تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

روستای دیورش رودبار با طبیعتی بکر و چشم نواز 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دیورش یک روستای ییلاقی واقع در رودبار استان گیلان است. مردم این روستا بسیار خونگرم و مهمان نواز بوده و طبیعت روستای دیورش بکر و چشم نواز است. بنابراین می‌توان روستای دیورش را از بهترین مقاصد گردشگری شمال کشور به حساب آورد. دیورش تاریخی چند صد ساله داشته و تعداد بالای آثار باستانی خاص کشف شده در این منطقه، این موضوع را به خوبی ثابت می‌کند.

روستای دیورش رودبار

روستای دیورش کجاست؟

روستای دیورش واقع در هفت کیلومتری توتکابن، از توابه بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار در استان گیلان است. استان گیلان دارای جاذبه‌ها و شهرهای خاصی همانند رشت، انزلی، ماسوله و جاذبه‌هایی نظیر قلعه رودخان است. یکی از خاص‌ترین تجربیاتی که در سفر خود به استان گیلان می‌توانید داشته باشید، سفر و زندگی در روستاهای این استان محسوب می‌شود. روستاهای استان گیلان دارای طبیعتی بکر و مردمی خونگرم هستند که سفری به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

قدمت روستای دیورش با توجه به آثار باستانی کشف شده در این روستا 500 سال تخمین زده می‌شود. روستای دیدنی شیرکوه در فاصله 3.5 کیلومتری روستای دیورش قرار دارد. دیورش از طریق جاده‌ای خاکی از سمت جنوب به شیرکوه متصل می‌شود. این جاده خاکی تنها راه ارتباطی روستا است. همچنین این روستا از طریق راه مالرو و پیاده‌رو از سمت غرب به روستای پنج خاله متصل می‌شود. دیورش با کشاورزی، دامداری، نجاری و کوه‌های زغال گیری به وجود آمده است. جنگل‌های سرسبز و متراکم این روستا را از سمت شرق و شمال محاصره کرده‌اند.

روستای دیورش از 11 محله کوچک و پراکنده تشکیل شده است. از میان این روستا رودخانه‌ای خروشان عبور کرده و همین موضوع سبب زنده ماندن طبیعت دیورش و سرسبزی این منطقه می‌گردد. سرچشمه این رودخانه، چشمه سفید آب است. به دلیل موقعیت مکانی خاص روستای دیورش، این روستا سکونتگاهی خارق العاده برای فصول گرم سال به شمار می‌رود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ییلاق لارنه در بالا دست روستا مشهورترین ییلاق روستای دیورش محسوب می‌شود که در کوهپایه درفک قرار دارد. از دیگر ییلاق‌های دیورش می‌توان به دیوخانی، چالسراکی، لنگه و زردگلی اشاره کرد. اکثر اهالی روستای دیورش در فصول تابستان به بهار به این ییلاق‌ها کوچ می‌کنند. آب و هوای روستای دیورش مرطوب و کوهستانی بوده و از سمت شمال این روستا بادهای قالب به داخل روستا می‌وزند.

بافت روستایی دیورش

دیورش یک روستای پراکنده بوده و عموما از خانه‌هایی با یک طبقه، دارای سقف شیروانی و کرسی بلند تشکیل شده است. در این روسا به ندرت می‌توانید خانه‌های قدیمی دو طبقه ببینید. در ساخت خانه‌های روستای دیورش عموما از مصالحی نظیر سنگ، چوب، سیمان، گچ و حلب استفاده شده است.

بهترین زمان سفر به روستای دیورش

روستای دیورش در منطقه‌ای کوهستانی قرار داشته و مسیر دسترسی به این روستا سنگلاخی و شیب‌دار است. بنابراین سفر به روستای دیورش در فصول سرد سال و هنگام بارندگی کمی سخت و دشوار می‌گردد. بهترین زمان سفر به روستای دیورش فصول تابستان و بهار هستند.

جاذبه‌های گردشگری روستای دیورش

این جاذبه‌های گردشگری روستای زیبای دیورش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

جنگل نورچشمه

گشت و گذار در جنگل نور چشمه با کلبه‌های چوبی، آب و هوای دلپذیر، غار دیورش و چشمه پرآب و زیبای خود تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود؛ البته در این گردش باید حواستان به حیوانات وحشی این منطقه نیز باشد! گرگ، روباه، خرس، جوجه تیغی و گراز وحشی از جمله حیواناتی هستند که در جنگل‌های انبوه منطقه دیورش ممکن است با آن‌ها مواجه شوید. همچنین این جنگل‌ها دارای درختان متنوعی نظیر چنار، راش، افرا، توسکا و بلوط و میوه‌های جنگلی مانند خدمالو، زالزالک، ازگیل، گلابی وحشی و آلوچه هستند.

روستای دیورش رودبار

غار نورچشمه / غار دیورش

از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری روستای دیورش رودبار می‌توان به غار نور چشمه اشاره کرد. این غار که به نام غار دیورش نیز معروف است، در عمق جنگل قرار داشته و مسیر دسترسی به آن سنگلاخی و دشوار است. مسیر دسترسی به غار دیورش یک مسیر جنگلی شیب‌دار است که با ادامه دادن مسیر کم کم دهانه غار نور چشمه را خواهید دید. پس از ورود به غار آب سرد درون آن را مشاهده خواهید کرد. پیشروی در این آب نیاز به مهارت در شنا دارد زیرا عمق آب بسیار زیاد است.

حفره‌ای در کنار غار قرار دارد که محل زندگی خفاش‌ها است. ورود به غار نور چشمه رایگان بوده و اگر برای بازدید از این غار برنامه ریزی می‌کنید، لازم است نصف روز را برای آن کنار بگذارید. همچنین بازدید از این غار نیازمند وسایلی همچون کفش مناسب طبیعت‌گردی، یک دست لباس اضافه، کوله پشتی، هد لامپ و… است.

سرچشمه سفید آب دیورش

برای دسترسی به سرچشمه سفید آب دیورش، لازم است از کفش مناسب کوهنوردی استفاده کنید. این سرچشمه از زیباترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای دیورش است. برای دسترسی به این سرچشمه باید در مسیری خاکی پیاده‌روی کنید. مناظر اطراف رودخانه تا سرچشمه بسیار دلپذیر و زیبا هستند. سرچشمه سفید آب دیورش به طلای ناب شهرستان رودبار مشهور است چرا که بخش رحمت آباد و بسیاری از روستاهای رودبار آب خود را از همین سرچشمه تامین می‌نمایند.

روستای دیورش رودبار

مسیر دسترسی به روستای دیورش

اگر از تهران به سمت استان گیلان حرکت می‌کنید، باید از استان‌های البرز، قزوین وشهر رودبار گذشته و وارد آزادراه قزوین رشت شوید. پس از 15 دقیقه  به ورودی شهر توتکابن می‌رسید. پس از ورود به توتکابن حدودا 5 دقیقه رانندگی کنید تا به یک جاده فرعی برسید. این جاده فرعی مسیر دسترسی به روستاهای دیورش و شیرکوه است. به سمت بالا در جاده فرعی حرکت کنید تا پس از 10 دقیقه به روستای شیرکوه برسید. شیرکوه را رد کرده و از کنار یک مسجد وارد راه روستای دیورش شوید. مسیر دسترسی به روستای دیورش جنگلی است و از کل مسیر آن لذت خواهید برد. در مسیر خود تابلوهای به سمت سفید آب را دنبال کنید.

سخن پایانی

دیورش یک روستای ییلاقی در استان گیلان است که مقصدی جذاب برای سفر محسوب می‌شود. این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی نظیر جنگل‌های انبوه و جنگل نور چشمه، غار نور چشمه و سرچشمه سفید آب دیورش است. همچنین مسیر دسترسی به روستای دیورش جنگلی و زیبا بوده و خود مسیر نیز می‌تواند یک جاذبه طبیعی به حساب آید. این روستا 500 سال قدمت داشته و آثار باستانی فراوانی در این منطقه کشف شده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *