تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مقالات آموزشی

طرز تهیه ماهی سرخ شده در ماهیتابه |یکی از لذیدترین غذاها 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

ماهی سرخ شده از جمله لذیدترین و خوشمزه‌ ترین غذاها به‌ حساب می‌آید که طرفداران زیادی دارد و یک غذای مقوی است. پخت ماهی به شیوه‌های مختلفی همچون سوخاری، کباب کردن، سرخ کردن آن با ماهیتابه و… امکان‌پذیر است. یکی از بهترین روش‌ها را می‌توان سرخ کردن با استفاده از ماهیتابه دانست. این پروسه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد. شما به کمک سیر یا پیاز نیز می‌توانید بوی نامطبوع ماهی را از بین ببرید. مراحل کلی پخت ماهی به روش سرخ کردن شامل آماده‌سازی ماهی و شستشوی آن، طعم‌دار کردن و سرخ کردن آن می‌شود. برای طعم‌دار کردن آن می‌توانید از آبلیمو، پیاز، سیر، زعفران، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه استفاده کنید.

طرز تهیه ماهی سرخ شده در ماهیتابه
طرز تهیه ماهی سرخ شده در ماهیتابه

خوشمزه ترین طرز پخت ماهی

ماهی یکی از لذیذترین غذاها به‌حساب می‌آید و در صورتی که با طرز پخت آن آشنا باشید، می‌توانید ناهاری خوشمزه و لذیذ را برای خود رقم بزنید. برای سرخ کردن ماهی، روش‌های بسیاری وجود دارد. موارد زیر اشاره به انواع روش‌های تهیه ماهی سرخ شده با استفاده از ماهیتابه دارد‌.

روش اول: طرز تهیه ماهی سرخ شده ساده بدون آرد

ابتدا شستشوی فیله‌های ماهی باید به‌خوبی انجام گیرد. پس از آن، نوبت به مزه‌دار کردن ماهی می‌رسد. برای مزه‌دار کردن ماهی شما به آبلیمو، پیاز، سیر، زعفران، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه نیاز پیدا خواهید کرد و این موارد از جمله اصلی‌ترین و در دسترس‌ترین مواد به‌شمار می‌رود. ابتدا یک کاسه در ابعاد متوسط را برداشته و تکه‌های ماهی را داخل آن بگذارید. پس از آن، باید اقدام به مخلوط کردن این تکه‌ها با آب پیاز رنده شده، سیر، ادویجات، تاحدی آبلیمو و زعفران دم کرده نمایید و شاهد آغشتگی ماهی با این ترکیبات باشید.

 ماهی‌ها باید در یک ظرف درب‌دار قرار بگیرند و به مدت دو تا سه ساعت در یخچال گذاشته شوند. با انجام این کار، تکه‌های ماهی به‌خوبی طعم ادویجات را به خود خواهند گرفت و مزه‌دار شدن ماهی به‌خوبی انجام می‌شود. در پایان کار نیز کافی است یک ماهیتابه را بردارید و آن را روی شعله گاز قرار دهید تا کمی به حالت گرم درآید. بعد از آن، به مقدار کافی می‌بایست روغن درون ماهیتابه ریخته شود و بعد از اینکه هر دو سمت ماهی‌ها داغ شد، اقدام به سرخ کردن آن‌ها کنید‌. در صورتی که مایل باشید می‌توانید اقدام به غلطاندن ماهی‌ها در ترکیب تخم‌‌مرغ و آرد سوخاری کنید و بعد آن را سرخ نمایید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

روش دوم: سرخ کردن ماهی به شیوه ساده

نخستین مرحله از تهیه ماهی سرخ کرده لذیذ را می‌توان شستشوی آن‌ها و ترکیب آن‌ها با موادی همچون نمک، ادویه ویژه ماهی و زردچوبه دانست. به مدت سی دقیقه ماهی باید در این ترکیبات گذاشته شود تا شاهد جذب طعم و عطر این مواد به ماهی باشیم. پس از آن از یک ماهیتابه استفاده می‌کنیم و با ریختن کمی روغن در کف آن، اقدام به سرخ کردن ماهی می‌کنیم. فراموش نکنید زمانی که ماهی را سرخ می‌کنید، شعله زیر ماهیتابه می‌بایست پایین باشد تا سرخ شدن ماهی به شکل تدریجی انجام گیرد و به اصطلاح شاهد مغزپخت شدن آن باشیم.

در مرحله بعدی باید به سراغ یک ماهیتابه دیگر بروید و شروع به رنده کردن سیر داخل آن نمایید. پس از آن، ماهیتابه را روی گاز گذاشته تا آرام آرام شاهد سرخ شدن سیر باشیم. در صورتی که مایل هستید غذای خوشمزه‌تری داشته باشید، می‌توانید به سراغ گشنیز و جعفری رفته و با خرد کردن و اضافه کردن آن‌ها به سیر، غذای لذیذتری  را برای خود رقم بزنید. همزمان که سیر، جعفری و گشنیز را تفت می‌دهید، می‌بایست آب نارنج را روی غذا بریزید. در پایان کار نوبت به اضافه کردن ماهی‌های سرخ شده به ماهیتابه می‌رسد. برای اینکه ماهی عطر سیر، جعفری و گشنیز و آب نارنج را داشته باشد، می‌بایست به مدت پانزده دقیقه روی گاز گذاشته شود تا ماهی با عطر و طعم این مواد به‌خوبی ترکیب شود.

روش سوم: سرخ کردن ماهی

نخستین قدم را می‌توان خردسازی و پاکسازی ماهی به همراه شستشوی آن دانست. پس از شستشو قطعات ماهی می‌بایست آن‌ها را درون یک ظرف درب‌دار  گذاشته شوند و روی آن‌ها شاهد رنده کردن پیاز ‌و اضافه کردن تاحدی آب لیمو به آن باشیم. پس از آن، نوبت به اضافه کردن ادویه به ماهی می‌رسد. ادویجات آن در اصل از مواردی همچون زنجبیل، پودر رزماری، ادویه کاری به میزان کم، به همراه پودر سیر، پودر گشنیز، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه تشکیل می‌شود.

فراموش نکنید که در پایان کار، سه قاشق چایخوری زعفران دم کرده را به گوشت ماهی اضافه کنید و درب ظرف را روی غذا قرار دهید. غذا می‌بایست نزدیک به سه ساعت داخل یخچال گذاشته شود تا مواد ترکیب شده به‌خوبی به درون ماهی نفوذ پیدا کند و تحولی در رنگ ماهی به‌وجود آید. پس از گذشت سه ساعت، نوبت به خارج سازی ظرف ماهی از یخچال می‌رسد. در این شرایط ماهی باید کمی در مواد غلطانده شود تا همه سطح آن با این ترکیبات پوشانده شود. در قدم آخر نیز ماهی باید روی شعله پایین گذاشته شود تا سوختگی غذا اتفاق نیفتد.

روش چهارم: سرخ کردن ماهی

از متداول‌ترین روش‌های طعم‌دار سازی ماهی می‌توان به اضافه کردن چاشنی برای غذا اشاره کرد که چاشنی آن شامل  نمک، فلفل قرمز یا سیاه، دارچین، پودر سیر، آب پیاز و دارچین می‌شود. تنها لازم است این ماهی را به مدت دو تا سه ساعت داخل این ترکیب بماند. فراموش نکنید که مدت ۳۰ دقیقه ماهی پیش از پختن ماهی روی آن ترشی بریزید. حال تفاوتی ندارد که شما برای ترشی آب نارنج یا آبلیمو را اضافه کنید و این مسئله در واقع به ذائقه شما بستگی دارد. پس از گذشت چند ساعت که ماهی‌‌ها داخل مواد قرار داده شدند و آبلیمو نیز روی آن‌ها ریخته شد، ماهی‌ها را می‌توان سرخ کرد. در مرحله پایانی ماهی را روی شعله پایین قرار داده و اقدام به سرخ کردن آن نمایید.

طرز تهیه ماهی سرخ شده در ماهیتابه
طرز تهیه ماهی سرخ شده در ماهیتابه

طرز تهیه ماهی سرخ شده به شیوه رستورانی

برای اینکه ماهی را به روش رستورانی طبخ کنید، پیش از هرچیزی می‌بایست اقدام به باز کردن شکم ماهی به کمک یک چاقو تیز نمایید. در این مرحله شستشو باید به‌خوبی انجام گیرد. پس از آن، نوبت به اضافه کردن نمک می‌رسد و به مدت ده دقیقه شروع به ماساژ دادن ماهی می‌کنیم. پس از اینکه شستشوی ماهی به‌خوبی انجام گرفت و سطح آن با نمک آغشته شد، آن را داخل آبکش می‌گذاریم تا هر نوع آب اضافی از آن بیرون بیاید و یک ماهی تماما خشک داشته باشیم. پس از آن، ماهی داخل یک ظرف مناسب گذاشته می‌شود. به صورت کلی، مراحل تهیه ماهی سرخ شده شامل آماده‌سازی، طعم‌دار کردن و سرخ کردن ماهی می‌شود‌.

مرحله اول

در مرحله بعدی، به‌سراغ آب‌لیمو ترش تازه می‌رویم و آن را با زعفران دم کرده، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پاپریکا ترکیب می‌نماییم. مخلوط نهایی به‌شکل پخش کردن روی ماهی ریخته می‌شود. پس از آن، در حدود پنج دقیقه ماهی را به درستی ماساژ داده تا ماهی طعم‌دار شود. در این مرحله، شاهد خرد کردن سیر و پیاز به شکل خلالی نازک هستیم و مواد خرد شده داخل ظرف ماهی قرار داده می‌شود. پس از آن، نوبت یه پوشاندن ظرف به کمک یک سلفون یا درپوش می‌رسد و آن را داخل یخچال گذاشته و به مدت یک ساعت صبر می‌کنیم تا طعم‌دهی ماهی به‌خوبی انجام گیرد.

مرحله دوم

بعد از اینکه مدت زمان مشخص شده به پایان رسید، ماهی را از بین طعم‌دهنده‌ها بیرون آورده و داخل آرد قرار می‌دهیم. پس از آن، یک تابه مناسب را آورده و آن را روی حرارت ملایم می‌گذاریم. در این مرحله، روغن مایع کف ماهیتابه ریخته می‌شود. پس از آن، صبر می‌کنیم تا روغن به‌درستی حرارت ببیند. پس از آن، ماهی داخل ماهیتابه قرار داده می‌شود و صبر می‌کنیم تا سرخ و مغزپخت شدن یک سمت ماهی به‌خوبی انجام گیرد. هنگامی که شاهد به‌خوبی سرخ شدن یک سمت ماهی بودیم، می‌توان آن را برگرداند تا سمت دیگر نیز به‌خوبی سرخ شود و بعد از آن، در نهایت ماهی را از ماهیتابه بیرون می‌آوریم.

مرحله سوم

در مرحله پایانی، ماهی سرخ شده را داخل ظرف دلخواه خودمان قرار می‌دهیم و می‌توانیم برای تزیین آن از جعفری تازه، زیتون و گوجه گیلاسی استفاده کنیم. در پایان کار نیز امکان سرو ماهی سرخ شده در کنار شویدپلو وجود دارد. برای تهیه ماهی سرخ شده برای دونفر به مواد اولیه زیر نیاز داریم.

  • ماهی: یک عدد
  • آرد: یک پیمانه
  • آبلیمو ترش تازه: ۳ قاشق غذاخوری
  • پیاز: یک عدد
  • سیر: سه حبه
  • زعفران دم کرده : به مقدار کافی
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • فلفل قرمز و پاپریکا: به مقدار لازم
طرز تهیه ماهی سرخ شده در ماهیتابه
طرز تهیه ماهی سرخ شده در ماهیتابه

روش حذف بوی بد ماهی به هنگام طبخ آن

شاید شما نیز از بوی ناخوشایند ماهی شکایت دارید. روش‌هایی وجود داشته که به کمک آن‌ها می‌توان بوی نامطبوع ماهی را حذف کرد. برای اینکه در زمان سرخ کردن ماهی بوی نامطبوعی به مشام شما نرسد، دو راه‌حل ارائه می‌کنیم که انجام آن بسیار ساده به‌نظر می‌رسد. در شیوه اول ابتدا می‌بایست اقدام به کندن پوست یک تا دوحبه سیر نمایید و آن‌ها را در ماهیتابه‌ای که قرار است روی آن آشپزی انجام شود، بگذارید. روش دومی نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بوی ناخوشایند ماهی را حذف کنید. طی این روش، شما پیش از پختن ماهی اقدام به خرد کردن یک پیاز می‌کنید و پس از تفت دادن آن در روغن، اقدام به سرخ کردن ماهی‌ها در ماهیتابه می‌کنید. این دو تکنیک به‌سادگی می‌تواند مشکل بوی بد ماهی در زمان سرخ کردن را برای شما برطرف سازد.

نکات سرخ کردن ماهی

برای اینکه شما به بهترین شکل ماهی خود را سرخ کنید و غذایی لذیذ و خوشمزه داشته باشید، یک‌سری تکنیک‌ها وجود داشته که در این راستا به شما کمک می‌کنند.

  • اینکه شما در طول سرخ کردن از پودر سوخاری استفاده کنید یا خیر، در واقع یک مسئله اختیاری به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید پیش از اینکه ماهی را سرخ کنید، آن‌ را در پودر سوخاری قرار دهید.
  • زمانی که نوبت به طعم‌دار کردن ماهی می‌رسد، امکان استفاده از هر مدل ادویه و سبزی خشکی جهت مزه‌دار کردن آن وجود داشته و این مسئله به ذائقه خود شخص بستگی دارد.
  • زمانی که در حال سرخ کردن ماهی هستید، حتماً از حرارت ملایم استفاده کنید و این کار را با صبر و حوصله انجام دهید تا بتوانید در نهایت غذایی مغزپخت و سوخاری داشته باشید.
  • فراموش نکنید که امکان سرخ کردن تمامی انواع ماهی‌ها وجود ندارد و ماهی موردنظر شما باید از لحاظ ضخامت در سطح قابل‌قبولی باشد.
  • امکان سرو ماهی سرخ شده در کنار پلوی ساده، پلوی زعفرانی و شوید پلو وجود دارد.
  • اگر آب نارنج دارید، می‌توانید آن را جایگزین آبلیمو ترش کنید تا ماهی شما طعم بی‌نظیری به خود بگیرد.
  • در صورتی که ماهی شما دچار یخ‌زدگی شده باشد، می‌توانید از چاقو برای کندن پوست آن کمک بگیرید یا اینکه می‌توانید به مدت چند ثانیه آن را داخل آب جوش قرار دهید. با انجام این کار، به‌سادگی جداسازی پوست انجام خواهد گرفت. با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید در نهایت غذایی لذیذ و خوشمزه را نوش جان کنید.

سخن پایانی

ماهی سرخ شده از جمله لذیذترین غذاها بوده که امکان سرو آن را به سبک رستورانی یا بین‌المللی تنها با استفاده از ماهیتابه وجود دارد. این غذای پرطرفدار در کنار سبزی پلو یا برنج سفید زعفرانی سرو می‌شود. پخت ماهی سرخ شده با ماهیتابه دارای نکاتی بوده که شما با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید یک ماهی سرخ شده لذیذ و در عین حال بدون بوی نامطبوع را میل نمایید؛ برای نمونه، سرخ کردن ماهی باید با شعله ملایم انجام گیرد تا شاهد مغزپخت شدن آن باشیم. همچنین آبلیمو، پیاز، سیر، زعفران، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواردی به‌حساب می‌آیند که در طعم‌دهی ماهی نقش دارند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *