تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان شمالی

روستای چهار برج اسفراین | Chahar Borj 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای چهار برج

علت شهرت بسیاری از روستاهای عجیب، علت‌های پسندیده و خوبی نیست. نمونه‌اش روستای چهاربرج در خراسان شمالی است که به‌ دلیل آمار بالای نابینایانش اسم و رسمی به هم زده است.اسم و رسمی که با غمها و دردهای ساکنین روستا عجین شده است! سفر به مناطقی از این دست نوع خاصی از گردشگری تراژدیک را رقم می زند. در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا با روستای چهار برج در اسفراین خراسان شمالی بیشتر آشنا شوید.

روستای چهار برج با داشتن ۶۳۱ خانوار و دو هزار و چهار نفر جمعیت، بیشترین جمعیت نابینا در خراسان شمالی را به علت یک ژن نهفته به خود اختصاص داده است.

در این روستای ۲ هزار و ۵۰ نفری،۳۲ نابینا وجود دارد که بین سن ۹ ماهگی تا ۵۰ سالگی قرار دارند. با توجه به جامعه آماری این روستا این تعداد، آمار زیادی است. البته معلولیت های دیگری در چهار برج هم آمار تکان دهنده ای دارد؛ ۲۳ معلول جسمی و حرکتی، ۲۰ معلول ذهنی، ۵ ناشنوا و ۲ بیمار روانی، بخش دیگری از آمار بیماران این روستا را تشکیل می دهد. ناگفته نماند که تعداد نابینایان روستاهای همجوار که نسبت فامیلی با افراد این روستا دارند به ۵۰ نفر می رسد.روستای چهار برج


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

برای نخستین بار در سال ۷۴ اکیپی تحقیقاتی برای یافتن علت نابینایی اهالی روستا، به این منطقه اعزام شد و پس از ماه ها تحقیقات ارتباط نابینایی ها با آب و هوا و خاک را که بسیار در میان اهالی شایع بود را رد کردند و موضوع را به یک جهش ژنتیکی نسبت دادند.تحقیقات پزشکان به همین جا ختم نشد. یک تیم پزشکی از ژاپن برای بررسی علت نابینایی اهالی به چهاربرج اعزام شدند و پزشکان ایرانی نیز بیکار ننشستند و به تحقیقات وسیعی برای یافتن علت نابینایی اهالی چهاربرج دست زدند.سرانجام همه علت نابینایی اهالی روستا به گردن یک ژن مغلوب افتاد.

با آن که بارها و بارها مسئولان بهداشتی اهالی روستا را از ازدواج های فامیلی منع کرده اند اما باز هم این ازدواج ها بیشترین آمار را در این روستا دارد و اهالی موضوع را جدی نمی گیرند.روستای چهار برج

در بین سال های ۷۲ تا ۷۴ به علت پیشرفت و شیوع نابینایی در بین اهالی، دانشمندان بسیاری علت را بررسی کردند و علت را ژنتیکی تشخیص دادند. از آنجا که بعضی از دام ها و حیوانات اهلی نیز نابینا بودند بسیاری از اهالی ماجرا را به آب و خاک نسبت می دادند و به همین دلیل از چهار برج به شهرهای دیگر نقل مکان کردند اما آنها نیز به علت نسبت فامیلی والدین دارای یک یا دو بچه نابینا هستند. از آن سال تاکنون بارداری های مادران با انجام مراحل ژنتیکی انجام می شود و این امر باعث کاهش ۹۹ درصدی نابینایی در این منطقه شده است.

دکتر غیاثوند محققی است که با تحقیقات گسترده متوجه شد؛ دلایل ژنتیکی عامل کوری در روستای چهاربرج است. خوشبختانه با مشاوره‌ها و آزمایش ژنتیکی که انجام می‌شود آخرین نوزاد نابینایی که اهل چهار برج بود در سال ۸۶ در تهران متولد شد. پدر و مادر این کودک از اهالی روستای برج هستند.

بر اساس تحقیقات، روستای چهار برج تنها منطقه‌ای در ایران است که اهالی آن دارای چنین بیماری بودند و نمونه آن در جای دیگری مشاهده نشده و همین امر سبب معروفیت این روستا در کشور شده است. همچنین محققان دریافتند که فرم نابینایی در حیوانات با انسان کاملاً متفاوت است، موضوع نابینایی حیوانات در روستای چهار برج در سال ۷۰ مطرح بود که پس ‌ازآن ارتباط آن با انسان رد شد.روستای چهار برج


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *