیاری از علائق فرهنگی هندی‌ها با فرهنگ مردم بندرعباس آمیخته شود، لباس‌های رنگارنگ و غذاهای تند و پرادویه بندرعباس و منطقه خلیج فارس شاید از همینجا سرچشمه گرفته باشد. این نیایشگاه هر چند برای نیاز هندوهای مقیم شهر بندرعباس که به کارهای تجاری می‌پرداختند ساخته شد اما می‌توان گفت که یکی از ساختمان‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری میان ایران و هند نیز بوده و هست. پیروان مکتب برهمنی یعنی کسانی که به خدایان برهما، ویشنو و تسیوا باور دارند جمع بزرگی از ملت هندوستان را تشکیل می‌دهند. چنین پیداست که سبک معماری این نیایشگاه بر پایه باورمندی از خدایان ویشنو و شیوا پرستان شمال هندوستان بوده ‌است.

معبد هندوها در بندرعباس
معبد هندوها در بندرعباس

ساختمان معبد هندوها اتاقی چهار گوش است و گنبدی بالای سر آن قرار گرفته که متفاوت از تمامی گنبدهای ایرانی در سواحل خلیج فارس و متأثر از معماری معابد هندی که 72 برجک (به نشانه محور زمین و آسمان) بر روی آن قرار گرفته و مقرنس‌هایی زیبا، آن را زینت بخشیده‌اند. مصالح استفاده شده در این معبد را سنگ لاشه، ملات گل، ساروج، سنگ های مرجانی، گچ و خاک تشکیل داده‌اند.

معبد هندوها در بندرعباس
معبد هندوها در بندرعباس

 دیواره‌های بنا با نقاشی‌هایی زیبا آذین یافته‌اند که همگی نیازمند ترمیم هستند. نقاشی کریشنا (خدای فلوت زن) نیز در یکی از اتاق‌ها وجود دارد. اتاقی موسوم به اتاق معبد و محراب در شمال ساختمان قرار گرفته‌ و دور اتاق معبد 4 راهرو قرار داشته که مردم دور آن طواف می‌کرده‌اند. حجره‌هایی کوچک داخل راهروها تعبیه شده بود تا طلبه‌های مکتب برهمنی در آن جا به استراحت بپردازند. راه‌پله‌های مارپیچی در انتهای راهروی غربی وجود داشت که به سمت بالا و به بام معبد منتهی می‌شد. در قسمت شرق بنا، تالار اجتماعاتی قرار داشت که با نقاشی‌های مختلف، فلسفه‌های خاص زندگی مردم هند را نشان می‌داد.

معبد هندوها در بندرعباس
معبد هندوها در بندرعباس

معماران هندی در ساختن معبد از عناصر تزئینی در معماری سایر ادیان، مانند بودایی و اسلام نیز استفاده کرده اند. در بنای معبد، از سه موضوع استفاده شده است: اصول معماری معابد مذهب هندوئیسم (خدایان شیوا و ویشنو پرستان شمال هند)؛ اصول معماری و موضوعات رمزی و سمبلیک مذهب بودایی هند؛ و اصول معماری اسلامی به کار رفته در بناهای اسلامی در هندوستان.

معبد هندوها در بندرعباس
معبد هندوها در بندرعباس

معبد هندوها یکی از نقاط مهم ارتباط فرهنگی و هنری بین ایران و هند است که باید حفظ شود و متأسفانه به علت عدم توجه گذشتگان غالب نقاشی‌های آن از بین رفته و به علت نوع مصالح ساخت و تغییرات آب و هوایی، با وجود انجام مرمت توسط سازمان میراث فرهنگی، هنوز آثار ویرانی در این بنا به چشم می‌خورد.

معبد هندوها در بندرعباس
معبد هندوها در بندرعباس

همچنین هندوها در زمان ترک بندرعباس در سال 1344، بت‌هایی را که در معبد و در طاقچه محراب بود با خود بردند. در عین حال معماری خاص این بنا و نقش و نگارهای آن و جذابیت های آشنایی با رسم و رسوم آئین هندو از دلایل بازدید از این بنا توسط گردشگران در سفر به بندرعباس است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. نسیبه

    خیلی زیبا و عالی بود. ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *