تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
هرمزگان

بنای تاریخی عمارت فکری (خانه فکری) ، بندر لنگه | Hormozgan 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

عمارت فکری بندر لنگه

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با عمارت فکری بندر لنگه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

معماری بنا

خانه فکری با بادگیر های بلند و زیبا و ویژگی ‌های معماری چشمگیری که دارد از الگوهای اصیل معماری جنوب ایران است. ساختمان عمدتاً از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که مابین آنها حیاط بوده و این دو قسمت با حجره‌ هایی پشت سرهم در کناره‌ های حیاط، به یکدیگر مربوط هستند.

این بنا ۳۴۰۰ مترمربع مساحت و ۱۲۰۰ مترمربع زیربنا داشته و دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی، ۵ بادگیر، ۲ زیرزمین، ۲۵ اتاق، ۱۰سرویس بهداشتی و دو سرسرا است. سنگ، ساروج و گچ مصالح به ‌کار رفته در ساخت خانه فکری است.

عمارت فکری بندر لنگه

سقف این بنا از تیرهای چوبی از جنس چندل آفریقایی، حصیرهای بافته شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی بافته شده با پوشش کاهگل است. قرار گرفتن خانه فکری در ارتفاع پنج متری از سطح زمین، وجود راهروها و بادگیرها با معماری ویژه، از دلایل تهویه و خنکی هوای داخل این خانه است.

در ورودی خانه فکری از چند پله بالا می ‌روید و از زیر سردر ساده اما زیبای آن می‌ گذرید. این عمارت دو حیاط دارد که دو بخش اندرونی و بیرونی خانه را از هم جدا می ‌کنند. در اصلی ساختمان در حیاط جنوبی قرار گرفته و پنج پله، حیاط را به ایوان وصل می ‌کند.

از آنجا که عمارت در بلندای پنج متری از زمین قرار گرفته، با ایستادن در ایوان، دریا را خواهید دید. درِ اتاق‌ ها چوبی و از جنس ساج است؛ بعضی از آنها شیشه‌ بی ‌رنگ و بعضی دیگر شیشه‌ های رنگی دارند. عمارت فکری مزین به گچبری ‌های هنرمندانه و منبت ‌کاری می باشد. در حیاط بزرگ خانه، باغچه‌ وسیعی طراحی شده که دالانی از بین دو قسمت آن می ‌گذرد.

عمارت فکری بندر لنگه


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *