تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

خانه ابریشمی رشت ، بنایی تاریخی و زیبا | Gilan 

اجاره ماشین در دبی تور تابستان 1403 تور لحظه آخری

خانه ابریشمی رشت

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با خانه ابریشمی رشت آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

خانه ابریشمی یکی از خانه های قدیمی و زیبای شهر رشت می باشد که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است و بیشتر از یک قرن قدمت دارد. حیاط باصفا و زیبا، حوض بزرگ و باغچه ­های دیدنی، درخت­های تنومند قدیمی، پنجره­ های متعدد و … همگی این خانه را به مکانی بسیار جذاب برای بازدید تبدیل کرده­اند. خانه‌ ابریشمی در سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۳۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه ابریشمی رشت

مساحت کل خانه ابریشمی زیبا 2000 متر اعلام شده و زیربنایی به اندازه 650 متر مربع دارد. از ویژگی های مورد توجه این خانه حیاط زیبا و باصفا به همراه باغچه سرسبز و حوض بزرگ چهار در شش متر آن با عمقی بیشتر از حوض های معمولی است که در کنار درختان کهن سال و پربار و منظره پنجره هایی که در گرداگرد خانه دیده میشوند آن را با همان حال و هوای سنتی به مکانی جذاب و دلنشین برای مسافران رشت مبدل ساخته است. در گوشه گوشه خانه ابریشمی با المان های جذابی مواجه میشوید که اصالت و معماری سنتی ایرانی را به رخ تماشاگران میکشد.

خانه ابریشمی رشت

تاریخچه و معماری خانه ابریشمی 

قدمت تاریخی خانه ابریشمی رشت به دوران قاجاریه نسبت داده شده است . در دوران گذشته ، این بنا به فردی به نام حاج میر اسماعیل حاکمی و خانواده او تعلق داشته است . او در دوران قاجار به عنوان کلانتر شهر رشت مشغول به کار بوده است . پس از آن در سال ۱۳۱۸ ، حاج میرزا احمد ابریشمی این خانه را خرید و اکنون به نام خانه ابریشمی رشت ، آن را می شناسیم .

معماری این خانه تاریخی بسیار تماشایی و منحصر به فرد است . از لحاظ معماری و قدمت این خانه نسبت به خانه های ساخته شده در گیلان در نوع خود منحصر به فرد است. این خانه در میان خانه های تاریخی استان گیلان ، بسیار شناخته شده است. شهرت این خانه تاریخی در تمام ایران نیز پیچیده است.

همانطور که گفته شد این خانه متعلق به دوره قاجار می باشد . درب ورودی این خانه قدیمی درب چوبی دولنگه است که به هشتی و از انجا به حیاط خانه راه دارد. محوطه ساختمان به وسیله دیوار ۵ متری که از اجر قرمز است محصور شده است.

خانه ابریشمی رشت

این خانه دارای مساحتی به بزرگی ۲۰۰۰ متر مربع و زیر بنای ساختمان ۶۵۰ متر مربع است و در ۲ طبقه ساخته شده است. هر طبقه دارای ۸ اتاق است. طبقه اول و همکف ساده طراحی شده است و تزینات داخلی کمی دارد ولی در طبقه دوم وجود دو تالار چینی خانه و تالار آیینه زیبایی خاصی به این بنا داده است.

آیینه کاری های تالار آیینه بسیار دقیق و زیبا انجام شده است. در تالار چینی نیز ظروف بسیار زیبایی قابل مشاهده است. از جمله تزیینات به کار رفته در ساخت این بنا می توانیم به سر درهای بسیار زیبا، طاق ها، گچ بری ها و … اشاره کنیم. گچ بری های به کار رفته در سقف و همچنین اطراف بخاری ها از دیگر زیبایی های این خانه قدیمی هستند. حیاط خانه ابریشمی نیز دارای باغچه ها و حوض است.

دسترسی

استان گیلان، شهر رشت، خیابان مطهری، میدان صیقلان ( میدان بسیج) ، کوچه شاعری

خانه ابریشمی رشت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *