تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

باغ وحش ارم ☀️ یکی از قدیمی‌ ترین باغ وحش‌ ها در ایران + ۳۰ درصد تخفیف بلیط 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

باغ وحش مجتمع ارم سبز

در این مقاله از معرفی جاهای تفریحی تهران نصمیم گرفتیم تا شما را با باغ وحش ارم که یکی از قدیمی ترین باغ وحش های ایران است آشنا کنیم. تاریخچه احداث این باغ وحش به دوران دوران ناصرالدین شاه برمی‌ گردد که حاصل سفر ناصرالدین شاه به فرنگ بوده است. پس اگر علاقمند به دیدن انواع گونه های جانوری از نردیک هستید تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید همچنین میتوانید بلیط باغ وحش ارم را با 30 درصد تخفیف از ما خرید کنید


پیشنهاد خرید 

از طریق لینک زیر میتوانید بلیط باغ وحش ارم را با 30 درصد تخفیف برای روزهای شنبه تا چهارشنبه (به استثنای روزهای تعطیل) خرید کنید

خرید اینترنتی


اگر بخواهیم از منظر تاریخی به احداث باغ وحش در ایران نگاه کنیم اولین باغ وحش در ایران به دوران ناصر الدین شاه قاجار بر میگردد . در دوره قاجار ایرانیان با باغهای وحش اروپایی آشنا شدند. اما نخستین باغ وحش یا «مجمع الوحوش» در دوره ناصرالدین شاه در خیابان لختی سعدی کنونی در جایی که زمانی نام خیابان باغ وحش و بعد ماشین خانه و سرانجام اکباتان نامیده شد، تأسیس گردید که البته هیچ گاه به صورت باغ وحش کاملی در نیامد و گاه اهالی شهر برای تماشای چند حیوان به انجا می‌رفتند. ناصرالدین شاه پس از سفرهای خود به اروپا و دیدن باغ وحش‌ های اروپایی، علاقه خاصی به باغ وحش و حیوانات پیدا کرد و به همین دلیل محل دوشان تپه را انتخاب کرد که از پیش در سال ۱۲۶۹ قمری ۱۸۵۳ میلادی عمارت باشکوهی در آن برپا کرده بود و با استفاده از قنات ، دریاچه یی نیز پدید آورده بود که منظره‌ های بسیار زیبا و دیدنی آن اهالی را به خود جلب می‌کرد. در باغ وحش دوشان تپه، چهار شیر نر و ماده از کوه‌های شیراز، سه ببر از مازندران، یک یوز، سه پلنگ از جاجرود، پنج خرس از دماوند، کفتار، بوزینه، یک میمون،خر و طاووس‌های بسیار وجود داشت.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

باغ وحش مجتمع ارم سبز

پس از انقراض سلسله قاجاریه هیچ اقدام موثری برای ساخت یک باغ وحش استاندارد در ایران صورت نگرفت. تنها در سال 1332 یک باغ وحش خصوصی در محوطه ای نامناسب واقع در خیابان ولیعصر تهران، مقابل پارک ملت دایر شد که آن هم به دلیل ایجاد آلودگی و مزاحمت فراوان برای ساکنین این محله در سال 1366 رسما تعطیل شد. در سال 1369 نخستین سنگ بنای ساخت باغ وحش فعلی تهران در زمینی به مساحت حدود 5 هکتار و با هدف فرهنگسازی و آشنایی عموم مردم با حیات وحش پایه گذاری شد.

باغ وحش تهران، باغ وحشی پیشرو در ایران است که با وجود مساحت کم از 130 گونه جانوری نگهداری میکند.

باغ وحش تهران از سال 1392 روندی رو به جلو را آغاز کرده است و با تغییر بیش از 80 درصد جایگاهها، جلوگیری از هرگونه خرید و فروش غیرمجاز، کسب گواهینامه ایزو و کسب عضویت دربرنامه اروپایی  EEP برای پلنگ ایرانی گامهای بسیار مثبتی در راستای حفاظت از حیات وحش برداشته است.

باغ وحش ارم

باغ وحش ارم

گونه های جانوری موجود در باغ وحش ارم  :

گور ایرانی و گوزن زرد ایرانی، دو گونه فوق العاده ارزشمند

دو گونه ارزشمند گور یرانی و گوزن زرد ایرانی که به ترتیب از نظر وضعیت حفاظتی در رده نزدیک تهدید و در معرض خطر قرار دارند، هم اکنون در باغ وحش تهران زندگی میکنند. زادآوری این دو گونه ارزشمند به خوبی نقش تاثیر گذار باغ وحش تهران را در مهیا ساختن محیطی امن برای گونههای دارای اهمیت حفاظتی یادآور میشود.

پلنگهای ایرانی 

در باغ وحش تهران دو پلنگ نر و ماده ایرانی به نامهای گاسپار و کیجا زندگی میکنند که جزو ارزشمندترین گونههای این مجموعه هستند. این دو پلنگ تحت برنامه اروپایی حفاظت از گونهها قرار دارند و در واقع دو فرد از یک جمعیت قابل توجه شامل بیش از صد فرد هستند که در باغ وحشهای سراسر دنیا تحت حفاظت و مراقبت قرار گرفته اند.

شترهای دو کوهان

در باغ وحش تهران دو شتر دو کوهان زندگی میکنند که از نظر ارزش حفاظتی در رده به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند. این درجه حفاظتی معادل درجه حفاظتی یوزپلنگ آسیایی است. شتر دو کوهانه گونهایی از شترسانان است که پراکنشش به خاور دور، آسیای میانه و خاورمیانه میرسد.

شتر ها نقش بسیار مهمی را در دنیای تجارت قدیم ایفاء می کرده اند لذا در زمان بازدید از جایگاه شتر های دو کوهانه باغ وحش تهران حتما میتوانید شکوه و ابهت آنها را در جاده ابریشم مجسم نمایید.

ببر بنگال سفید

کوئین، ببر بنگال سفید باغ وحش تهران ار کشور آلمان به ایران آمده. باغ وحش تهران در راستای چشم انداز 2020 این ببر را در ابتدای ورود، طبق قوانین اتحادیه باغ وحشهای اروپا، مجهز به ایمپلنت ضد بارداری نمود.

تاریخچه ببرهای سفید به یک ببر نر سفید میرسد که سالها پیش، از طبیعت به یک باغ وحش منتقل شد. دانشمندان به مرور تاثیر ژن مغلوب عامل این تفاوت ظاهری و مشکلات متعدد درون آمیزی را کشف کردند لذا از هر گونه تکثیر ببر سفید در باغ وحشهای استاندارد جلوگیری می شود.

فیلهای سریلانکایی باغ وحش ارم تهران 

ماهاسن و میهیری دو فیل آسیایی باغ وحش تهران هستند که از کشور سریلانکا به ایران آورده شدهاند و حدود 13 سال سن دارند در حال حاضر یکی از مهمترین دستاوردهای باغ وحش تهران تغییر جایگاه فیلها و انطباق آن با شرایط زیستگاه طبیعی است. در عین حال شیوه برخورد با آنها نیز از شکل مستقیم به غیر مستقیم که روشی اصولی و پذیرفته شده است تغییر کرده.

میرکتهای 

در سال 1394 تعداد 6 میرکت یا دم عصایی برای اولین بار وارد ایران و باغ وحش تهران شدند و امروز 16 میرکت در جایگاه مدور شیشهای ضلع جنوبی باغوحش، قلمرویی مثال زدنی را برای خود ساماندهی کردند. قد میرکتها تنها 30 سانتیمتراست و خاستگاه اصلی آنها صحرای کالاهاری در قاره آفریقا است.

باغ وحش ارم

باغ وحش ارم

راههای دسترسی 

باغ و حش ارم یا باغ وحش تهران در زمینی به وسعت تقریبی 5 هکتار احداث شده است و در 4 کیلومتری اتوبان تهران به کرج و در نزدیکی ایستگاه متروی اکتابان قرار دارد

 مترو : فاصله از ایستگاه ارم سبز 5 دقیقه

وسیله نقلیه عمومی: اتوبوس خط میدان آزادی – کرج

وسیله نقلیه شخصی: دارای پارکینگهای متعدد خودرو و موتور سیکلت با گنجایش 600 خودرو

تسهیلات در هزینه بلیت باغ وحش

بلیط رایگان برای کودکان زیر 5 سال

بلیط نیمبها برای بازدید اردوهای تفریحی دارای معرفی نامه و با جمعیت بالای 20 نفر ، خانوادههای معزز شهداء و جانبازان و ایثارگران تا سقف 5 نفر، خانواده پرسنل موسسات و شرکت های طرف قرارداد با بازاریابی ارم سبز و اهداء کنندگان حیوانات به باغ وحش

موقعیت مکانی باغ وحش تهران: مجموعه 5 هکتاری باغ وحش تهران در کیلومتر 4 اتوبان تهران کرج داخل مجتمع تفریحی ورزشی ارم سبز (پارک ارم ) دایر میباشد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. علی

    خداوند به هیچ وجه اجازه نداده که حیوانات وحشی را به اینطریق زندانی ابد بکنید، چون آنها هم در این دنیا خلق شده اند که در سطح عظیم و پهناور کرهٔ زمین بطور آزادانه و در جمع دیگر حیوانات، بصورت دلخواه خودشان زندگی کرده و گشت و گزار بکنند، نه اینکه با یک عمر ماندن در زندان تهیه شده بدست انسانها، شکنجه بکشند!!

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *