تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مقالات آموزشی

طرز تهیه جگر کبابی در ماهیتابه و فر 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جگر کبابی از غذاهای محبوب بین ایرانیان است که آن را می‌توان در ماهیتابه یا فر تهیه کرد. این غذا علاوه‌بر طعم خوش‌اش، غذای سالمی است. این غذا با از بین بردن سموم بدن به عملکرد بهتر دستگاه گوارش و سیستم ایمنی کمک می‌کند. پس بهتر است حداقل ماهی یک‌ بار جگر کبابی را در منزل تهیه کنید. جگر کبابی بدن مملو از ویتامین بوده و برای رفع کم‌خونی نیز توصیه می‌شود. توجه به نکاتی جزئی مانند چرخاندن منظم سیخ‌ ها هنگام پختن جگر کبابی باعث می‌شود طعم‌ اش لذیذتر شود.

طرز تهیه جگر کبابی
طرز تهیه جگر کبابی

مواد لازم برای تهیه جگر کبابی

جگر کبابی را می‌توان در خانه در ماهیتابه یا فر هم تهیه کرد. اگر جگر گوسفندی و مقداری ادویه‌جات دارید می‌توانید شروع به تهیه این غذای دل‌چسب کنید. همچنین با خرید جگری با رنگ متمایل به قرمز، بدون انگل، کیست و بوی نامناسب و افزودن ادویه‌هایی برای مزه‌دار کردن جگر کبابی خوشمزه‌ای خواهید پخت. با انجام دادن قدم به قدم مراحل تهیه جگر کبابی با ماهیتابه و فر قادر خواهید بود وعده غذایی بسیار خوشمزه و البته مفیدی داشته باشید. مواد موردنیاز برای تهیه این غذا در جدول زیر آورده شده است.

مواد لازم مقدار
جگر گوسفندی 500 گرم
پیاز 1 عدد
آب لیمو ترش 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز به مقدار لازم

مرحله اول

آماده‌سازی جگر اولین مرحله هنگام پختن آن است. ابتدا باید جگر را به درستی شسته و لایه‌ای نازک را با چاقو از روی آن ببرید. بهتر است جگری که برای پختن انتخاب می‌کنید زیاد بزرگ نباشد؛ زیرا در این صورت مغز پخت نمی‌شود. در عین حال جگر خیلی کوچک هم می‌سوزد. پس از شستن و جدا کردن لایه‌ای از جگر، از آبکش برای خروج آب اضافی‌اش استفاده کنید.

مرحله دوم

پس از خروج آب اضافی از جگر، نوبت مزه‌دار کردن آن می‌رسد. در این مرحله باید پیازی را پوست گرفته و با موادی مانند آب لیموترش، ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز و البته جگر در کاسه‌ای مخلوط کنید. این کاسه را باید حدود ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا جگر به خوبی با مواد افزودنی مزه‌دار شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مرحله سوم ( ماهیتابه)

در مرحله آخر می‌توانید جگرها را با استفاده از سیخ‌های چوبی یا فلزی کوچک در ماهیتابه بپزید. ابتدا ماهیتابه خود را کمی چرب کنید و بگذارید روی اجاق گاز تا توسط حرارت گرم شود. سپس می‌توانید سیخ‌ها را داخل ماهیتابه قرار دهید. پس از سرخ شدن یک طرف جگر‌ها می‌توانید آن‌ها را به طرف دیگر بچرخانید.

طرز تهیه جگر کبابی
طرز تهیه جگر کبابی

مرحله سوم (فر)

اگر می‌خواهید جگر کبابی را در فر بپزید، پس از انجام مراحل گفته شده فر را روشن کنید. سپس توری مخصوص را روی سطح سینی فر گذاشته و جگرهایی که به سیخ‌های فلزی زده‌اید را روی توری بگذارید. یادتان باشد که سیخ‌ها را دقیقا روی توری بگذارید تا داخل فر کثیف نشود. فر را روی دمای ۲۰۰ درجه تنظیم کنید و هر ۱۰ دقیقه یک‌بار برای پختن تمام سطوح سیخ‌ها به صورت یک‌دست آن‌ها را بچرخانید. پس از اینکه جگرها کامل پخته و برشته شدند می‌توانید از فر خارج کرده و با نان، پیاز و جعفری سرو کنید. این غذای خوشمزه را می‌توانید با نان و یا بدون نان میل کنید. جگر کبابی با نان تافتون طعمی لذیذ و دلپذیرتر خواهد داشت‌.

موارد مهم هنگام پختن جگر کبابی

اگر می‌خواهید جگر کبابی شما هنگام پختن سفت و بدحالت نشود، جدا کردن لایه‌ای نازک از روی آن را فراموش نکنید. قبل از سرخ کردن جگر می‌توانید ترکیبی از آرد و بکینگ پودر درست کرده و آن‌ها را ابتدا داخل آن بگذارید و سپس به ماهیتابه منتقل کنید. برای جلوگیری از سوختن و یا خوب پخته نشدن برخی قسمت‌های جگر بهتر است سیخ‌ها را به صورت منظم بچرخانید. در این صورت تمام جگر‌ها به صورت متعادل سرخ می‌شوند.

خواص جگر

جگر کبابی علاوه‌ بر اینکه غذای خوشمزه‌ای است، فواید زیادی برای بدن دارد. جگر حاوی ویتامین B12 زیادی است که باعث می‌شود از آن برای رفع کم‌خونی استفاده شود. همچنین ویتامین A موجود در این غذا از خشکی پوست و خشکی چشم پیشگیری کرده و در درمان شب‌کوری نیز بسیار موثر است. روی از عناصری ضروری برای رشد کودکان محسوب می‌شود و جگر حاوی روی هم است. لازم است بدانید از جگر سیاه برای درمان پوکی استخوان نیز استفاده می‌شود؛ زیرا جگر سیاه حاوی ویتامین‌هایی مانند E و D است.

طرز تهیه جگر کبابی
طرز تهیه جگر کبابی

سخن پایانی

جگر از غذاهای خوشمزه و مفیدی است که ویتامین‌های زیادی دارد. این غذا برای شب کوری، خشکی پوست و چشم، پوکی استخوان و رشد کودکان بسیار مفید است. جدا کردن لایه‌ای از روی آن و چرخاندن مداوم جگرهای وص شده به سیخ باعث می‌شود جگر کبابی لذیذی در ماهیتابه و یا فر تهیه کنید. پس از شستن و مزه‌دار کردن جگر آن را می‌توانید به سیخ‌هایی زده و بسته به سلیقه خود در ماهیتابه یا فر با دمای ۲۰۰ درجه بپزید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *