تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, چابهار

جاهای دیدنی چابهار ☀️ + تمام جاذبه ها و تفریحات با آدرس 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی چابهار

در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران قصد داریم تا بهترین جاهای دیدنی چابهار را به شما معرفی کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر قصد سفر به جنوب ایران و شهر ساحلی چابهار را دارید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با این منطقه توریستی و دیدنی های اطراف آن آشنا شوید.

چابهار مهم ترین بندر بازرگانی کرانه بلوچستان به علت نداشتن فصل پاییز و زمستان دارای آب و هوای بهاری در تمامی فصول دارد. این بندر زیبا سالانه میزبان تعداد خیلی از گردشگران و توریستها است.چابهار نگینی در استان تاریخی سیستان و بلوچستان است و یکی از شهرهای جنوب شرقی این استان به شمار می رود که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد و دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است

چابهار، یکی از مناطق آزاد تجاری- صنعتی است و از قدیم الایام به اجناس نسبتا ارزانش معروف بوده است . بازارهای چابهار شامل بازارهای سنتی و مدرن است. در بازارهای سنتی می‌توان صنایع دستی مثل سکه دوزی و پارچه‌های زری دوزی چابهار را خرید و بازارهای مدرن هم مخصوص خرید اجناسی مثل لوازم خانگی، ورزشی و آرایشی است.چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. این بندر یکی از مهم ترین چهارراه های کریدور شمال- جنوب بازرگانی جهانی است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

گل افشان

در 10 کیلومتری چابهار ، بین دشت کهیر و تنگ و در 20 کیلومتری روستای کهیر، سه تپه کوچک گل افشان به ارتفاع 10 تا 20 متر موجود است که یکی از دیدنی های چابهار است. دو تا از این تپه ها غیرفعال و یکی از آنها مثل آتشفشانی می جوشد و هر دقیقه یکبار از آن گل سرد طوسی رنگی خارج می شود.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

کوه های مینیاتوری

یکی از جاذبه های شگفت انگیز چابهار کوه های مینیاتوری یا مریخی است. این کوه ها 40 تا 50 کیلومتر پس از چابهار به سوی بندرگواتر، قرار گرفته اند.

وجود دریا در یکسو و وجود این کوه ها در طرف دیگر جاده باعث شده تصویر همچون تابلویی نقاشی باشد. جنس این کوه ها رسوبی است و روی آنها هیچ گیاهی به چشم نمی خورد، اما رنگ خاکستری آنها، شکل مخروطی شان و ترکیب رنگ قرمز باعث شده به کوه های مریخی معروف شوند.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

 

تالاب لیپار

پس از دیدن کوه های مینیاتوری می توان به دیدن تالاب لیپار رفت. تالاب شگفت انگیز لیپار که به آن تالاب صورتی نیز می گویند در 15 کیلومتری شرق چابهار و در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر قرار دارد. این تالاب که آب های سرگردان اطراف را جمع می کند 14 کیلومتر است و پرندگانی همچون فلامینگو، حواصیل، طاووسکن، تیهو و عقاب دشتی در آن زندگی می کنند.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

موزه محلی چابهار

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه محلی چابهار است. این بنا بر روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود ششصد و پنجاه متر مربع بنا شده و دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق ها، راهرو و… است. بنا در دو طبقه ساخته گردیده است که بخشی از آن توسط سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه گردیده است.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

درخت مکرزن یا انجیر معابد

شهرهای جنوبی دارای درختی به نام درخت انجیر معابد هستند و چابهار نیز از این قاعده مستثنی نیست. در خت انجیر معابد درخت بسیار بزرگی است که اصل آن متعلق به هند شرقی است و برگ های پهنی دارد. انجیر معبد که محلی ها به آن کرگ می گویند در داخلش شیره سفید رنگی جریان دارد و میوه آن نیز قابل خوردن است. نمونه های این درخت را هم اکنون در روستاهای رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان سر می توان دید.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

منطقه حفاظت شده گاندو

در سفر به چابهار دیدن رودخانه باهوکلات را نیز در برنامه بگنجانید. این رودخانه در 90 کیلومتری شرق چابهار واقع شده و محل زندگی تمساح پوزه کوتاه گاندو یا تمساح ایرانی است. طول این تمساح به 4 متر می رسد و یکی از جاذبه های توریستی رودخانه پرآب باهوکلات است. جدا از تمساح حیوانات کمیاب دیگری مانند گوزن کوهی نیز در گاندو  حضور دارند.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

بندر گواتر

فقط قشم جنگل حرا ندارد و در چابهار نیز، جایی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می ریزد و در نزدیکی خلیج گواتر، جنگل های حرای چابهار قرار دارد. ناگهان در دل خشکی بسیار، درختچه هایی در مرداب روییده است که محل زندگی خزندگان و پرندگان زیادی است.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

مسجد جامع تیس

از جاهای دیدنی چابهار مسجد تیس است. مسجدی که مانند مساجد پاکستان و هندوستان تنها یک مناره دارد. صحن این مسجد هر زائری را ولو برای نخستین بار، به یاد تابلوهای پر از رنگ زیبا می اندازد. مناره و گنبدهایی که با رنگ های سبز و قرمز ساخته شده اند و درب هایی که با شیشه کاری های منظم و نامنظم رنگارنگ جلوهایی چشم نواز به مسجد داده اند.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

اسکله ماهیگیری یکی از دیدنی های چابهار

در چابهار سه اسکله تپس، رمین و بریس از بقیه دیدنی تر هستند. در اسکله های چابهار می توان ماهیگیرانی که برای صید به دریا می روند یا از صید برمی گردند را تماشا کرد و گاهی به همراه شان عازم دریا شد. بازار ماهی فروشان نیز در این اسکله ها بسیار پررونق است.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

فواره بلوچستان

یکی از پدیده‌های زیبا و متفاوت کشورمان، پدیده موج فشان است که در سواحل صخره‌ای چابهار می‌توان به تماشایش نشست. موج فشان ها که با عنوان فواره های طبیعی آب هم از آن ها یاد می شود، در اثر برخورد امواج پرسرعت به صخره های کنار ساحل شکل می گیرند. این فواره های طبیعیِ آب را می توان در بعضی نقاط نوار ساحلی چابهار به گواتر مشاهده کرد؛ اما بهترین منطقه که موج فشان های زیادی در آن اتفاق می افتد بوستان ساحلی دریای بزرگ در شهر چابهار است.فواره زیبای بلوچستان در اثر برخورد آب دریا با صخره‌های سنگی به وجود می‌آید که حفره‌های موجود در زیر صخره‌ها، باعث می‌شوند که آب دریا با فشار زیاد و همچون یک فواره بلند و دیدنی بیرون بیاید و شبیه به یک عروس سپیدپوش در آسمان برقصد. جالب است بدانید که ارتفاعی فواره‌ی بوجود آمده به ده متر می‌رسد.

فواره بلوچستان

گورستان جن

گورستان جن یکی از مکان های رازآمیز و مخوف در جنوب شرقی ترین نقطه ایران است. این گورستان دارای سنگ های عظیم الجثه ای است که مکانی فوق العاده جالبی را برای ماجراجویان علاقه مند به دنیای ماورا الطبیعه ایجاد نموده است. این گورستان خاموش و مرموز در روستای باستانی تیس با قدمت 2300 سال قرار دارد. در این روستا، اعتقادات و باورهای مردم بلوچ با رازآمیزی و سکوت طبیعت و آثار باستانی به جای مانده گره خورده و گورستان جن که بلوچ ها به آن جن سنط هم می گویند، یکی از همین رازهاست. قدمت این روستا به 2300 سال قبل می رسد و نام آن در کتاب هاى مربوط به فتوحات اسکندر مقدونى به عنوان تیز مشهور بوده که به مرور زمان به تیس تبدیل گردیده است؛ در آثار مورخین و جغرافی دانان دوره اسلامى از آن به عنوان بندر تزیا یا تسی یاد شده و این روستا مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان بوده است.

جاهای دیدنی چابهار

بندر بریس

بندر بریس یکی از روستاهای شهرستان چابهار است که در ۵۵ کیلومتری شهر چابهار بریس در بخش دشتیاری واقع و فاصله آن از مرکز بخش نگور ۴۴ کیلومتر است.ارتفاع بریس از سطح دریا ۱۰ متر و حداقل عمق آب در خور ۴ متر است. حدود صد سال پیش بریس دارای ۳۵ باب خانه و حدود ۳۰ شناور بوده‌ است.از زمان بندرشدن بریس مدت زیادی نمی گذرد، اما از زمان های دور در این محل روستایی به نام بریس وجود داشت. این روستا در حاشیه ی ساحل شمالی دریای عمان و دردهانه ی خلیج کوچکی واقع شده است.

بندر بریس چابهار

ساحل شب تاب

شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری ایران که تنها در چند ماه از سال در چابهار قابل رویت است پدیده ای است به نام شب تاب های دریایی که همانند شبرنگ آبی روی موج ها سوار می شوند و در ساحل چابهار در رفت و آمدند هستند.نام علمی شب تاب های دریایی فیتوپلانکتون می باشد که فقط در فصل پاییز و زمستان در سواحل چابهار قابل رویت هستند. اگر در شب های فصل زمستان یا پاییز به سواحل چابهار بروید در تاریکی شب که یکی دو ساعتی از آن گذشته باشد کم کم شب تاب های آبی رنگ همراه با موج به ساحل می آیند که صحنه ای شگفت انگیزی را ایجاد خواهند کرد. تعدادی زیادی از آنها در خاک ماسه ای ساحل می مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی گردند. برای دیدن آنها باید جایی تاریک در ساحل چابهار پیدا کرد.

ساحل شب تاب چابهار

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *