تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آمریکا, کانادا

باغ دکتر سان یات سن ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

باغ دکتر سان یات سن ونکوور

امروزه باغ چینی کلاسیک دکتر سان یات سن یک موزه ثبت شده است و یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری ونکوور به شمار می‌رود. همچنین یک مکان منحصر به فرد برای برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی، از جمله تورهای راهنما، کنسرت، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، پذیرایی‌ها و برنامه‌های آموزشی است. در طول سال‌ها، باغ چندین افتخار کسب کرده است. این باغ یکی از مکان‌های مهم بنیاد میراث ونکوور است. در سال 2011 توسط نشنال جئوگرافیک به عنوان باغ شهر برتر جهان معرفی شد. و در سال 2012 توسط شورای گردشگری باغ کانادا به عنوان باغ سال کانادا انتخاب شد.

باغ دکتر سان یات سن ونکوور

تاریخچه مختصری از تحولات اجتماعی کانادا توسط چینی‌ ها

در طول دهه‌ های 1960 و 70، ونکوور دستخوش دگرگونی عظیمی شد. زیرا برنامه‌ریزان شهری با مخالفت عمده‌ای با طرح‌های ساخت یک آزادراه هشت خطه که از محله چینی‌ها عبور می‌کرد، مواجه شدند. این طرح توسعه بخشی از یک طرح بزرگراه منطقه‌ ای بود که با حذف محله‌های فرسوده از جمله استراثکونا (Strathcona) که در همسایگی محله چینی‌ ها و کیتسیلانو (محل دانشگاه بریتیش کلمبیا) به ساحل متصل می‌شد.

مخالفت پر سر و صدا از سوی ساکنان استراثکونا، تجار محله چینی‌ها، معماران و شورای هنرهای اجتماعی به ایجاد فضای مخالفی کمک کرد که شورا را وادار به لغو این طرح‌ها کرد. ساکنان استراثکونا گرد هم آمدند تا انجمن مالکان و مستأجران املاک استراثکونا (SPOTA) را ایجاد کنند و همراه با انجمن خیریه چینی، اعتراضات، تظاهرات را سازمان‌دهی کردند و نامه‌هایی به شهردار نوشتند و مخالفت خود را با این پروژه اعلام کردند. دلیل آن‌ها این بود که ساکنان محلی آواره خواهند شد و مشاغل محلی در نتیجه افتتاح آزادراه، سلب مالکیت یا تخریب خواهند شد.

رأی شورای شهر به لغو آزادراه محله چینی‌ها در سال 1968 و پایان حمایت از آزادراه‌ها در مرکز شهر منجر شد. همچنین حمل و نقل از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار داد.  این تصمیم پایه و اساس ونکوورس را که امروز می‌شناسیم بنا گذاشت.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این شکست نشان داد که می‌شود ائتلاف‌های حامی رشد، توسط جوامع به چالش کشیده شود و شکست بخورند. مخالفت با این پروژه، پایه‌ای را برای برنامه‌ریزی جدید ایجاد کرد که مستلزم مشورت با جامعه است. با نجات محله استراثکونا، ایده ثبت «محله چینی‌ها» به عنوان یک دارایی مدنی مورد توجه قرار گرفت و همچنین منطقه Strathcona نجات یافت.

در طی این جریان روشن شد که حضور فیزیکی و ملموس اهمیت فرهنگی و تاریخی محله چینی‌های ونکوور مورد نیاز است. بنابراین برای حمایت و به رسمیت شناختن جامعه چینی‌ها، برنامه‌هایی برای توسعه محله چینی‌ها که شامل یک مرکز فرهنگی چینی و اولین باغ کلاسیک چینی سنتی سلسله مینگ، در مقیاس کامل بود در خارج از چین ساخته شد.

معماران محلی جو وای و دون وان برای طراحی باغ کار کردند و 53 استادکار از سوژو در طول 13 ماه ساخت و ساز در ونکوور آمدند و زندگی کردند. این گروه متشکل از سنگ‌تراش‌های سطح بالا، نجاران چوب سنگین، کاشی‌کاران متخصص، نقاشان، معماران و صنعتگران صخره‌های کوهستانی بودند که مواد و مصالح مورد استفاده برای ساخت باغ را با خود از چین آوردند؛ از جمله کاشی‌های دست‌ساز، سنگریزه‌های سنگی، چوب نان و چوب جینکو.

این پروژه کمک‌های بزرگی از تعدادی از سازمان‌های خصوصی و دولتی و همچنین از جمهوری خلق چین و دولت کانادا دریافت کرد. هنگامی که باغ ساخته شد، یک انجمن غیرانتفاعی برای نظارت بر مدیریت تسهیلات با همکاری هیئت مدیره پارک ونکوور تأسیس شد. انجمن باغ دکتر سان یات سن ونکوور، که در سال 1981 تأسیس شد، یک سازمان خیریه غیرانتفاعی است که طبق توافق با هیئت پارک‌ها و تفریحات ونکوور، باغ را اداره می‌کند.

ساخت و ساز باغ چینی کلاسیک دکتر سان یات سن

چرا دکتر سان یات سن؟

نام باغ نمادی از این ملاقات فرهنگ‌ها است و به مردی که پدر چین مدرن تلقی می‌شود، ادای احترام می‌کند. در طول ساخت و ساز، تصمیم به نام‌گذاری باغ به افتخار دکتر سون یات سن، فیلسوف، پزشک و سیاستمدار چینی گرفته شد که برای ترویج و درک فرهنگی، بین چین و سایر نقاط جهان تلاش کرد.

دکتر سون یات سن اغلب به دلیل نقش مهم او در سرنگونی آخرین سلسله امپراتوری چین، (سلسله چینگ 1636-1912 پس از میلاد) در جریان انقلاب شینهای در سال 1911، به عنوان پدر چین مدرن شناخته می‌شود. سان در بین سلسله بیستم بی‌نظیر است.

سان که در جنوب چین متولد شد و در هاوایی و هنگ کنگ تحصیل کرد، متقاعد شد که میهن پس از شکست اصلاحات امپریالیستی در سال 1898 به تغییرات اساسی نیاز دارد. او در سه نوبت بین سال‌های 1895 و 1911 از ونکوور بازدید کرد تا برای تلاش‌های انقلابی‌اش بودجه جمع‌آوری کند. زمانی که سان در کانادا بود، با جامعه چینی رو به رشدی که از زمان شروع اسکان غیربومی‌ها در این منطقه در اواخر دهه 1880 شده بودند، گفتگو کرد.

در نتیجه تأثیر تاریخی او و همچنین تعامل به‌یادماندنی او با اولین ساکنان محله چینی ونکوور، تصمیم گرفته شد تا باغ و پارک عمومی را به افتخار او نام‌گذاری کنند.

باغ چینی کلاسیک دکتر سان یات سن در زمین‌های سنتی، اجدادی و غیرقابل واگذاری xʷməθkʷəy̓əm  (Musqueam) ،   Skwxwú7mesh-ulh Temíx̱w (Squamish   و  (səl̓ilwətətuthɷm) واقع شده است. به عنوان موزه ثبت شده و یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ونکوور، همچنین مکانی منحصر به فرد برای برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی، از جمله تورهای راهنما، کنسرت، جشنواره، نمایشگاه، پذیرایی، و برنامه‌های آموزشی است.

محله باغ چینی

باغ چینی کلاسیک دکتر سان یات سن در قلب محله تاریخی محله چینی ونکوور واقع شده است. این یک بلوک شهری با مرکز فرهنگی چین، تعدادی فروشگاه مستقل و یک پارک عمومی و حیاط مشترک دارد.

پارک دکتر سون یات سن

پارک دکتر سان یات سن، همسایه باغ دکتر سان یات سن و یک پارک عمومی است که توسط هیئت مدیره پارک شهر ونکوور اداره می‌شود. اگرچه پارک جدا از باغ است، اما به عنوان مکمل طراحی و فضای باغ است. این دو بخش در واقع به صورت یکپارچه طراحی شده بودند؛ پارک که عمدتاً دارای تنوع گیاهی است و باغ به عنوان قلب معماری خانه باغ عمل می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند جزئیات طراحی باغ کلاسیک چینی و سبک زندگی را از طریق تورهای راهنما و برنامه‌های آموزشی کشف و درک کنند.

حیاط یادبود دکتر سان یات سن

هم باغ و هم پارک و همچنین مرکز فرهنگی چین، به حیاط یادبود دکتر سان یات سن باز می‌شوند. چیدمان باز و موقعیت مرکزی حیاط آن را به یک فضای عمومی کلیدی در محله چینی‌ها تبدیل کرده است، اگرچه سال‌ها بی‌توجهی و عدم استفاده عمومی منجر به تبدیل آن به مکانی محبوب برای خرابکاری و پرسه زدن شده است. طرح‌هایی برای تغییر شکل و احیای حیاط، از طریق مشورت بین جامعه محله چینی و هیئت پارک که به فعال‌سازی مجدد این فضا و بازگرداندن آن به نقشه کمک می‌کند، در حال انجام است.

آدرس و ساعات بازدید

ساعات کاری از چهارشنبه تا یکشنبه. از ساعت 10:00 صبح تا 15:00 باز است (آخرین ورود 14:30) | 578 Carrall Street Vancouver، بریتیش کلمبیا V6B 5K2 کانادا


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *