تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, سمنان

کویر ریگ جن | مرگبارترین کویر و مثلث برمودای ایران + ویدیو 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

در این مقاله از معرفی کویرهای ایران تصمیم گرفتیم تا ترسناک ترین کویر ایران بنام ریگ جن را برای شما علاقمندان به سفر و کشف جاهای دیدنی مهیج معرفی کنیم پس اگر علاقمند به این هستید که بیشتر درباره کویر ریگ جن و چرا به این کویر مثلث برمودای ایران می گویند به همراه ویدیو توضیح خواهیم داد، تا انتهای این مقاله با مجله تاپ تراول همراه باشید.

حدود یک چهارم مساحت ایران را کویر و بیابان تشکیل می دهد و گردشگران کویردوست، معمولا در فصل های پاییز و زمستان عازم این مناطق می شوند. در ماه های سرد سال، گرچه از گرمای سوزان تابستانی کویرها خبری نیست، اما باید مراقب شب های سرد کویر بود. صحرا، کویر، بیابان، بادیه و این دست اسامی، گرچه از لحاظ علمی تفاوت هایی با هم دارند و وجوه تمایزشان وابسته به ارتفاع از سطح دریا و مقدار بارش سالانه و نوع پوشش گیاهی و میزان نمک موجود در خاک است، اما برای گردشگران و کویرنوردان تفاوت چندانی ندارند و معمولا وجود تپه ماسه ای های نرم و بلند (یا همان رمل ها)، رودهای شور، دریاچه های نمک، گیاهان کویری و پرندگان و جانوران بیابان زی، باعث جذب مسافران به نقاط کویری می شود. «هر کس یک بار مسحور افسون کویر شود، تا پایان عمر رهایش نخواهدکرد.» این جمله معروف را دکتر «آلفونس گابریل»- جغرافیدان و جهانگرد فقید اتریشی- گفته است. او سفرهایی به کویرهای ایران داشته و معروف ترین سفرنامه اش، با عنوان «عبور از صحاری ایارن» به چاپ رسیده است.

کویر ریگ جن | مثلث برمودای ایران

کویر«ریگ جن» از صعب العبورترین نواحی دنیا، منطقه کویری و پر از تپه های شنی و باتلاق های نمکی است. در حال حاضر در این منطقه هیچ علایمی از حیات دیده نمی شود. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است. تو اینجا هیچ گونه چشمه یا چاه آبی وجود ندارد. در بیشتر نقشه ها نامی از این منطقه نبرده شده است. تنها دو کویر شناس اروپایی در گذشته در سفرنامه های خود به وجود چنین کویری در ایران اشاره ای کرده اند. مردم محلی معتقدند این سرزمین نفرین شده است. در قدیم کاروان ها و مسافران هرگز از این کویر عبور نمی کردند. مردم محلی می گویند هر کسی که وارد این سرزمین شده زنده نمانده و ناپدید شده است. ریگ جن را مثلث برمودای ایران هم می نامند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مسیر دسترسی به کویر ریگ جن

بهترین برای رسیدن به کویر ریگ جن مسیر جندق که مسیر اصلی مورد استفاده بسیاری از کویر‌نوردان و آفرود سوران است. در طول این مسیر اول باید خود را به منطقه جندق برسانید که حدودا ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد؛ سپس از طرف غرب جندق، به‌سمت ریگ جن حرکت کرد.

در مسیر جندق، با عبور از این شهر و طی مسیری پر پیچ‌ و خم، از یک رود خانه عریض باید عبور کنید که بعد از عبور از آن کوه‌ ها و تپه‌ های ماسه‌ ای را مشاهده خواهید کرد. بخشی از این منطقه تقریبا مسطح است یا تپه‌ های کوچک دارد که عبور از آن‌ ها نسبتا آسان است. با گذشتن از این منطقه، بخش‌های باتلاقی ظاهر می‌شوند که تقریبا جنوب ریگ جن است و عبور از آنها بسیار خطراناک و بی فایده خواهد بود.

امروزه جاده‌ای به طول ۷۰ کیلومتر در ریگ جن احداث و بهره‌برداری شده است که ورود به کویر ریگ جن را بسیار ساده‌تر کرده است. بهترین راه دسترسی به کویر ریگ جن از بخش شمال شرقی پارک ملی کویر است که البته عبور از آن نیاز به مجوز حفاظت محیط زیست دارد. برای این منظور باید از گرمسار به‌سمت پارک ملی کویر رفت و بعد وارد جاده سنگ فرش ملک آباد شد. پس از آن به‌سمت کویر ریگ جن حرکت کرد.

کویر ریگ جن


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *