تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
معرفی هتل

تفاوت هتل با متل در چیست ؟ و هریک چه امکاناتی دارد ؟ 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول به تفاوت هتل با متل خواهیم پرداخت تا با فرق بین این دو آشنا شوید. پس اگر برای شما هم سوال است که تفاوت این دو در چیست با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا  با تفاوتهای هتل با متل آشنا شوید

تعطیلات نوروز و سفرهای مختلف نیازمند تهیه و تدارک بسیاری از چیزها هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، اقامتگاه به‌شمار می‌آید. هتل یکی از اولین اقامتگاه‌هایی است که به ذهن هر فردی می‌رسد؛ اما اقامتگاه‌های بسیاری وجود دارند تا بتوانید در آن‌ها بهترین شب‌ها را پشت سر بگذارید. یکی از اقامتگاه‌های عالی موجود، متل است که توانسته نظر بسیاری از افراد را به خود جلب نماید. تفاوت بین هتل و متل یکی از اصلی‌ترین مواردی است که با آگاهی از آن می‌توانید به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید. هتل با متل متفاوت است و شما را در سفر مهیج خود همراهی می‌کند.

تاریخچه ساخت هتل‌ ها به سال‌ های خیلی دور باز می‌گردد، درحالی‌ که متل‌ ها با توسعه سفرهای جاده‌ ای در اوایل دهه ۱۹۰۰ شکل گرفتند. متل‌ ها بیشتر برای اقامت رانندگان بین‌ راهی به وجود آمده بودند، ازاین‌ رو نام‌ گذاری این مراکز اقامتی نیز بر همین اساس صورت گرفته است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

متل چیست ؟

متل (Mo-tel) مخفف دو کلمه Motorist به معنای راننده و هتل (Hotel) است. اگرچه امروزه تفاوت‌ های بارز هتل و متل، به‌ ویژه با زنجیره‌ ای شدن متل‌ ها در حال کمرنگ شدن است، اما هنوز هم هتل و متل، هر یک مشخصه‌ های خاص خود را دارند.این واحدهای اقامتی که در مجموعه‌ای به نام متل جای گرفته‌اند امکانات ساده و موردنیاز را ارائه می‌دهند، البته برخی از این متل‌ها امکانات رفاهی عالی نیز ارائه می‌کنند که بسیار عالی هستند. در نزدیکی متل‌های ایجاد شده سوپرمارکت، رستوران، پمپ بنزین و… وجود دارد تا افراد بتوانند نیازهای مختلف خود را برطرف نمایند.

تفاوت متل با هتل
تفاوت متل با هتل

هتل چیست؟

هتل، ساختمانی مسکونی به‌حساب می‌آید که به عنوان اقامتگاه موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد. گردشگران و مسافران هتل‌ها را مقصد خود قرار می‌دهند و از امکانات رفاهی مختلفی که در آن‌ها وجود دارد بهره می‌برند. در هتل‌های موجود نیازی به تمیزکاری یا هر اقدام دیگری ندارید و با پرداخت مبلغ ورودی، اتاق شما تمیز می‌شود و ملحفه و پتوهای موجود تعویض می‌شوند. امکانات رفاهی هر هتل به تعداد ستاره و رتبه‌بندی هر یک وابسته است. برخی از هتل‌ها بسیار لوکس و مجهز هستند و برخی دیگر تنها امکانات رفاهی لازم و ضروری را به شما ارائه می‌دهند. هتل‌ها از دو تا شش ستاره تقسیم‌بندی می‌شوند و هر چه تعداد ستاره آن‌ها بیشتر باشد امکانات بیشتر و در عوض هزینه بیشتر خواهد داشت. برای مثال هتل‌های پنج ستاره امکاناتی نظیر فضای باز بزرگ و زیبا، یخچال، تلویزیون و تلفن، تزیین اتاق با استفاده از اکسسوری و اشیا دکوراتیو، استخر، سونا، جکوزی، فروشگاه، رستوران، کافه، زمین بازی کودکان، ترانسفر رفت‌وبرگشت، خدمات بلیط، صرافی و… را به شما ارائه می‌دهند.

هتل و هاستل

هتل مهمان‌ خانه‌ ای به‌شمار می‌آید که در چند طبقه ایجاد می‌شود و معمولا 100 اتاق را به خود اختصاص می‌دهد. در این مکان می‌توانید به صورت موقت اقامت داشته باشید و از امکانات رفاهی مختلفی نظیر سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حمام، تلویزیون و… بهره ببرید.

فرق میان هتل و متل

با دانستن تعریف و معنای هتل و متل می‌توان تا حدود بسیاری به تفاوت بین آن‌ها دست پیدا کرد. در واقع تفاوت‌های فاحشی میان هتل و متل وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • هزینه‌ای که برای اقامت در هتل می‌پردازید خیلی بیشتر از هزینه متل است.
  • امکانات ارائه شده در هتل بسیار بیشتر از متل خواهد بود و در متل تنها وسایل و تجهیزات مورد نیاز قرار داده شده اما در هتل می‌توان شاهد سالن ورزش، سونا، استخر، زمین بازی و… بود.
  • موقعیت مکانی هتل و متل متفاوت است. متل در حومه شهر ایجاد می‌شود و معمولا با مرکز شهر فاصله بسیاری دارد اما هتل در مرکز شهر و مناطق گردشگری ایجاد می‌شود.
  • در نزدیکی هتل می‌توانید مراکز خرید، انواع رستوران و کافه، انواع تفریحات، مراکز گردشگری و… را شاهد باشید اما متل در میان راه ایجاد شده و تنها مغازه‌های مورد نیاز و حیاتی در اطراف آن وجود دارند.
  • تهیه غذا در متل بر عهده خودتان است اما در هتل‌ها می‌توانید از رستوران‌ موجود در مجموعه بهره ببرید و منو موجود را مورد بررسی قرار دهید و غذای دلخواه خود را انتخاب نمایید.
  • ورودی اتاق‌های متل رو به بیرون ساختمان هستند تا افراد بتوانند به راحتی از مجموعه خارج شوند.
  • اگر در متلی استخری وجود داشته باشد حتما خارج از مجموعه و به صورت سرپوشیده طراحی شده اما در هتل هم استخر روباز و هر سرپوشیده وجود دارد.
  • معماری هتل و متل تفاوت‌های بسیاری دارند. در حقیقت متل از طراحی و معماری ساده‌ای برخوردار است و هتل طراحی ویژه و پیچیده‌ای دارد تا باعث جلب توجه شود.
  • در هتل‌ها مجموعه کارکنان بسیار گسترده هستند و هر فرد وظیفه و فعالیت خاصی برعهده دارد اما کارکنان متل تعداد اندکی دارند و شاید فردی که وظیفه پذیرش مهمانان را دارد، فعالیت‌های دیگری نیز انجام می‌دهد.
  • مدت اقامت گردشگران در متل و هتل متفاوت است. هتل‌ها از جمله اقامتگاه‌هایی هستند که مسافران حداقل دو الی سه شب را در آن‌ها حاضر هستند اما متل برای مدتی موقت و شاید برای یک شب مناسب است.

سخن پایانی

برای تدارک دیدن سفری عالی و مهیج می‌بایست اقداماتی را اجرایی کرد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، انتخاب اقامتگاهی عالی است. هتل‌ها از دیرباز مورد توجه و استقبال قرار گرفته‌اند اما با گذر زمان اقامتگاه‌های دیگری نظیر متل به جمع آن‌ها افزوده شده است. تفاوت بین هتل و متل بسیار است و در واقع هتل در مرکز شهر ایجاد می‌شود و متل در جاده‌های کمربندی قرار دارد تا مسافران با طی کردن مسیری طولانی، اقامتی کوتاه‌مدت را تجربه کنند. امکانات موجود در هتل بسیار بیشتر از متل است و شما می‌توانید برای بازه زمانی بیشتری در هتل اقامت داشته باشید.

تفاوت متل با هتل
تفاوت متل با هتل

هزینه رزرو هتل و متل

هتل‌ ها به دلیل امکانات و خدماتی که ارائه می‌کنند، هزینه بالاتری نیز دریافت می‌کنند. با پول بیشتری که برای اقامت در هتل پرداخت می‌کنید، از امکانات مجلل و خدمات باکیفیت‌ تری هم استفاده می‌کنید. متل‌ها به‌ طور کلی بسیار ارزان‌ تر هستند. متل‌ ها امکانات زیادی در اختیارتان قرار نمی‌دهند و در مقابل انتظار دریافت هزینه زیادی هم از شما ندارند. در اصل هدف از ساخت متل‌ ها، ارائه خدمات بهتر به کسانی بود که در بین راه برای اقامت چادر می‌زدند.

موقعیت

هتل‌ ها در همه جا یافت می‌شوند، به‌ ویژه در مراکز شهرها، نزدیکی فرودگاه‌ ها، اماکن گردشگری، نزدیک بزرگراه‌ ها. حتی برخی از ساکنان شهرها نیز برای لذت بردن از اوقات فراغت خود به هتل‌ های نزدیک محل سکونت خود می‌روند. اما متل‌ ها بیشتر در حومه‌ ی شهرها و به‌ خصوص در نزدیکی آزادراه‌ ها بنا می‌شوند، همچنین رد پای متل‌ ها را در اطراف اماکن گردشگری که نیاز به مسافرت‌ های جاده‌ای دارند، می‌توان یافت. از آنجا که مسافران چنین جاذبه‌ هایی اغلب با اتومبیل سفر می‌کنند، فاصله متل‌ ها معمولا کمی بیشتر از هتل‌ های آن جاذبه گردشگری است.

تفاوت متل با هتل
تفاوت متل با هتل

هدف از ساخت

هدف از ساخت هتل‌ ها لذت بردن از امکانات آن‌ ها است. طراحی هتل به‌گونه‌ ای است که میهمانان آن چه گردشگر باشند یا ساکن همان شهر، بتوانند لحظات مفرحی را در فضای هتل بگذرانند. متل‌ ها با هدف اقامت مسافران بین‌ راهی بنا می‌شوند. در طراحی متل سهولت دسترسی به اتومبیل شخصی و نزدیکی به ورودی بزرگراه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. متل‌ها امکانات اولیه‌ای ارائه می‌دهند تا هر مسافری توان پرداخت هزینه اقامت در آن‌ها را داشته باشد. حتی اگر به متل‌های واقع در اطراف جاذبه‌ های گردشگری دقت کنید، طراحی به‌گونه‌ ای است که فرض شده مسافران بیشتر اوقات خود را در بیرون از متل می‌گذرانند و تنها برای استراحت و گذراندن شب به متل بازمی‌گردند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *