تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مازندران

چشمه دیو آسیاب ، دشت لار | استان مازندران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

چشمه دیو آسیاب

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با چشمه دیو آسیاب در استان مازندران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

دریاچه کوچک چشمه دیو آسیاب در استان مازندران و در ارتفاعات شمالی دشت لار واقع است. این آبگیر کوچک دایره ای شکل قطری در حدود 20 متر دارد و آب از 2 دهانه در زیر آبگیر به بیرون میجوشد. جوشش آب از دو دهانه چشمه در سطح آب کاملا مشخص است.

این تپه به صورت لایه لایه و متخلخل است که در طی سال ها و انباشته شدن رسوبات مواد معدنی به خصوص املاح بی کربنات در ارتفاع 20 متری از بستر رودخانه، به وجود آمده است.

چشمه دیو آسیاب
چشمه دیو آسیاب

با اینکه در آب چشمه، املاح وجود دارد، دهانه های چشمه هنوز بسته نشده اند زیرا فشار آبی که از بستر می آید، به قدری است که نمی گذارد دهانه ها مسدود گردند. در گذشته، دهانه های چشمه به اندازه ی کمتر از یک متر بوده است. جوشش آب از دو دهانه این چشمه، بسیار زیباست و در سطح آب قابل مشاهده می باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

از این چشمه، آبی سرریز نخواهد شد فقط آب مازاد دریاچه، از بین سنگ ها، به بخش های پایینی می رود و به رودخانه می رسد. آب چشمه به رودخانه ی سفید آب می ریزد. یکی از علت های سفید بودن آب رودخانه مذکور، گوگردی است که در آب چشمه دیو آسیاب وجود دارد.

آبی با خاصیت درمانی

به دلیل اینکه آب چشمه ی دریاچه از نوع بی کربنات گوگردی است بوی گوگرد از آن به مشام می رسد . آب دارای مزه ی ترش و دمایی بین ۵ تا ۱۰ درجه ی سانتی گراد است . رنگ آب از آبی روشن تا خاکستری متغیر است و بستگی به  فصل، میزان آبدهی و آلودگی ها دارد. آب این چشمه در نهایت به رودخانه ی سفید آب می ریزد و یکی از دلایل سفید بودن آب این رودخانه هم از گوگرد این چشمه ناشی می شود. این آب به دلیل وجود املاح معدنی دارای خاصیت درمانی است و می توان برای بهبود علائم برخی بیماری ها از آن استفاده کرد.

چشمه دیو آسیاب
چشمه دیو آسیاب

دیدنی های منطقه

دیدنی های منطقه تنها به دریاچه چشمه دیو آسیاب  محدود نمی شود بلکه در جای جای منطقه جلوه های زیبایی های طبیعت خودنمایی می کنند پس سعی کنید شکارچی این جلوه ها باشید و با ثبت تصاویر ، این جلوه ها را برای همیشه برای خود نگاه دارید . تماشای گونه های زیستی در دشت لار یکی از گزینه های پیش روی شماست که بسیار دیدنی و لذت بخش است .

دسترسی به چشمه دیو آسیاب

دسترسی به این آبگیر از طریق جاده هراز، جاده فرعی پلور به سمت دریاچه سد لار، سپس جاده خاکی دشت ورارو، عبور از دشت و ادامه جاده، عبور از رودخانه، بعد از گردنه ترشک چال، اولین 2 راهی، مسیر شمالی در خلاف جهت رودخانه بعد از 2 کیلومتر از کنار این آبگیر عبور میکند. شایان ذکر است که آبگیر از جاده خاکی مجاور آن دید ندارد و برای دسترسی به آن باید تپه 10 متری در سمت غرب جاده را پیاده طی کرد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *