تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ادامه تحصیل, مهاجرت و اقامت

تحصیل در ایتالیا + هزینه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

1- بررسی تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا ، یکی از باستانی‌ترین کشورهای دنیا و پایگاه اصلی امپراتوری روم که زمانی مصر و بخش اعظم شمال آفریقا و تقریباً تمام قاره اروپا را در بر می‌گرفت، با گنجینه‌های تاریخی و غذاهای باشکوه برای هر دانشجویی می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. علاوه‌بر این ، شرایط تحصیل در ایتالیا ، هزینه‌های کم و مقرون‌به‌صرفه بودن تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی طیف گسترده‌ای از دانشجویان را برای تحصیل در ایتالیا مشتاق می‌کند. اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا و تحصیل در این کشور در بعضی موارد پیش نیازهایی دارد. به عنوان مثال تحصیل پزشکی در ایتالیا نیاز به شرکت در آزمون IMAT ایتالیا خواهد داشت که در این مطلب بیشتر به کلیات تحصیل در ایتالیا خواهیم پرداخت.

تحصیل در ایتالیا

2- شرایط تحصیل در ایتالیا

ایتالیا محل قرارگیری قدیمی‌ترین دانشگاه اروپا، دانشگاه بولونیا است که از سال 1088 مشغول به کار است. دانشگاه ها و مراکز آموزش جدیدی نیز در این کشور تاسیس شده و می‌شود گفت که همه آن‌ها تلاش مستمری برای رسیدن به سطوح بالای علمی در جهان انجام می‌دهند.

شرایط تحصیل در ایتالیا ممکن است بسته به دانشگاه، سطح مدرک و رشته‌ی تحصیلی انتخابی متفاوت باشد. با این حال، الزاماتی کلی نیز برای تحصیل در ایتالیا وجود دارد که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • حداقل سن برای تحصیل در ایتالیا 17 سال است.
  • داشتن پاسپورت معتبر و ویزای تحصیلی ایتالیا برای تمامی رشته‌ها و دانشگاه ها یک الزام است.
  • اکثر دانشگاه ها فرم درخواستی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند که باید توسط متقاضی تکمیل و ارسال شود. امکان تکمیل آنلاین این فرم نیز معمولاً وجود دارد.
  • معمولاً علاوه بر مدارک شناسایی و ویزا، ارائه سوابق، تجربیات تحصیلی قبلی، دستاوردها، مهارت‌ها و سایر اطلاعات مربوط به متقاضی نیز جزء الزامات پذیرش برای تحصیل در ایتالیا است.
  • دانشگاه ها تقریباً همیشه از متقاضیان می‌خواهند که در بیانیه‌ای هدف خود از ادامه تحصیل در رشته‌ی مورد نظر را بنویسند تا با در دست داشتن اطلاعات بیشتر در مورد متقاضی به وی در اخذ مدرک و در صورت وجود بورسیه تحصیلی کمک هدفمندتری برسانند.
  • برای تحصیل در مقطع کارشناسی، ارائه مدرک مبنی بر اتمام تحصیلات 12 ساله‌ی دبیرستان الزامی است.
  • معدل تحصیلات قبلی در بعضی موارد بررسی می‌شود و برخی دانشگاه های ایتالیا حداقل معدل را برای متقاضیان در نظر می‌گیرند.
  • مدارک تحصیلی قبلی، گواهینامه‌های آموزشی، و ریز نمرات دبیرستان یا دانشگاه، به دانشگاه ها کمک می‌کند تا بر اساس دستاوردهای تحصیلی متقاضی تصمیم بگیرند.
  • متقاضیان کشورهای غیر اتحادیه اروپا باید مدارک خود را ترجمه کنند. مدارک ترجمه شده باید مهر آپُستیل داشته باشند.
  • برای پذیرش جهت تحصیل در ایتالیا و به منظور اطمینان از اعتبار مدارک تحصیلی خارجی متقاضیان بر اساس سیستم آموزش عالی این کشور، ارائه مدرک معادل سازی شده (Dichiarazione di Valore) الزامی است که توسط نماینده دیپلماتیک ایتالیا صادر می‌شود.
  • برخی از دانشگاه‌ها برای اطمینان از توانایی مالی دانشجو برای هزینه تحصیل در ایتالیا ارائه مدرک تمکن مالی را الزام کرده‌اند.
  • تحصیل در بعضی دانشگاه ها، مقاطع مختلف و رشته ها نیازمند برآورده کردن الزامات زبان و بعضاً اثبات مهارت در زبان ایتالیایی است. بعضی از دانشگاه ها دانشجویان را ملزم به گذراندن دوره‌های تکمیلی زبان بسته به برنامه تحصیلی انتخابی خود می‌کنند.
  • در اکثر دانشگاه های ایتالیا برای برنامه‌های تحصیلات تکمیلی یا کارشناسی ارشد، ارائه‌ی رزومه‌ای از تجربیات، مهارت‌ها، فعالیت‌های فوق برنامه و کارهای داوطلبانه متقاضیان نیز یک الزام است.
  • در برخی از رشته‌های خاص مثل معماری و طراحی ارائه‌ی مجموعه‌ای از کارهای شخصی و حرفه‌ای متقاضی نیز توسط دانشگاه ضروری در نظر گرفته می‌شود.

3- ویزای تحصیلی ایتالیا

اولین و شاید مهم‌ترین مرحله برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا ارائه‌ی مدرکی دال بر اخذ پذیرش از سوی یک دانشگاه در ایتالیاست. پس از این مرحله متقاضیان باید با مراجعه به نزدیک‌ترین کنسولگری یا سفارت محل زندگی خود روند دقیق اخذ ویزا و مدارک لازم را جمع آوری کرده، ارائه دهند. این مدارک معمولاً شامل موارد زیر است:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
  • عکس رنگی تازه گرفته شده به سبک پاسپورت
  • پاسپورت معتبری که تاریخ انقضای آن سه ماه بیشتر از مدت ویزای درخواستی باشد
  • تایید پذیرش از یک دانشگاه در ایتالیا
  • سوابق آموزشی و اسناد معتبر برای تأیید آن
  • تاییدیه اقامت در ایتالیا
  • مدرک تمکن مالی برای زندگی و تحصیل در ایتالیا
  • بیمه سلامت

مرحله بعدی پرداخت هزینه‌ها و شرکت در مصاحبه ویزا و اخذ تاییدیه از سفارت است.

پس از ورود به ایتالیا، مهاجرین غیر اتحادیه اروپا هشت روز فرصت دارند تا برای اخذ اجازه اقامت به پایگاه پلیس Questura مراجعه و درخواست نمایند. پاسخ به این درخواست ممکن است چند ماه طول بکشد و برای مهاجرین در این مدت مجوز موقت اقامت صادر می‌شود.

رسیدگی به درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا بین یک تا سه هفته طول می‌کشد.

4- بهترین دانشگاه های ایتالیا

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل، به صورت سالانه توسط رسانه‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند. معروف‌ترین این طبقه بندی‌ها QS، USNEWS و شانگهای هستند. در جدول زیر بعضی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در ایتالیا بر اساس رتبه بندی QS آورده شده‌اند:

رتبه در ایتالیا نام دانشگاه نمره کلی رتبه جهانی
1 دانشگاه پلی تکنیک میلان 55.2 123
2 دانشگاه ساپینزا رم 52.9 134
3 Alma Mater Studiorum – دانشگاه بولونیا 50.5 154
4 دانشگاه پادوآ 43 219
5 پلی تکنیک تورین 39.2 252
6 دانشگاه میلان 37 276
7 دانشگاه فدریکو دوم ناپل 32.3 335
8 دانشگاه پیزا 31.3 349
9 دانشگاه فلورانس 30.8 358
10 دانشگاه تورین 30.3 364

تحصیل در ایتالیا

5- بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا یک تلاش چالش‌برانگیز و با ارزش است و متقاضیان می‌توانند با داشتن پشتکار کافی به رویاهای خود برای پزشک شدن دست یابند. اختصاص زمان کافی برای تحقیق دقیق و آماده شدن برای آزمون IMAT ایتالیا شانس موفقیت را افزایش داده و اولین قدم در مسیر تبدیل به یک پزشک کارآمد است.

دانشگاه های دولتی ایتالیا برای تحصیل در رشته های پزشکی به زبان انگلیسی معمولاً به آزمون IMAT ایتالیا نیاز دارند. بعضی از این دانشگاه ها عبارتند از:

  • دانشگاه میلان
  • لا ساپینزا
  • دانشگاه تور ورگاتا میلان-بیکوکا
  • دانشگاه باری
  • دانشگاه لوئیجی وانویتلی
  • دانشگاه سیِنا
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه فدریکو پنجم
  • دانشگاه پادوآ
  • دانشگاه پارما

این فهرست به صورت سالانه به‌روز می‌شود. در قسمت بعد بیشتر به آزمون IMAT ایتالیا خواهیم پرداخت. از بین این دانشگاه ها، بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در ایتالیا طبق رتبه بندی QS مطابق جدول زیر است:

رتبه در ایتالیا نام دانشگاه نمره در رشته پزشکی رتبه جهانی در رشته پزشکی
1 دانشگاه میلان 74.5 80
2 Alma Mater Studiorum – دانشگاه بولونیا 73.9 84
3 دانشگاه ساپینزا رم 72 112
4 دانشگاه پادوآ 71 125

6- آزمون IMAT ایتالیا برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

آزمون IMAT ایتالیا یا آزمون بین المللی پذیرش برای تحصیل پزشکی در ایتالیا ، یک آزمون ورودی اجباری برای تحصیل در رشته دندانپزشکی و پزشکی در این کشور است. این آزمون توسط Cambridge Assessment با همکاری وزارت آموزش ایتالیا طراحی شده است و سالانه در بیش از 30 شهر در سراسر جهان برگزار می‌گردد.

هزینه ورودی آزمون IMAT ایتالیا 114 پوند یا 130 یورو یا 164 دلار است که نحوه پرداخت و ارز پرداختی بسته به محل امتحان متفاوت است.

متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا می‌توانند در مراکز آزمون IMAT ایتالیا واقع در بیش از 20 کشور مختلف شرکت کنند. داوطلبان، دانشگاه های مورد علاقه خود را به ترتیب اولویت رتبه بندی کنند و پذیرش بعد از قبولی در امتحان بر اساس همین اولویت بندی صورت می‌گیرد. داوطلبانی که برای شرکت در آزمون در ایتالیا ثبت نام می‌کنند باید به محل دانشگاه انتخابی اول برای امتحان مراجعه نمایند.

متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا باید گزینه‌های مختلف را بررسی کنند و با مطالعه و تسلط به منابع و مراجع امتحانی آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون IMAT ایتالیا کسب نمایند. داشتن مراجع مطالعاتی مناسب بسیار مهم و تاثیرگذار است. کتاب‌ها، دوره‌ها و منابع آنلاین فراوانی در دسترسند ولی همه‌ی آن‌ها به یک اندازه مناسب و معتبر نیستند. موسسات کمک آموزشی و پشتیبانی آزمون IMAT ایتالیا معمولاً توصیه می‌کنند که دانشجویان حداقل 4 تا 5 ماه قبل از امتحان زمان کافی را برای مطالعه اختصاص دهند و همه چیز را به طور کامل مرور نمایند.

7- هزینه تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپا برای تحصیل در خارج از کشور هم از نظر شهریه و هم از نظر هزینه‌های زندگی است. دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان خود کمک هزینه تحصیلی نیز در نظر می‌گیرند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ایتالیا نرخ‌های خود را برای شهریه تعیین می‌کنند، اما آن‌ها تابع دستورالعمل‌های دولت در مورد حداقل و حداکثر هزینه‌های قابل اخذ هستند.

دانشگاه های دولتی ایتالیا بسته به دانشگاه، دوره و سطح تحصیلی می‌توانند هزینه متوسطی بین 900 یورو (1000 دلار آمریکا) تا 4000 یورو (4800 دلار آمریکا) در سال دریافت کنند. دانشگاه های خصوصی گران‌تر هستند و هر سال بین 6000 تا 20000 یورو (7200 تا 24100 دلار آمریکا) به عنوان شهریه دریافت می‌کنند. هزینه‌های تحصیل در ایتالیا نه تنها از نظر دانشگاه ها، دوره‌ها یا سطوح مختلف تحصیلی متفاوت است، بلکه برای دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا نیز متفاوت است.

در جدول زیر هزینه‌های تحصیل در بعضی از محبوب‌ترین دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی آورده شده است:

میانگین شهریه در سال به یورو نام دانشگاه
€ 5,000 دانشگاه پاویا
€ 3,000 دانشگاه پادوآ
€ 4,000 دانشگاه میلان
€ 3,000 دانشگاه جنوا
€ 15,800 دانشگاه قلب مقدس
€ 1,000 دانشگاه ساپینزا
€ 4,000 دانشگاه پلی تکنیک میلان
€ 9,800 دانشگاه IULM میلان
€ 2,000 دانشگاه Ca’ Foscari ونیز
€ 4,000 دانشگاه ترنتو

تحصیل در ایتالیا

8- هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

همانطور که پیش‌تر گفتیم هزینه تحصیل علاوه بر دانشگاه محل تحصیل به رشته تحصیلی نیز مرتبط است. در جدول زیر هزینه تحصیل در برخی از محبوب ترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در ایتالیا آورده شده است.

نام دانشگاه هزینه
دانشگاه Humanitas € 15,000
دانشکده پزشکی بین المللی میلان € 4,000
دانشگاه سینا € 4,500
دانشگاه Vita-Salute San Raffaele € 20,150
دانشگاه کاتولیک قلب مقدس € 15,000
دانشگاه مسینا € 2,100
دانشگاه ساپینزا رم € 2,900
پردیس Bio-Medico دانشگاه رم € 18,150
دانشکده پزشکی و جراحی دانشگاه میلانو-بیکوکا € 4,100

9- هزینه زندگی در ایتالیا

زندگی در شهرهای مختلف ایتالیا هزینه‌های متفاوتی در بر دارد. این هزینه‌ها معمولا به دو بخش هزینه‌های جاری شامل خوراک، پوشاک، حمل و نقل و شارژهای ماهانه، و هزینه‌های اقامت که هزینه‌ی اجاره بهای محل سکونت را پوشش می‌دهد تقسیم می‌شوند. متوسط هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور از بین 29583 ورودی مختلف در یک سال منتهی به اکتبر 2023 به شرح زیر است:

  • هزینه‌های ماهانه جاری تخمینی برای یک خانواده چهار نفره ماهانه 3314.4 دلار (3128.6 یورو) است.
  • هزینه‌های ماهانه جاری تخمینی برای یک نفر بدون اجاره 1049.8 دلار (991.0 یورو) است.
  • هزینه اجاره بهای یک آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر 663.52 یورو در ماه است.
  • هزینه اجاره بهای یک آپارتمان تک خوابه در نقاط غیر مرکزی شهر 517.78 یورو در ماه است.
  • هزینه اجاره بهای یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر 1207.64 یورو در ماه است.
  • هزینه اجاره بهای یک آپارتمان سه خوابه در نقاط غیر مرکزی شهر 863.06 یورو در ماه است.

10- کار دانشجویی در ایتالیا

دانشجویان مشغول تحصیل در ایتالیا معمولاً مجازند تا 20 ساعت در هفته با مجوز اقامت دانشجویی خود در ایتالیا کار کنند. کارفرما باید برای متقاضی مجوز کار تنظیم کند که رسیدگی به آن ممکن است تا دو ماه طول بکشد. حقوق معمول برای دانشجویان به عنوان کارآموز در شرکت‌های ایتالیایی بین 500 تا 1000 است.

11- مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا

زندگی و تحصیل در ایتالیا ، مانند هر کشور دیگری مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. زندگی در سواحل گرم، آرام و زیبای مدیترانه در جنوب ایتالیا و یا نقاط سرد و کوهستانی شمال این کشور، هر کدام طرفداران مخصوص به خود را دارد. زندگی در پایتخت جهانی مد و لباس، با 51 میراث فرهنگی جهانی ثبت شده در یونسکو دوگانه‌ای از زندگی‌های مدرن و باستانی را در اختیار دانشجویان مشغول تحصیل در ایتالیا قرار می‌دهد.

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *