تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
کرج

باغ پرندگان کرج؛ ویترینی از زیباترین پرندگان دنیا 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

یکی از جاذبه‌ های توریستی کرج که در طول اقامتتان در این شهر هرگز نباید آن را از دست بدهید، باغ پرندگان کرج نام دارد. در این باغ شما می‌توانید با انواع گونه‌های پرندگان آشنا شوید و آن‌ها را از فاصله نزدیک تماشا کنید. این باغ از بخش‌های متنوعی تشکیل شده و هریک از این بخش‌ها اطلاعات مفید و کاربردی در مورد پرندگان کمیاب در اختیار شما قرار می‌دهند. شما در این مکان به بزرگترین کتابخانه تخصصی پرنده شناسی ایران نیز دسترسی دارید. آیا شناختی نسبت به گونه‌های مختلف پرندگان دارید؟ حتما شما هم مشتاق دیدن گونه‌های نادر پرندگان هستید؛ پس حتما بازدید از باغ پرندگان را در لیست برنامه‌های گردشگری خود بگنجانید.

باغ پرندگان کرج؛ ویترینی از زیباترین پرندگان دنیا

باغ پرندگان یکی از مکان‌های جذاب کرج به شمار می‌رود که ساخت آن در سال ۱۳۸۹ هجری شمسی در منطقه سهلیه کرج صورت گرفته است. این منطقه از جمله مناطق خوش آب‌وهوای البرز به حساب می‌آید. از آنجایی که باغ پرندگان در منطقه سهیلیه استان البرز قرار گرفته، امروزه از این باغ تحت عنوان چهارباغ سهیلیه یاد می‌شود. در واقع پرندگان شاهد جمع آوری در حدود 2000 گونه‌ پرنده‌ متفاوت هستیم.

علاوه بر اینکه این باغ یک جاذبه‌ توریستی است، مکانی برای مراقبت از پرندگان در معرض انقراض نیز به حساب می‌آید؛ از این رو شما نه تنها می‌توانید در این مکان از پرنده‌های نایاب ایران دیدن کنید، بلکه امکان مشاهده‌ پرنده‌های نایاب 65 کشور دنیا نیز وجود دارد. از آن جایی که این باغ به پرندگان اختصاص دارد، بخش‌های مختلف آن پوشیده شده با تورهای سیمی هستند.

باغ پرندگان کرج

مدل های متنوع پرنده های باغ پرندگان کرج

تعداد پرندگان موجود در باغ پرندگان کرج به قدری زیاد است که با رفتن یه آنجا، حداقل باید نیمی از روز را صرف پرنده‌گردی کنید. باغ هاوایی را می‌توان از جمله محبوب‌ترین پرندگانی دانست که در این باغ تحت مراقبت هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در کل دنیا تنها شاهد 40 غاز هاوایی هستیم که 3 تا از آن‌ها در باغ پرندگان کرج در حال زیست هستند. از دیگر پرندگان موجود در باغ پرندگان کرج می‌توان به کبوتر یال‌دار اشاره کرد. این مدل کبوتر نیز کمیاب بوده و جاکوبین نیز نامیده می‌شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در این باغ نیز شاهد خودنمایی کبوترهای نامه‌بری هستید که امکان دارد در فیلم‌ها آن‌ها را مشاهده کرده باشید؛ که به این مدل کبوترها، کبوتر بلغاری گفته می‌شود. از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی میان کبوتر نامه‌بر و کبوتر عادی دیده نمی‌شود. تنها تفاوت را می‌توان در قرارگیری خرطوم کوچکی روی منقار این مدل کبوترها دانست. اگر در باغ پرندگان به گشت‌وگذار بپردازید، خروس زیبایی را مشاهده خواهید کرد که دارای ظاهری شاهانه است. این خروس به عنوان خروس سلطانی شناخته می‌شود سلاطین عثمانی نسبت به نگهداری این خروس در دربار خود علاقه‌ بسیاری نشان می‌دادند.

در باغ پرندگان کرج تعدادی از گونه‌های پرندگان سخنگو نیز به چشم می‌خورند که تلفظ واژه‌های فارسی توسط این پرندگان همچون آدمیزاد به سادگی صورت می‌گیرد. حتما تعجب می‌کنید؛ اما باید بگوییم یکی از پرندگان موجود در این باغ، مسلط به سه زبان فارسی انگلیسی و ترکی است‌.

شرایط اهدا پرنده به باغ پرندگان کرج

شاید شما نیز نسبت به نگهداری پرنده در خانه علاقه نشان می‌دهید؛ اما اکنون تصمیم گرفته‌اید که آن را به باغ پرندگان اهدا کنید. باغ پرندگان، مکانی مطمئن و امن به حساب می‌آید. حتی در صورتی که به تازگی پرنده‌ای را یافته‌اید، قطعاً با سپردن آن به این مرکز می‌توانید سلامت و حال خوب آن را تضمین کنید. اینجا قبل از تحویل پرنده، ابتدا معاینات اولیه انجام می‌شود. سپس براساس شرایط و ویژگی‌های پرنده، مکان به‌خصوصی برای نگهداری آن در نظر گرفته می‌شود. در صورت تمایل برای انجام این کار، می‌توانید اطلاعات لازم در این زمینه را از کارکنان آن دریافت نمایید.

قسمت های متفاوت باغ پرندگان کرج

هنگامی که صحبت از بزرگترین باغ‌های پرندگان در خاورمیانه به میان می‌آید، بدیهی است که این مکان‌ها از قسمت‌های متنوعی تشکیل شده باشند. بخش مهمی از باغ پرندگان کرج به پرندگان شکاری اختصاص دارد. در این بخش شاهد نگهداری گونه‌های متنوعی از انواع مدل‌های عقاب‌های تیزپرواز، شاهین‌های تیزپر و و سایر پرنده‌های شکاری هستیم. از آنجایی که ارتفاع سقف پرندگان زیاد است، امکان پرواز برای این پرندگان وجود داشته و شما می‌توانید به تماشای جلوه‌ زیبای پرواز این پرندگان بنشیند. اگر مایل هستید که هیجان را تجربه کنید، می‌توانید به سراغ غذا دادن به پرنده‌های شکاری بروید.

باغ پرندگان کرج

به گردشگرانی که در جستجوی آرامش هستند، قسمت مخصوص کبوترها توصیه می‌شود. در این قسمت گونه‌های متنوعی از کبوترهای زیبا تحت مراقبت هستند. در فرهنگ ما ایرانیان، کبوترها دارای جایگاه ویژه‌ای هستند؛ از این رو، تماشای قسمت مخصوص کبوترها بی‌شک برای شما جالب خواهد بود. در بخش دیگری از این باغ گونه‌های مختلف ماکیان را مشاهده خواهید کرد. در بخش دیگری از این باغ نیز پرنده‌های آبزی در حال زیست هستند. در این بخش برکه‌ای زیبا در نظر گرفته شده تا پرندگان به آسودگی به شنا در این برکه بپردازند و نهایت لذت را ببرند.

بزرگترین کتابخانه تخصصی پرنده شناسی در ایران

باغ پرندگان کرج از جمله بهترین جاذبه‌های توریستی شهر کرج بوده که از جمله معتبرترین پایگاه‌های پرنده‌شناسی کشور نیز به شمار می‌رود. بنابراین در صورت تمایل برای مطالعه در مورد پرندگان، می‌توانید به بزرگترین کتابخانه تخصصی پرنده‌شناسی در این مجموعه مراجعه فرمایید. در این کتابخانه حدود هفت هزار جلد کتاب با عناوین متنوع در زمینه پرنده‌شناسی موجود است. امکان ندارد که اطلاعات در زمینه پرنده خاصی را بخواهید و در این کتابخانه آن را نیابید.

نمایشگاه پروانه های باغ پرندگان کرج

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از تماشای پروانه‌ها لذت می‌برید، کافی است سری به نمایشگاه پروانه‌های باغ پرندگان چهارباغ بزنید. این نمایشگاه از جمله مهم‌ترین باغ‌های پروانه‌شناسی در کشور به حساب می‌آید. این نمایشگاه از دو بخش اصلی تشکیل شده و در هریک از این بخش‌ها، شاهد نگهداری چیزی در حدود پنجاه هزار  گونه پروانه هستید. شما در این نمایشگاه مطالب جالبی در زمینه گونه‌های متفاوت پروانه‌ها دریافت خواهید کرد.

باغ پرندگان کرج چه امکاناتی دارد؟

گشتن در میان پرنده‌های زیبای این باغ بی‌شک برای شما لذت‌بخش خواهد بود تا ساعاتی را به آن اختصاص دهید. با این وجود میزان امکانات رفاهی این باغ قابل مقایسه با میزان فراوانی پرنده‌های این باغ نیست. در این باغ امکانات رفاهی زیادی برای افراد در نظر نگرفته شده است؛ چراکه در اغلب بخش‌ها پرنده‌ها به صورت آزاد فعالیت کرده و آوردن تنقلات و مصرف خوراکی‌ها در این بخش کار درستی به نظر نمی‌رسد.

این نکته را فراموش نکنید که باغ پرندگان در زمینه آموزشی و عملی در سطح بالایی قرار دارد و شما به راحتی در این مکان می‌توانید اطلاعات لازم در زمینه پرندگان را کسب نمایید. از جمله امکانات ویژه این مجموعه می‌توان به سرویس بهداشتی، پارکینگ، آنتن‌دهی تلفن همراه، یافتن دسترسی به نت، محیطه سرسبز و آب‌خوری اشاره کرد. در هر قسمت از باغ نیز صندلی‌های مخصوصی برای نشستن افراد در نظر گرفته شده است.

باغ پرندگان کرجعکاسی در باغ پرندگان کرج

قطعاً عاشقان پرنده اطلاع دارند که نور فلش دوربین‌ تلفن‌های هوشمند و دوربین‌های عکاسی به پرنده‌ها آسیب می‌زند. این آسیب به‌قدری است که در بعضی مواقع تهدیدی برای جان پرندگان به حساب می‌آید. حفظ سلامتی پرندگان نیز از اهمیت والایی برخوردار بوده و ما و شما بی‌شک به این مسئله اهمیت می‌دهیم؛ در نتیجه جهت مراقبت از پرندگان، اقدام به عکاسی در باغ پرندگان کرج یا سایر باغ پرندگان ننمایید. برای افراد ممکن است ساده نباشد که بدون گرفتن عکس یادگاری این باغ را ترک کنند. بنابراین در این باغ بخشی به عنوان عکاس خانه در نظر گرفته شده تا افراد بتوانند از خود عکس بگیرند و در عین حال اصول رعایت شود و پرنده‌ها در معرض آسیب قرار نگیرند.

نکات لازم به هنگام بازدید از باغ پرندگان کرج

در باغ پرندگان کرج پرنده‌های کمیابی در حال زیست هستند که نظیر آن در جهان به ندرت دیده می‌شود؛ از این رو در طول برقراری تعاملتان با پرنده‌ها حفظ سلامتی آن‌ها باید در اولویت شما باشد. امکان دارد هنگامی که پرنده‌های زیبا را مشاهده می‌کنید، مایل باشید به آن‌ها غذا بدهید؛ اما نباید این کار را کنید. تنها در صورتی که کارمندان باغ پرندگان مجوز انجام این کار را دادند، می‌توانید به پرنده غذا دهید. مدت زمان گشتن در باغ پرندگان کرج به میزان علاقه شما نسبت به پرندگان بستگی داشته و می‌تواند این مدت زمان متفاوت باشد.

مناسبترین زمان بازدید از باغ پرندگان کرج

اغلب بخش‌های باغ پرندگان دارای فضایی باز است؛ از این رو گرما یا سرمای هوا نقش موثری در میزان رضایت شما در هنگام گشت‌وگذار در باغ پرندگان کرج دارد. از جهتی دیگر پرنده‌ها در مواجه با هوای سرد، درون قفس‌ها می‌مانند. بدین منظور گشت‌وگذار در فصول گرم برای شما لذت بیشتری را به همراه خواهد داشت. براساس این توضیحات فصل بهار را می‌توان مناسب‌ترین زمان برای گشت‌گذار در این باغ دانست. این باغ در فصل تابستان نیز دارای زیبایی‌های منحصربه‌فردی است.

سرمای فصل پاییز کرج در حدی زیاد نیست که امکان لذت بردن از به هنگام گشت‌وگذار در باغ برای شما وجود نداشته باشد. با این وجود فصل زمستان اصلا زمان مناسبی برای گشت‌وگذار در باغ پرندگان نیست؛ چراکه در این فصل سردی هوا به خوبی حس شده و پرندگان از قفس خارج نمی‌شوند.

مسیر دسترسی به باغ پرندگان کرج

محل قرارگیری این باغ منطقه سهیلیه شهر کرج است. در صورتی که قصد رفتن به این باغ را دارید، باید از راه اتوبان کرج هشتگرد بگذرید. پس از آن، به سمت خروجی کردان حرکت کنید. در انتهای راه با شهر چهارباغ مواجه خواهید شد. محل قرارگیری باغ پرندگان کرج، نبش خیابان گلستان پنجم است. امکان بازدید از این باغ هر هفته از شنبه تا چهارشنبه از ساعت نه صبح تا هشت شب وجود دارد. کودکان پایین‌تر از چهار سال به صورت رایگان می‌توانند از این باغ بی‌نظیر دیدن کنند. اشخاص بالای چهار سال نیز ملزم به دریافت بلیط جهت بازدید از این جاذبه شگفت‌انگیز هستند.

سخن پایانی

باغ پرندگان کرج یا به عبارتی دیگر باغ پرندگان چهارباغ از جمله جاذبه‌های توریستی واقع در منطقه سهیلیه کرج بوده که می‌تواند اطلاعات شما در زمینه پرندگان را افزایش دهد. در این باغ انواع گونه‌های در حال انقراض، پرندگان آبزی، شکاری، طوطی و کبوترها به چشم می‌خورند. فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه است. رتبه یک خاورمیان از لحاظ تعداد پرنده و محیط به باغ پرندگان کرج تعلق دارد. نمایشگاه پروانه‌های این مجموعه نیز می‌تواند چیزهای جالبی برای شما داشته باشد. هنگام بازدید از این باغ، حواستان باشد که اقدام به انجام عکاسی با دوربین هوشمند یا دچربین عکاسی فلش‌دار نکنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *