تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران

بلندترین کوه های ایران را بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کوه‌ها یکی از نمادهای پایداری و استقامت در طبیعت هستند که بزرگی و عظمت آن‌ ها نگاه ما را به خودشان جذب می‌کند. همانطور که می‌دانیم کوه‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش طبیعت هر کشوری تلقی می‌شوند که در آب و هوای جغرافیایی نقش مهمی دارند. ایران نیز از شمال تا جنوب و از شرق تا غربش را کوه‌ها تشکیل داده‌اند که کوه‌هایی مثل دماوند، علم کوه، دنا و زرد کوه در دنیا شناخته شده‌اند و کوهنوردان و صخره‌نوردان بسیاری از جاهای مختلف جهان برای صعود این کوه‌ها به ایران سفر می‌کنند.در این مقاله از مجله تاپ تراول تصمیم گرفتیم تا بلندترین کوه های ایران مورد بررسی و معرفی قرار دهیم با ما همراه باشید.

دماوند، بلندترین کوه ایران

دماوند که در رشته کوه البرز قرار دارد، بلندترین قله ایران، خاورمیانه و مرتفع ترین آتشفشان آسیا است. این کوه که حدود 38500 سال قدمت دارد، نماد ملی کشورمان به حساب می‌آید. دماوند را با نام آرش کمانگیر نیز می‌شناسیم که تمام توانش را در تیری گذاشت تا مرز ایران و توران را مشخص کند. شهرستان لاریجان در اطراف شهر آمل، مکانی مناسب برای دیدن این قله است.

در روزهایی که هوا به دور از آلودگی است، می توانید این قله را از تهران، ورامین، قم و ساحل جنوبی دریای خزر مشاهده کنید. براساس اعلام انجمن ملی ایران، ارتفاع دماوند 5610 متر و براساس ناسا 5670 متر است. در سال 1387، این قله به عنوان اثر طبیعی ایران به ثبت رسیده است. اگر قصد کوهپیمایی دماوند را دارید، می‌توانید به شهرستان لاریجان سفر کنید و برای چند روزی در این شهر اقامت داشته باشید.

بلندترین کوه های ایران
بلندترین کوه های ایران

 علم کوه، آلپ ایران

علم کوه، دومین قله بلند ایران پس از دماوند است. این قله در منطقه تخت سلیمان در اطراف کلاردشت استان مازندران واقع شده است. ارتفاع این قله به 4850 متر می‌رسد. این کوه با داشتن دیواره‌های صاف و صخره‌ای برای کوهنوردی و صخره‌نوردی بسیار مناسب است و دلیل شهرت این کوه همین دیواره‌های صاف و مسطح بوده که آن را یکی از سخت‌ترین قله‌ها برای صعود تبدیل کرده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 علاوه‌بر این، علم کوه دارای یخچال‌های طبیعی است که بیش از میلیون‌ها سال عمر دارند و از عصر یخبندان به جا مانده‌اند. این ویژگی طبیعی این قله باعث شده تا آن یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری ایران باشد. برای دیدن این قله که معروف به آلپ ایران نیز است، به کلاردشت و رودبار باید سفر کرد. برای اقامت در این شهرها، می‌توانید به اجاره ویلا در شمال اقدام کنید و یک روز را به کوهپیمایی اختصاص دهید.

بلندترین کوه های ایران
بلندترین کوه های ایران

سبلان ، با دریاچه‌های زیبا

کوه سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر، سومین کوه بلند ایران است و با پهنای ۴۵ کیلومتری، به عنوان بزرگترین کوه‌های ایران شناخته می‌شود. این کوه دارای چهارتا قله معروف به نام های کسرا، سلطان ساوالان و هرم است. قرارگیری کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری اردبیل و ۲۵ کیلومتری مشکین شهر، باعث شده است که برای گشت و گذار در طبیعت زیبایش در روزهای گرم سال، مورد علاقه گردشگران قرار گیرد. کوه سبلان یکی از کوه‌های آتشفشانی است و روی ورودی دهانه این آتشفشان با ذوب شدن برف‌ها، دریاچه‌ای زیبا تشکیل شده که منطقه‌ای بی‌نظیر به وجود آورده است.

این دریاچه که به نام دریاچه ساوالان هم شناخته می‌شود، یکی از دست‌نخورده‌ترین و زیباترین دریاچه‌های ایران به شمار می‌رود. پیست اسکی آلوارس، یکی از بهترین مکان‌ برای اسکی و تفریح زمستانی در کوه سبلان است. این پیست در فصل زمستان، جذابیت زیادی برای اسکی‌سواران دارد. همچنین، اگر اهل کوه و کوهنوردی نیستید، می‌توانید از طبیعت گردی در دامنه‌های باطراوت و خوش آب و هوای کوه سبلان لذت ببرید.

بلندترین کوه های ایران
بلندترین کوه های ایران

تخت سلیمان، با یخچال‌های طبیعی

کوه تخت سلیمان یکی از بلندترین قله‌های رشته کوه البرز مرکزی است که با ارتفاع 4643 متر، از بلندترین قله‌های این رشته کوه به حساب می‌آید. این کوه در منطقه تخت سلیمان واقع شده و از بلندترین بخش‌های رشته کوه البرز است. کوه تخت سلیمان منبع رویش رودهایی مانند دره دوهزار و سه هزار، سردآبرود، گرمارود، الموت رود، پراچان و ازارود و ناریان است. این کوه دارای یخچال‌های طبیعی متعددی است که باعث شده وسیع‌ترین بخش یخچال‌های ایران را تشکیل دهند. یخچال‌های طبیعی این کوه شامل هفت خوان، شمال غربی علم کوه، مرجیکش، چالون، تخت چال، خرسان و تخت سلیمان بوده که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

بلندترین کوه های ایران
بلندترین کوه های ایران

دنا، کوهی زیبا در زاگرس

دنا، یکی از بلندترین کوه‌های ایران است که در رشته کوه زاگرس قرار دارد. ارتفاع این کوه 4448 متر بوده و بخش زیادی از آن در شهر یاسوج واقع شده است. این کوه بیش از 28 قله دارد که بلندترین آن‌ها، قله قاش مستان است. چشمه‌های زیاد در منطقه دنا باعث رشد و تکامل گیاهان و حیوانات شده است.

در دامنه این کوه‌ها، حیواناتی همچون خرس قهوه‌ای، سمور، کرکس، راسو، بز، چکاوک و سیاه گوش زندگی می‌کنند. در این کوهستان، گیاهانی همچون سوسن دنا، سنبل الطیب و بومادران دیده می‌شوند. همچنین، در این منطقه، تعداد زیادی از پروانه‌های زیبا به دیدار می‌آیند. به‌دلیل زیبایی و جاذبه‌های طبیعی فراوان، کوه دنا همواره یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران بوده است.

بلندترین کوه های ایرانزردکوه، کوهی برفی در بختیار

زردکوه، یکی از بلندترین کوه‌های ایران است که با بیش از 4200 متر ارتفاع در رشته کوه زاگرس و در نزدیکی شهر کوهرنگ واقع شده است. این کوه با قله‌های بلندی همچون شاه شهیدان، دو زرده، زرده، هفت تنان، کینو و قله کلونچین همراه است. قله کلونچین با ارتفاع 4221 متر، بلندترین قله این کوهستان است. زردکوه، سرچشمه دو رودخانه مهم ایران، کارون و زاینده رود است. برف برای بیشتر اوقات سال در این کوه به‌طور مداوم وجود دارد و در فصول زمستان و بهار، کوهنوردان از سراسر دنیا به منظور صعود به این کوه جذب می‌شوند.

 به‌دلیل اینکه زردکوه در نزدیکی شهر کوهرنگ قرار دارد، به راحتی قابل دسترسی بوده و امکاناتی برای گردشگران و کوهنوردان در این منطقه فراهم شده است. برای صعود به این کوه، مسیرهای مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها به‌دلیل مناظر زیبا و چالش‌های متفاوت، جذابیت خاص خود را دارند. بعضی از مسیرهای صعود به زردکوه شامل مسیر غربی، مسیر شمالی، مسیر شمال شرقی و مسیر جنوبی هستند. همچنین، در این منطقه امکاناتی مانند اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و نقاط تفریحی نیز وجود دارد.

بلندترین کوه های ایرانشیرکوه، درفلات مرکزی ایران

شیرکوه کوهی با ارتفاع 4010 متر و مساحت 3000 متر است که در استان یزد و شهر تفت واقع شده است. این کوه از رشته کوه‌های زاگرس ادامه می‌یابد. این کوه با چندین قله معروف شامل منشاد، آسمان نما، گاو و گوساله، بیدم، مهریز و بنادک شناخته می‌شود. بلندترین قله این کوه برفخانه ترزجان بوده که ارتفاع آن 4000 متر است. شیرکوه در بیشتر فصول سال پوشیده از برف است و یکی از منابع تأمین آب روستاهای اطراف تفت، یزد و مهریز محسوب می‌شود. بخشی از آب مورد نیاز استان یزد از ذوب شدن برف این کوه‌ها تأمین می‌شود.

 رود پاییندر از مهم‌ترین رود این منطقه است که از قسمت شرقی شیرکوه سرچشمه می‌گیرد.  تامین قسمتی از آب مورد نیاز استان یزد از طریق ذوب شدن برف این کوه‌ها صورت می‌گیرد. همچنین، توریست‌های زیادی به‌دلیل طبیعت زیبای این منطقه به شیرکوه سفر می‌کنند.

بلندترین کوه های ایرانسخن پایانی

از جمله کوه‌هایی که با ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر برتری دارند، می‌توان به دماوند، البرز، دماوند کوه مرکزی، دماوند شمالی، زاغر، دماوند شرقی، و کازبون اشاره کرد. با توجه به اینکه کوهنوردی از جمله ورزش‌های پرطرفداری است، بررسی بلندترین کوه‌های ایران برای علاقه‌مندان به این ورزش مفید است. علاوه‌بر این، این کوه‌ها محل گردشگری بسیاری از افراد بوده که به دنبال تجربه یک سفر ماجراجویانه هستند. همچنین، از آنجایی که ایران دارای توپوگرافی متنوعی است، بررسی بلندترین کوه‌های ایران نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. در این کوه‌ها می‌توان به صورت تفریحی ورزش کرده و از طبیعت بکر ایران لذت برد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *