تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
غذاهای ایرانی

طرز تهیه اشکنه ساده خانگی + انواع روشهای آن 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تصمیم گرفتیم تا طرز تهیه اشکنه ساده خانگی را به همراه انواع روشهای تهیه آن آموزش دهیم پس اگر علاقمند به درست کردن غذاهای سنتی هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

اشکنه یکی از کهن‌ ترین غذاهای خوشمزه و رایج در ایران است که تاریخچه طولانی دارد و این غذا به خراسان تعلق دارد. اشکنه یک غذای بسیار ساده است که به صورت سوپ طبخ می‌شود و آن را با نان میل می‌کنند. این غذا برای پخت به زمان زیادی نیاز ندارد. اشکنه برای افرادی که شاغل یا دانشجو هستند گزینه مناسبی است. این غذا را به عنوان یک وعده ناهار یا شام می‌ توان نوش‌ جان کرد. اشکنه انواع بسیار متنوعی دارد که شامل اشکنه سیب زمینی، اشکنه پیاز، اشکنه گوشت، اشکنه ماست و…. می‌شود.

طرز تهیه انواع اشکنه

اشکنه یکی از راحت‌ترین غذای ایرانی محسوب می‌شود. این غذا بیشتر در فصل زمستان قابل استفاده است و باتوجه به موادهای اولیه و گیاهی که این غذا درست می‌شود، یک غذای بسیار پرخاصیت است و به علت اینکه زمان زیادی برای پخت نیاز ندارد خیلی سریع آماده می‌شود. طرز تهیه انواع اشکنه مختلفی وجود دارد که شامل طرز تهیه اشکنه به روش تهرانی، طرز تهیه اشکنه با شنبلیله، طرز تهیه انواع اشکنه خانگی، طرز تهیه اشکنه ساده، طرز تهیه اشکنه خراسانی و… می‌شود.

اشکنه تهرانی

برای تهیه پخت اشکنه به روش تهرانی ابتدا پیاز را با زردچوبه سرخ می‌کنیم. بعد از پیاز‌ها رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم تا کامل سرخ شود و خام بودن رب گرفته شود، این کار باعث خوش طعم بودن اشکینه می‌شود. شنبلیله خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم تا تفت داده شود، در ادامه آرد را به آن اضافه می‌کنیم به صورت مرتب هم می‌زنیم تا کامل مخلوط شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در مرحله بعد سیب زمینی را به صورت نگینی ریخته و به قابلمه اضافه می‌کنید و به مدت کمی آن را با مواد تفت دهید و 3 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا کامل بپزد، در نهایت بعد از پخت تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کنید تا مقداری خود را گرفته و بعد می‌توانید آن را با نان سرو کنید.

طرز تهیه اشکنه ساده
طرز تهیه اشکنه ساده

اشکنه با شنبلیله

اشکنه شنبلیله یک غذای بدون گوشت است. برای درست کردن این غذای خوش طعم ابتدا باید پیاز‌ها را نگینی خورد کنید تا آن‌ها کامل سرخ شوند، بعد آرد و شنبلیله را اضافه کنید؛ اجازه دهید تا کامل تفت داده شود و در نهایت زردچوبه را به مواد اضافه کنید. به میزان 3 الی 4 لیوان آب به مواد اضافه کنید و اجازه بدید آب به جوش بیاید. تخم مرغ‌ها در ظرف جدا بریزید و کامل هم بزنید. کم کم تخم مرغ‌ها را به اشکنه اضافه کنید و تند هم بزنید تا تخم مرغ سفت نشود. در نهایت نمک و ادویه به آن اضافه کنید چند دقیقه اجازه دهید روی اجاق گاز بماند و در نهایت آماده سرو است و می‌توانید نوش‌جان کنید.

طرز تهیه اشکنه ساده
طرز تهیه اشکنه ساده

طرز تهیه اشکنه ساده

برای طرز تهیه اشکنه به صورت ساده ابتدا پیاز را خرد کنید و در روغن بریزید و آن را سرخ کنید و پیاز را کنار بکشید. در تابه بعدی رب گوجه را با روغن سرخ کنید تا کامل روغن رنگ رب گوجه را بگیرد تا خامی رب گوجه گرفته شود، بعد پیاز و رب گوجه را باهم مخلوط و به آن ادویه اضافه می‌کنیم. آرارد و شنبلیله را دورن قابلمه می‌ریزیم و مرتب هم می‌زنیم تا آرد گلوله نشود. در نهایت سیب زمینی و آب در قابلمه می‌ریزیم تا کامل به جوش بیایید و بعد از پخت کامل تخم مرغ را می‌توانید اضافه کنید و چند دقیقه هم زنید تا اشکینه ساده آماده شود و آن را میل کنید.

روش تهیه اشکنه خراسانی

اشکنه یک غذای سنتی در ایران محسوب می‌شود، و یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی و خوشمزه خراسان است. این نوع اشکنه خراسانی یکی از ساده ترین طرز تهیه اشکنه است و برخلاف اشکنه‌های دیگر رنگ آن قرمز‌تر و آبدارتر است. این غذا در 30 دقیقه آماده می‌شود. برای درست کردن اشکنه خراسانی ابتدا روغن در قابلمه می‌ریزیم و پیاز را به صورت نگینی خورد و به روغن اضافه می‌کنیم تا کاملا طلایی شوند.

زردچوبه و رب گوجه را اضافه می‌کنیم تا تفت داده شود و آب درون قابلمه می‌ریزیم و شعله را زیاد می‌کنیم تا به جوش بیاید، و سیب زمینی از قبل خرد شده را درون قابلمه ریخته و به مدت 15 دقیقه به آن فرصت می‌هیم تا کامل پخته شود. در نهایت تخم مرغ‌ها را به اشکنه خراسانی اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه هم بزنید و اشکنه خراسانی ساده آماده است و می‌توانید نوش جان کنید.

طرز تهیه اشکنه ساده
طرز تهیه اشکنه ساده

نکات پخت اشکنه خراسانی

اشکنه یک غذای بسیار ساده، اما در عین حال بسیار خوش عطر و خوشمزه محسوب می‌شود. در اشکنه از گوشت استفاده نمی‌شود، اما برای مقوی کردن آن می‌تواند به اشکنه لپه اضافه کنید. با پیاز لپه‌ها را تفت دهید و باقی مانده مراحل پخت اشکنه را در پیش بگیرید. از آب قلمه هم می‌توانید در اشکنه استفاده کنید. در طرز تهیه انواع اشکنه از شنبلیله استفاده می‌شود. نکته دیگر اگر شما از لپه در اشکنه استفاده کردید بهتر است که سیب زمینی‌ها را برای ظاهر زیبا اشکنه نگینی و خیلی ریز خرد شود.

طرز تهیه و پخت اشکنه عدس

برای مقوی شدن و بهتر شدن طعم و مزه اشکنه می‌توانید از عدس استفاده کنید. طرز تهیه انواع اشکنه‌ معمولا مشابه به هم هستند، برای اضافه کردن عدس به اشکنه لازم به ذکر است که 2 قاشق غذاخوری عدس را به مدت 2 ساعت قبل با آب کامل بخیسانید تا نرم شوند، سپس همراه با رب گوجه به درون قابلمه اضافه کنید تا کامل تفت داده شود و به مدت 40 دقیقه زمان دهید تا عدس کامل پخته شود.

طرز تهیه اشکنه ساده
طرز تهیه اشکنه ساده

طرز تهیه اشکنه با طعم گوجه فرنگی

روش پخت اشکنه با گوجه فرنگی مشابه با طرز تهیه انواع اشکنه است، به جای استفاده از رب گوجه از گوجه فرنگی استفاده می‌شود. ابتدا پیاز را سرخ و تفت دهید و بعد گوجه‌های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و زمان دهید تا آب گوجه‌ها کامل تبخیر شده باشد. برای خوش رنگ بودن اشگنه می‌توانید یک مقدار از رب گوجه هم استفاده کنید و در نهایت آب را به باقی مانده مواد اضافه کنید تا آماده شود.

طرز تهیه انواع اشکنه با طعم اسفناج

طرز تهیه اشکنه با اسفناج یک طعم متفاوتی را دارد. اشکنه با اسفناج یکی از اصیل‌ترین غذای تهران محسوب می‌شود که اکثر تهرانی‌ها اشکنه را با اسفناج پخت می‌کنند. ابتدا اسفناج‌ها را به صورت ساتوری خرد کنید، و درون قابلمه بریزید و با مقدار کمی اجازه دهید تا اسفناج‌ها بپزد.

پیاز را به صورت خلالی خرد و به خوبی تفت دهید، بعد اسفناج و آرد و ادویه‌ها را همزمان با هم به پیاز اضافه کنید تا کامل با هم مخلوط شوند. سیب زمینی را خرد و به اشکنه اضافه کنید و اجازه دهید با آب به صورت نیم پز شود و بعد سماق را درون اشکنه بریزید. در نهایت تخم مرغ را به اشکنه اضافه کنید و اجازه دهید ب مدت 10 دقیقه بپزد.

اشکنه با گردو

یکی دیگر از انواع اشکنه‌، اشکنه با طعم گردو است که این غذای خوش طعم و عطر را مردمان شهر اراک استفاده می‌کنند. این نوع اشکنه که با گردو درست می‌شود یکی از پر خواص‌ترین غذا‌های محلی اراک محسوب می‌شود. طرز تهیه اشکنه گردو یک مقدار متفاوت‌تر از طرز تهیه انواع اشکنه‌ها است. ابتدا پیاز را با روغن زیتون سرخ می‌کنید.

گردو، سیب زمینی و گوجه فرنگی را به پیاز‌ها اضافه می‌کنید و به مقدار لازم آب اضافه کنید و اجازه دهید تا کامل پخته شود و در نهایت ادویه و تخم مرغ را به اشکنه درون قابلمه بریزید و در زمان کم روی حرارت بگذارید تا آماده شود. نکات طرز تهیه انواع اشکنه این است که برخی در اشکنه از بادمجان استفاده می‌کنند، در صورتی که دوست دارید طعم اشکنه ترش باشد می‌توانید از آبغوره در آن استفاده کنید.

طرز تهیه اشکنه با تره

 اشکنه با طعم تره را اکثرا گیلان استفاده می‌کنند که یکی از غذاهای اصیل آن شناخته شده است. با استفاده از سبزی‌های مخصوص اشکنه و آلوچه طعمی ترش و لذیذ را به غذا می‌دهد. در گیلان این غذا را با برنج سرو می کنند. پخت اشکنه با تره متفاوت است و دیگر از پیاز استفاده نمی‌شود، به جای آن از سیر استفاده می‌کنند.

سبزی اشکنه و سیر را با هم خرد کنید و آلوچه را همه به قابلمه اضافه کنید با مقداری آب اجازه دهید تا کامل آلوچه‌ها بپزند. سپس کره، نمک و فلفل و در نهایت تخم مرغ را به تعداد لازم اضافه کنید. به جای آلوچه می‌توانید از آب نارنج استفاده کنید. نکته طرز تهیه اشکنه با تره برای این‌که لعاب‌دار باشد می‌توانید از آرد برنج استفاده کنید.

اشکنه با گوجه و بادمجان

یکی دیگر از طرز تهیه انواع اشکنه با طعم گوجه و بادمجان است، که از غذاهای محلی گرمسار محسوب می‌شود که بسیار مقوی است. همانطور که از اسم اشکنه پیداست در تهیه پخت آن از گوجه و بادمجان استفاده شده است. پخت این نوع اشکنه مانند بقیه اشکنه‌ها است و در ابتدا باید پیاز را تفت دهید.

سپس گوجه بادمجان را دو نصف کنید و با سیر و ادویه به پیاز اضافه شود، بعد شنبلیله خشک، رب گوجه را درون قابلمه می‌ریزیم و اجازه می‌هیم تا تفت داده شود. در نهایت برای پخت گوجه و بادمجان را به آن اضافه می‌کنیم و زمان می‌دهیم تا کامل پخته شود. نیم ساعت قبل از پخت، سیب زمینی ‌ها را اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه زمان دهید تا بپزد و در نهایت تخم مرغ را اضافه کنید و نوش جان بفرماید.

طرز پخت اشکنه لوبیا

اشکنه با لوبیا غذای اصیل شمالی‌ها است. برای پخت این نوع اشکنه ابتدا باید از قبل لوبیا و بلغور جو را از قبل خیسانده باشید. بلغور و لوبیا را با آب جدا از هم بپزید. سیر و پیاز را باهم سرخ کنید و گوجه را به آن‌ها اضافه کنید و اجازه بدید تا آب گوجه بخار شود. به ترتیب، رب گوجه، نعناع، شنبلیله، آرد گندم، سیب زمینی خرد شده را اضافه کنید.

اجازه دهید زمان کم با هم تفت داده شود و بعد به میزان 5 لیوان آب به آن اضافه و اجازه هید به مدت 2 ساعت با شعله کم بپزد. بعد از پخت می‌توانید بلغور جو و لوبیا و آبغوره را به آن اضافه کنید. به مدت 30 دقیقه فرصت دهید تا با شعله ملایم بجوشد و در نهایت تخم مرغ را به آن اضافه کنید. می‌توانید به جای آبغوره از رب انار هم در اشکنه استفاده کنید.

پخت اشکنه با کشک یا کله جوش

اشکنه یک غذای سنتی در ایران است. در این نوع اشکنه از کشک ساییده استفاده کنید. مواد لازمه این نوع اشکنه شامل کشک، پیاز، پودر نعناع، نمک و زردچوبه، گردو می‌شود. مانند اشکنه‌ها اول پیاز را باید تفت بدید، بعد گردو را اضافه کنید. به‌دلیل وجود کشک در اشکنه بهتر است از نمک استفاده نشود. به کشک آب اضافه می‌کنیم و بعد از تفت دادن گردو و پیاز آب و کشک را به آن اضافه می‌کنیم تا با شعله زیاد به جوش آید، بعد از جوش آمدن شعله را کم کنید و اجازه دهید با شعله کم اشکنه کامل جا افتاده شود.

اشکنه کشک با خرفه

طرز تهیه اشکنه کشک با خرفه به این صورت است که اول خرفه را خرد کنید و با روغن تفت دهید، بعد پیاز و گردو و کشک با آب را به آن اضافه کنید. و اجازه دهید با شعله کم بجوشد در نهایت که کامل پخته شد می‌توانید نعنا داغ را روی آن ریخته و سرو کنید.

اشکنه محلی با ماست

طرز پخت و آماده شدن اشکنه با ماست به صورتی است که اول پیاز‌ها را تفت دهیم و بعد آرد را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنیم تا آرد گلوله نشود و خامی آرد کامل گرفته شود. سبزی اشکنه را به آن اضافه می‌کنیم و به مقدار لازم آب به آن اضافه شود و اجازه دهید تا کامل و با شعله کم پخته شود. بعد از پخت تخم مرغ‌ها را اضافه شود. به ماست نمک و فلفل سیاه را اضافه خواهیم کرد و درون قابلمه می‌ریزیم و هم میزنیم تا به مرحله جوش برسد. بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه اشکنه ماست آماده سرو است.

پخت اشکنه به روش شیرازی

طرز تهیه انواع اشکنه معمولا یکی هستند، اما به روش شیرازی مواد اولیه برای پخت شامل پیاز، سیب زمینی، شنبلیله خشک، آرد، آب، روغن و ادویه می‌شود. مانند پخت انواع اشکنه‌ها پیاز را سرخ کنید و سیب زمینی به صورت جدا سرخ شود، بعد به پیاز‌ها اضافه کنید در این جا می‌توانید آرد را به مواد سرخ شده اضافه کنید تا کمی سرخ شود و بعد شنبلیله خشک شده را به درون قابلمه بریزید، و نیاز به سرخ کردن زیاد شنبلیله نیست؛ زیرا تلخ و عطر آن از بین می‌رود. سپس سیب زمینی‌ها و آب اضافه کنید تا کامل پخته شود. در آخر که می‌خواهید غذا را میل کنید تخم مرغ را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه اشکنه با طعم و مزه به

پخت این نوع اشکنه مانند بقیه پخت انواع اشکنه است. اولین مرحله پیاز باید سرخ شود و بعد آرد را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا خام بودن آرد کامل گرفته شود و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و در نهایت می‌توانید تخم مرغ و زعفران را در مرحله آخر اضافه کنید تا آماده شود، و در میان وعده، شام یا ناهار میل کنید.

نکات پخت اشکنه به

به چند نکات طلایی برای پخت این نوع اشکنه با طعم به می‌توانید رعایت کنید تا یک اشکنه با طعم بسیار خوشمزه و با عطری عالی را داشته باشید. برای اشکنه با به، نسبت به تعداد نفرات تخم مرغ استفاده کنید. اشکنه یک غذای بسیار مفید است که برای یبوست و لاغری و برای سرفه‌های خشک می‌توانید استفاده کنید. زمان پخت اکثر اشکنه به مدت 30 دقیقه زمان‌بر است. برای مصرف زعفران به صورت سلیقه‌ایی است، اما استفاده آن به خوش رنگ بودن غذا کمک می‌کند.

اشکنه با باقله

پخت این نوع اشکنه همانطور که از اسم آن پیداست به باقله نیاز است که باقله از قبل کامل پخته شود. آب، باقله و پیاز داغ و از قبل سرخ شده را با هم بجوشانید، بعد نعناع و سرکه را به آن اضافه کنید. این نوع اشکنه را بیشتر در فصل زمستان یا رمضان با استفاده از پیازچه یا تربچه میل می‌کنند.

طرز تهیه و پخت اشکنه اوجز

این نوع اشکنه متعلق به شهر بجنورد است. اوجز یک اسم ترکی محسوب می‌شود. افراد بجنورد اکثر مواقع این غذا را در فصل زمستان به عنوان سوپ استفاده می‌کنند. مواد اولیه این غذا شامل کره، مرزه، ادویه، پیاز، آرد می‌شود. این غذا مانند بقیه اشکنه‌ها زمان کمی برای پخت نیاز دارد. در واقع اشکنه یک غذای اقتصادی محسوب می‌شود.

طرز پخت اشکنه به روش یزدی

در این نوع اشکنه یزدی تنها تفاوتی که با بقیه اشکنه‌ها دارد این است که به جای روغن از کره محلی استفاده می‌کنند. یک طعم بسیار بی نظیر و خوش عطر و بویی دارد. در یزد اشکنه را به عنوان یک سوپ و اکثرا در زمستان استفاده می‌کنند.

اشکنه کرمانی

اشکنه برای پخت، انواع‌های بسیار زیاد و مختلفی دارد. افراد کرمان به جای استفاده از روغن یا کره معمولی از محلی استفاده می‌کند که طعم بسیار لذیذی را داشته باشد. برای اشکنه از پیاز خرد و نگینی استفاده نمی‌کنند، بلکه آن را رنده کرده و آب پیازها را می‌گیرند و تفت می‌دهند.

روش پخت اشکنه اصفهانی

روش پخت این نوع اشکنه اصفهانی مشابه به پخت‌های دیگر اشکنه است. اکثر اصفهانی‌ها این را غذا را در منزل خود تهیه و نوشجان می‌کنند. مواد اولیه اشکنه اکثرا در منزل پیدا می‌شود و می‌توانید به راحتی این غذای لذیذ را در زمان کم تهیه کنید.

سخن پایانی

اشکنه از غذاهای قدمت دار و اصیل ایران است. نحوه پخت این غذا بسیار ساده است و معمولا مواد اولیه اشکنه در منزل پیدا می‌شود. زمان پخت اشکنه بسیار کم است و خیلی سریع آماده می‌شود. اشکنه دارای انواع مختلفی است که شامل اشکنه ساده، اشکنه تهرانی، اشکنه شیرازی و… می‌شود. طرز تهیه انواع اشکنه شامل پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، ادویه می‌شود. براساس فرهنگ و مناطق اشکنه‌ها به صورت متفاوتی پخت می‌شود، در بعضی از شهرها مانند کرمان به جای روغن از کره محلی برای عطر و خوش بودن اشکنه استفاده می‌کنند. اشکنه اکثرا در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و این غذای مفید برای لاغری و یبوست بسیار مفید محسوب می‌شود.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *