تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

عمارت تاریخی دبیرالملک 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

عمارت تاریخی دبیرالملک

در این مقاله از معرفی دیدنی های تهران شما را با عمارت تاریخی دبیرالملک که مربوط به اواسط دوره قاجار با قدمتی حدودا 140 سال و از آثار ملی بشمار میرود آشنا خواهیم کرد. در ادامه با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا با این خانه تاریخی که در ر تهران، خیابان امیر کبیر، کوچه فخرالملک، پلاک ۱۷ واقع شده بیشتر آشنا شوید

تاریخچه عمارت دبیرالملک

براساس اسناد تاریخی، عمارت دبیرالملک متعلق به میرزا محمدحسین‌خان فراهانی ملقب به دبیرالملک بوده است. بد نیست حالا که بحث خانه‌ دبیرالملک شده کمی بیشتر با صاحبش آشنا شویم. دبیرالملک از رجال و مستوفیان عصر قاجار بوده است. او در زمان وزارت امیرکبیر، منشی‌گری او را به‌ویژه در امور سیاست خارجی برعهده داشت. مدتی هم وزیر داخله و حاکم اراک بود. او همچنین مدتی تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت. گفته شده است او به‌خاطر نگارش رساله‌ای انتقادی درمورد شیوه اداره مملکت و شخص شاه، مدتی مورد بدگویی و بی‌مهری ناصرالدین‌شاه قرار می‌گیرد. دبیرالملک همچنین از ترقی‌خواهان دوره قاجار و دوستداران میرزاتقی‌خان امیرکبیر بود.

عمارت تاریخی دبیرالملک


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

به‌دلیل سفرهای متعدد شاهان قاجار به کشورهای اروپایی و همین‌طور تحصیل برخی ایرانیان در کشورهای اروپایی، سبک معماری در این دوره نسبت به دوره‌های قبل دچار تحولاتی شد. در این زمان نفوذ معماری غربی در ایران (که البته علاقه شاهان قاجار به فرهنگ اروپایی نیز در این تغییرات نقش مهمی داشت) سبکی جدید پدید آورد که درواقع ترکیبی از معماری اروپایی و معماری دوره صفویه بود.

عمارت دبیرالملک نیز نشانه‌های همین سبک معماری را در خود دارد. معماری این عمارت به‌شکلی کاملا متقارن است: اتاق شاه‌نشین وسط خانه و باقی فضاها در دو طرف به‌شکلی کاملا متناسب طراحی شده‌اند. این تقارن، در درها و حتی پله‌های ورودی ساختمان هم رعایت شده است؛ موضوعی که جلوه بصری خاصی به آن می‌بخشد.

نوع تزیینات بنا و وجود دروپنجره‌های متعدد نیز درواقع از ویژگی‌های همین سبک معماری ترکیبی است. حتی حوض مستطیلی‌شکل و غالب‌ بودن رنگ زرد و نارنجی که همگی از ویژگی‌های بارز معماری دوره قاجارند، در این بنا به چشم می‌خورند.

عمارت تاریخی دبیرالملک

اطلاعات تکمیلی

آدرس: تهران، میدان بهارستان. پایین‌تر از چهارراه سرچشمه. کوچه قوام‌الحضور. خیابان جاویدی. کوچه فخرالملک. بعد از پارک، عمارت دبیرالملک.

تلفن: 02133121005

بازدید از عمارت دبیرالملک در ساعات اداری امکان‌پذیر و هزینه بازدید آن نیز رایگان است.



   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *