تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان

جاهای دیدنی فریدون‌ شهر، اصفهان را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

فریدون‌ شهر یکی از شهرستان‌های اصفهان بوده که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی را در درون خود جای داده است. از انواع جاهای دیدنی فردیدون شهر می‌توان به چشمه دره سپستان، آبشار پونه بازار، غار کلیبس کب و امامزاده سید محمد مکه دین اشاره کرد. فریدون‌ شهر در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته، از این رو آب‌وهوایی کوهستانی و معتدل دارد. از نمونه غذاهای محلی فریدون‌ شهر می‌توان به کشک کدو، آش بلغور و پته پلو اشاره کرد. در هنگام سفر به این شهرستان می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ویلا یا سوئیت برای سکونت استفاده کنید. با ما تا انتهای مطالب همراه شوید تا بیشتر با این شهرستان زیبا آشنا شوید.

فریدون‌ شهرفریدون‌شهر کجاست؟

فریدون‌ شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرستان‌های اصفهان است که در فاصله 187 کیلومتری این شهر قرار دارد. شهرستان فریدون‌ شهر از سمت شمال و شرق با شهرهای فریدن و بوئین میاندشت، از سمت جنوب و جنوب‌ غربی با استان چهارمحال بختیاری و از سمت غرب و شمال غرب با استان لرستان همسایه است. در سال 1395 طبق آخرین سرشماری جمعیت این شهرستان حدود 35654 هزار بود؛ اما امروزه یقینا تعداد جمعیت آن افزایش یافته است. مساحت شهرستان فریدون برابر با 2235 کیلومتر مربع است.

تاریخچه فریدون‌شهر

فریدون‌ شهر یک روستای تاریخی محسوب می‌شود که حدود 400 سال قدمت دارد. مهاجران گرجستانی تبعید شده توسط شاه‌عباس بنیان‌گذاران این شهرستان هستند. فریدون‌ شهر در ابتدا تنها دارای 19 محله بود که با گذشت زمان بزرگ‌تر شد و مردمان بسیاری به این شهرستان سفر کرده و در آنجا ساکن شدند. در زمان‌های گذشته، اصفهان پایتخت ایران بود، به این دلیل بیشتر مردمان به اطراف این شهر آمده و در روستاهای اطراف آن ساکن می‌شدند.

نام فریدون‌ شهر در زمان‌های گذشته روی این شهرستان برگزیده شد؛ اما اکنون آن را با نام سویلی خطاب می‌کنند. نام این شهرستان در سال 1340 میلادی تغییر کرد. امروزه مردمان مختلفی از اقوام فارس، بختیاری، ارمنی، گرجی، قشقایی و ترک در این شهرستان تاریخی ساکن هستند از این رو هرکدام با لحن و زبانی مختلفی به گفت‌وگو می‌پردازند. در زمان‌های گذشته به دلیل اینکه بیشتر ساکنین آن از مردمان گرجستان بود با زبان گرجی سخن می‌گفتند که امروزه هم بیشتر از 90 درصد ساکنین آنجا از مردمان گرجی است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

روستاهای اطراف فریدون‌شهر

فریدون‌ شهر به دو بخش مرکزی و بخش موگوئی تقسیم‌بندی می‌شود و شامل 5 دهستان است. نام‌های این دهستان‌ها به ترتیب شامل برف انبار، پیشکوه موگوئی، عشایر، چشمه لنگان و پشتکوه موگوئی می‌شود. در حالت کلی، در اطراف این شهرستان 82 روستا قرار دارد. برخی از نام‌های روستاهای اطراف فریدون‌ شهر به شرح زیر است:

  • روستای اسلام‌آباد
  • روستای ابچک
  • روستای اسلام‌آباد مکدین
  • روستای بردآسیاب
  • روستای پشندگان
  • روستای بادجان اخوره
  • روستای بابا خوسرو
  • روستای ترزه
  • روستای تبر
  • روستای بزمه
  • روستای چال چرانه
  • روستای چقا
  • روستای چاله قو

فرهنگ، آداب و رسوم مردم فریدون‌شهر

همانطور که در مطالب بالا ذکر کردیم، در این شهرستان مردمان مختلفی ساکن هستند از این رو هرکدام فرهنگ متفاوتی دارند. در ادامه مطالب می‌توانید با برخی از رسومات رایج مردمان گرجی، ساکن در شهرستان فریدون‌ شهر آشنا شوید:

  • جشن حکومت زنان: جشن حکومت زنان یکی از متفاوت‌ترین رسوماتی است که بدون تردید برای هر فردی جالب خواهد بود. این جشن را بعد از گذشت 70 روز از ماه فروردین، برگزار می‌کنند. در این مراسم یکی از زنان روستا به عنوان حاکم برگزیده می‌شود که انتخاب این حکمران خانم، وظیفه ریش‌سفیدان روستا است. در واقع، ماه فروردین زمان برداشت محصولات است از این رو مردان شهرستان بایستی به کار بپردازند. در این مدت، امور اداره روستا به یک خانم سپرده می‌شود.
  • سنت مانگالی: این سنت مختص مردمان گرجی است. مراسم منکل و یا مانگالی در زمان شروع عید برگزار می‌شود. در این سنت، اولین مهمان در زمان عید به عنوان فردی خوش‌یمن شناخته می‌شود که او را مکول و یا منکول می‌نامند. در واقع اگر خانواده‌ای در زمان عید به خانه‌ای بروند و در آن سال، خانواده میزبان روزهای خوشی را سپری کنند و محصولات زیادی داشته باشند بایستی هرساله این خانواده را به مهمانی دعوت کرده و به آنها هدایایی باارزش بدهند.
  • مراسم فال بولونی: مراسم فال بولونی در روز چهارشنبه‌سوری برگزار می‌گردد. در این مراسم، یک خانم بایستی چندین دانه تسبیح را در درون ظرف بولونی ریخته و یک روز قبل در داخل تنور بگذارد. در ابتدای شروع روز چهارشنبه‌سوری، هر فرد باید تسبیحی را از درون ظرف خارج کند. فرد مسن در جمع بایستی کتاب حافظی را در دست گرفته و برای هر فرد فالی بگوید. این مراسم تا اتمام آخرین دانه تسبیح ادامه می‌یابد.

جاهای دیدنی فریدون‌شهر

فریدون‌ شهر از بهترین مقاصد خوش آب و هوا محسوب می‌شود. در کوه‌ها و طبیعت اطراف این شهرستان می‌توانید فضایی بسیار زیبا و گیاهان متنوعی را مشاهده کنید. بدون تردید، زیبایی طبیعی این شهرستان چشمان هر فردی را مجذوب خود می‌کند. از نمونه جاهای دیدنی فریدون‌ شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دشت لاله‌های واژگون

این دشت در اطراف چشمه لنگان قرار دارد. از این دشت می‌توانید دامنه‌های شاهان کوه را مشاهده کنید. این دشت بسیار وسیع بوده و وسعت زیادی دارد. به طور حدودی وسعت آن برابر با 30 هزار هکتار است. در دشت لاله‌های واژگون، انواع گیاهان متنوع و کمیاب رشد می‌کنند. ترکیب رنگ زرد و سرخ گل‌های این دشت، طبیعت آن را بسیار زیبا کرده است.

فریدون‌ شهرغار کلبیس کب

این غار از نمونه جاذبه‌های تاریخی فریدون‌ شهر است که در یک کیلومتری این شهرستان قرار دارد. جالب است بدانید که نام آن از کلمه گرجی کالیبس کوبی برگرفته شده که به معنای غار زنان است. از این غار در زمان‌های گذشته به عنوان پناه‌گاه زنان استفاده می‌شد. از سایر غارهای دیدنی این شهرستان می‌توان به غار باووک، غار کبوتران و غار چشمه ریسان اشاره کرد.

آبشار پونه بازار

آبشار پونه بازار از نمونه جاذبه‌های دیدنی بسیار زیبای شهرستان فریدون‌ شهر است که در 25 کیلومتری شهرستان فریدون قرار دارد. مردمان گرجی این آبشار را با نام بیدبانی خطاب می‌کنند. این آبشار در مابین صخره‌ها قرار گرفته و ارتفاع زیادی دارد. ارتفاع این آبشار حدود 30 متر است و در اطراف آن، درختان سرسبز و بلندی قرار دارد. در اطراف آبشار پونه بازار می‌توان انواع درخت زرشک وحشی را مشاهده کرد. سرازیر شدن آب آبشار از بین خزه و پونه‌ها بسیار دیدنی است.

امامزاده سید محمد مکه دین

بسیاری از افراد یقینا دوست دارند تا در هنگام سفر از مکان‌های مقدس بازدید کنند. آستان مقدس امامزاده سید محمد در روستای مکه دین این شهرستان قرار دارد. این امامزاده متعلق به نوه امام کاظم است. گرد بودن گنبد آن و شکوه این مکان مقدس بسیار زیبا و دیدنی است.

چشمه دره سپستان

این چشمه در روستای پشندگان قرار دارد و جای بسیار خوبی برای گذراندن اوقات تفریح و استراحت است. بدون تردید آب گوارای این چشمه و زیبایی آن برای هر گردشگری جذاب خواهد بود. فضای سرسبز و درختان تنومند و استوار اطراف چشمه دره سپستان، بسیار دیدنی بوده و به زیبایی‌های این منطقه افزوده است.

دانستنی‌ها در مورد اقتصاد فریدون‌شهر

فریدون‌ شهر به دلیل اینکه جاذبه‌های تاریخی و دیدنی بسیاری دارد، هر ساله پذیرای توریست‌های زیادی است. این شهرستان امتیاز بالایی از نظر جاذبه‌های تاریخی دارد و گردشگرپذیر بودن آن باعث شده تا ساکنین شهرستان به انواع شغل‌های مربوط به گردشگری بپردازند. در فریدون‌ شهر، رستوران‌های بومی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیاری وجود دارد که مردمان گرجی از این راه به کسب درآمد بالایی می‌رسند. خاک حاصل‌خیز این شهرستان سبب شده بسیاری از ساکنین آن به کار کشاورزی مشغول باشند.

از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و باغی و همچنین دام‌پروری این شهرستان که به سایر شهرهای ایران فروخته می‌شود می‌توان به زردآلو، خیار، بادام، گیاه کرفس کوهی، عسل، زعفران، انگور، سیب‌زمینی و غلات اشاره کرد. علاوه‌بر کشاورزی، دام‌پروری و کار در رستوران یا اجاره دادن اقامت‌گاه می‌توان گفت که بیشتر اقتصاد این شهرستان از طریق معادن و صنایع مختلف تامین می‌شود. از این معادن انواع سنگ‌های زینتی، سنگ آهن، باریت و مرمیت به دست می‌آید. همچنین، خانم‌های شهرستان به بافت گلیم و فرش‌های دستباف مشغول هستند و از این را به کسب درآمد می‌رسند.

آب و هوای فریدون‌شهر چگونه است؟

فریدون‌ شهر در منطقه کوهستانی و در مناطق کوه‌های زاگرس واقع شده است از این رو آب و هوای آن در بیشتر روزهای سال، معتدل و کوهستانی است. در فصل پاییز و زمستان، هوای این شهرستان بسیار سرد بوده و با بارندگی زیادی همراه است. دمای این شهرستان در این دو فصل سرد به منفی 3 درجه سانتیگراد می‌رسد. در سال‌های اخیر میزان بارندگی در این شهرستان در اوایل ماه‌های آبان و اردیبهشت 700 میلی‌لیتر تخمین زده شده از این رو بارش زیاد باران در این منطقه باعث شده تا چشمه‌های آب متعددی در اطراف فریدون‌ شهر پدیدار شود.

بهترین زمان برای سفر به فریدون‌شهر

با توجه به آب و هوای این شهرستان می‌توان گفت که بهترن زمان برای سفر به آنجا در فصول گرم همچون تابستان یا بهار است. به دلیل کوهستانی بودن این منطقه و بارندگی زیاد در فصل‌های سرد، بهتر است که در فصل بهار به آنجا سفر کنید. در فصول گرم، فریدون‌ شهر بسیار سرسبز بوده و طبیعت بسیار زیبایی دارد. البته لازم به ذکر است که در فصل زمستان در این شهرستان، ورزش‌های متنوعی همچون پیست اسکی وجود دارد. بسیاری از گردشگران در فصل زمستان برای انجام این ورزش به فریدون‌ شهر سفر می‌کنند.

فریدون‌ شهرسخن پایانی

فریدون‌ شهر در غرب استان اصفهان قرار دارد و در ارتفاع 2530 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. بهترین زمان برای سفر به این شهرستان، در فصول گرم همچون تابستان و بهار است؛ اما در فصل زمستان نیز می‌توانید به فریدون‌ شهر سفر کنید و از تفریحاتی همچون پیست اسکی لذت ببرید. چشمه آب لت، آبشار دورک، غار پیر هشتاد، روستای بنه کمر و آبشار پشندگان از معروف‌ترین جاذبه‌های این شهرستان است. در فریدون‌ شهر رستوران‌های زیادی همچون رستوران بابا حیدر سپیانی، بام ایران و فودلند قرار دارد. اگر دوست داشتید، می‌توانید نظر خود را در مورد این شهرستان با ما به اشتراک بگذارید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *