تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
قشم, هرمزگان

روستای شیب دراز قشم ☀️ اقامتگاه لاک پشت ها 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای شیب دراز قشم

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با روستای شیب دراز قشم آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شیب دراز (Shib Deraz) روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است. این روستا در دهستان سوزا قرار دارد و در جنوبی ترین قسمت جزیره قشم قرار دارد و فاصله آن با شهر قشم حدود 55 کیلومتر است. اگر نقشه هوایی جزیره قشم را شبیه یک کوسه مجسم کنید ، روستای شیب دراز درست در نوک باله پایینی این کوسه قرار دارد.

ساحل روستای شیب دراز در جزیره قشم ، کوتاهترین فاصله دریایی را تا جزیره هنگام دارد و برای رفتن به جزیره هنگام باید از اسکله روستای شیب دراز سوار قایق شد. سواحل روستای شیب دراز محل گونه های مختلف جانوران دریایی است که در فصول مختلف سال به این سواحل می آیند. معروف ترین این جانداران دریایی لاک پشت های پوزه عقابی هستند که از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت برای تخم گذاری به سواحل ماسه ای شیب دراز می آیند.

روستای شیب دراز قشم


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

معرفی و علت نامگذاری روستا شیب دراز

روستای شیب دراز از میراث طبیعی زیادی برخوردار است از همین رو برای حفاظت و حفظ این منطقه ارزشمند و این زیستگاه استثنایی، بخش های زیادی از جزیره از جمله  ساحل تخم‌ گذاری لاک  ‌پشت‌ های پوزه‌عقابی روستای شیب دراز را زیر پوشش ژئوپارک قشم قرار دادند.

در این روستا جانوران زیاد و ارزشمندی به تخم گداری و زاد و ولد می پردازند و گاهی بخشی از آنها در این منطقه زندگی می کنند که از اهمیت بسیار بالایی برای مردمان آن منطقه و مسئولان اکو سیستم قشم دارد. بسیاری معتقد هستند که علت نامگذاری این روستا، طرز قرار گیری آن به صورت شیب بسیار تند به سمت دریا است.

روستای شیب دراز قشم

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در روستای شیب دراز قشم

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، پوزه‌ تیز و منحنی دارند. این لاک‌پشت‌ها با بدنی صاف و پهن و یک ‌لاک محافظ در اقیانوس‌های آزاد شنا می‌کنند. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی بعد از تخم‌گذاری در ساحل به سمت آب می‌روند.

دو ماه بعد بچه لاک‌پشت‌ها در شب از تخم بیرون آمده و به طور غریزی به سمت آب می‌روند. آن‌ها باید بتوانند قبل از روشنایی به آب برسند، در غیر این صورت خوراک پرندگان و خرچنگ‌ها می‌شوند. این لاک پشت‌ها در خلیج فارس و در روستای شیب دراز زندگی می‌کنند.

به‌دلیل ماسه‌ای بودن ساحل، این منطقه هرساله از هفته دوم اسفند تا هفته دوم اردیبهشت، میزبان لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است. لاک پشت‌ها در شب و زمانی که آب دریا بالا است، به ساحل می‌آیند و ۴۰ تا ۱۵۰ تخم می‌گذارند.در این مرحله، گروهی از جوانان جامعه محلی به نام «محافظان لاک پشت» که در زبان محلی «ناتوران خمیس» خوانده می‌شوند، با انتقال این تخم‌ها به محوطه فنس کشیده از آن‌ها مراقبت می‌کنند.

بخش زیادی از اقتصاد مردم روستای شیب دراز به زندگی این لاک‌پشت‌ها بستگی دارد. آبزیان دیگری مانند خرچنگ،‌ شیر ماهی، سفره ماهی، کوسه و… نیز در این ساحل زندگی می‌کنند.

روستای شیب دراز قشم

آب و هوای روستای شیب دراز

روستای شیب دراز که در حاشیه جزیره قشم قرار دارد در بیشتر ایام سال دارای آب و هوای گرم است. با گرم تر شدن هوا رطوبت در این روستای ساحلی بالا می رود. جزیره ی قشم با توجه به منطقه جغرافیایی که در آن قرار دارد دارای آب و هوایی گرم است. آب و هوای روستا شیب دراز در طول سال متغیر است و این تفاوت آب و هوا روی گردشگری هم تاثیر دارد، به طوری که در تابستان هوای این منطقه بسیار گرم است و برای گشت و گذار اصلا مناسب نیست.

در فصل بهار هم آب و هوا برای گشت و گذار خوب است و هم اینکه هوا سرد نیست و می تونید از تفریحات دریایی لذت ببرید. توجه داشته باشید که آب و هوای روستای شیب دراز در فصل پاییز و زمستان خنک و سرد است و برای گشت و گذار مناسب می باشد، اما در این فصول بخاطر سرد بودن آب دریا نمی توانید سراغ شنا و غواصی در سواحل این روستا بروید.

فصل تابستان هم، همانطور که می دانید بسیار گرم است و با توجه به اینکه اغلب جاذبه های قشم و روستای شیب دراز طبیعی و روباز است، این فصل برای گردشگری اصلا مناسب نیست. البته که فصل تابستان بهترین زمان برای شنا و تفریحات دریایی است همچنین برای خرید ارزان می توانید این فصل را در برنامه ی خودتان قرار دهید.

روستای شیب دراز قشم

صنایع دستی و جاذبه‌های ساحل لاک‌پشت‌ها

در سفر به این روستا حتما از صنایع دستی این منطقه مانند گلابتون‌دوزی، برقع‌سازی، لچک سازی، توربافی، سبد‌بافی، گلیم‌بافی ‌و تزئینات بر روی انواع صدف، تهیه کنید. در برنامه‌ریزی سفر به این روستا بازدید از ساحل نقره‌گون هنگام را نیز در نظر داشته باشید.

این ساحل علاوه بر صخره‌های مرجانی زیبا، پذیرای دلفین‌های بازیگوش نیز می‌باشد. کرایه کردن قایق موتوری و تماشای منظره بازی دلفین‌ها بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

دسترسی

روستای شیب دراز در جنوب ایران در بخش شهاب دهستان سوزای شهرستان قشم قرار گرفته و این روستا در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر قشم استان هرمزگان است. برای رسیدن به روستای شیب دراز قشم باید خود را به جزیره قشم برسانید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *