تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ارمنستان

آشنایی با صومعه تاتو در ارمنستان | Tatev Monastery 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

صومعه تاتو ارمنستان

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول قصد داریم یکی از صومعه های کشور ارمنستان یعنی صومعه تاتو را به شما معرفی کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

صومعه تاتو یا کلیسای تاتو صومعه ای است مرتبط به کلیسای حواری ارمنی، متعلق به سده نهم میلادی که در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی ایروان ، نزدیکی روستای تاتو در استان سیونیک، ساحل راست رود وروتان قرار گرفته است.

صومعه تاتو ارمنستان ، مقصد جذاب امروز ماست که در دل طبیعتی دوست داشتنی و در میان کوه و جنگل استان سیونیک واقع شده است. قدمت این مجموعه رهبانی به چند صد سال پیش بر می گردد و یکی از قدیمی ترین و البته مهم ترین کلیساهای ارمنستان محسوب می شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در صد سال گذشته این صومعه نه تنها مرکز معنوی سیونیک بوده بلکه مرکز مهم علمی، فرهنگی و آموزشی ارمنستان بوده است. این صومعه هم اکنون شامل یک مجموعه توریستی بزرگ است. قابل توجه ترین تله کابین که رکورد دار در گینس جهانی می باشد به عنوان طولانی ترین تله کابین جهان در این منطقه توجه ها را به خود جلب میکند.صومعه تاتو ارمنستان

بر اساس اینکه کلیسای تاتو مهمترین و شناخته شده ترین منطقه گردشگری در استان سیونیک است ارامنه با ساخت این تله کابین از روستای هالیدزور به تاتو کشیده گردیده است و برای سهولت دسترسی کلیسا مورد استفاده قرار می گیرد. آنها نام این تله کابین را بال های تاتو نام نهادند. دیگر جاذبه ی این منطقه وجود پل “Satani Kamurj” و دیگر منظاظر طبیعی ساخت دست بشر می باشد. صومعه تاتو و مناطق مجاور آن در سال 1995 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ساختمان اصلی صومعه

در قرن های 14 و 15 صومعه تاتو مهمترین مرکز آموزشی ارامنه محسوب می شد. در این مرکز آموزشی به ترویج علم، مذهب، فلسفه و تکثیر کتاب ها و پیشرفت نقاشی مینیاتور پرداخته شده بود.صومعه تاتو ارمنستان

نمای داخلی صومعه

این صومعه دارای چهارچوب طلا کوب می باشد که انجیل روی آن ذکر گردیده است. درب کلیسای تاتو یک منبت کاری بسیار زیبا با الگوهای گل های زیبا حک گردیده است. پیش از اینکه صومعه تاتو محل عبادت مسیحیان باشد به عنوان یک معبد بت پرستی از آن استفاده می شد.

در قرن نهم با کمک های مالی شاهزاده فیلیپ سیونیک، کلیسای تازه ای در نزدیکی کلیسای قدیمی تر ساخته شد. با گذر زمان و بالا رفتن اهمیت اقتصادی و سیاسی این کلیسا، ساختمان قدیمی دیگر احتیاجات را برآورده نمی کرد، پس هوانس (جان) با جلب حمایت های مالی شاهزاده آشوت توانست کلیسای تازه ای را بنا کند.

در طی سال ها بر اثر هجوم نیروهای نظامی کلیسا و ساختمان های اطراف آن تخریب گردید ولی در فاصله زمانی کوتاهی مجدد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این صومعه بار ها و بارها از طرف سلجوقیان، مغول ها تیمور لنگ ، تیموریان، آقا محمدخان قاجار مورد حمله و تجاوز قرار گرفت. پس از یک زلزله شدید در سال ۱۹۲۱، گنبد کلیسا سنت پل و پیتر و برج ساعت تخریب شدند. به تازگی این کلیسا بازسازی شد اما برج ساعت کماکان در همان وضعیت به سر می برد.صومعه تاتو ارمنستان

آسیاب سنگی دزیت هان

این صومعه از سه قسمت با نام های سنت پل و پیتر، سنت گریگوری روشن گر و سنت مری ایجاد شده است، و قسمت هایی مثل کتابخانه، سالن غذاخوری، برج ناقوس کلیسا، حجره های راهبان، مقبره و ساختمان های اداری در صومعه تاتو دیده می شود.

قدیمی ترین قسمت به جا مانده از صومعه تاتو ساختمان کلیسای سنت پل و پیتر است، که با نام کلیسای حواریون نیز خوانده خواهد شد. ساختمان کلیسا از یک گنبد مرکزی، دو ستون و قربانگاه ایجاد شده است. دیوار های داخلی و خارجی از سنگ های برش خورده تزیین گردیده است. و جالب تر از همه اینکه مقبره گریگور تاتواتسی، آخرین سنت مقدس کلیسای حواریون ارمنی نیز در این کلیسا قرار گرفته است.صومعه تاتو ارمنستان

راه های دسترسی به کلیسا تاتو

برای رسیدن به کلیسا می توانید از خیابان تیگران متس ایروان بروید و در پشت ایستگاه گام/راسیا با مینی بوس به شهر گوریس این مینی بوس ها حدود 4 تا 5 ساعت در مسیر هستند و حدود هزینه ای که از شما طلب می کنند در حدود 5000 درام خواهد بود. از دیگر وسیله ای حمل و نقل به روستای سیونیک می توان از اتوبوس نام برد که هزنیه ای حدود 500 درام را برای شما دارد.

راحترین وسیله و البته پر هزینه ترین وسیله برای رسیدن به صومعه تاتو تاکسی است هزینه ای در حدود 30000 درام برای شما دارد.در صورتی که برای رسیدن به صومعه تاتو از ایران در حال حرکت هستید، فاصله زمینی از مرز مشترک بین ایران و ارمنستان حدود سه ساعت است.

مقالات بیشتر بخوانید:


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *