تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


آذربایجان غربی, ایران

جاهای دیدنی میاندوآب آذربایجان غربی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی میاندوآب آذربایجان غربی

در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران در مجله گردشگری تاپ تراول در نظر داریم تا شما را با  جاهای دیدنی میاندوآب آشنا کنیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

میان دو آب یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی است که در ناحیه ی جنوب استان قرار گرفته است. اساس اقتصاد این منطقه را کشاورزی و باغ داری تشکیل می دهد. دام و فرآورده های دامی جزو محصولات صادراتی این شهرستان محسوب می شوند.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 از ارومیه، میاندوآب در جنوب دریاچه ارومیه و جنوب شرقی آذربایجان غربی واقع شده و معادل فارسی میاندوآب، حاصل موقعیت این شهر بین دو رود زرینه رود و سیمینه رود بوده و زبان مردم در میاندوآب ترکی آذری است.

میاندوآب به علت جای گرفتن میان دو رود زرینه رود و سیمینه رود میان دوآب نامیده شده و این محل در زمان نادرشاه افشار روستای بزرگی بوده و در جریان لشگرکشی نادرقلی، سپهسالار وقت ارتش ایران به آذربایجان در سال 1142 هجری قمری از قلعه میاندوآب نام برده شده است.

کشف چندین اثر باستانی در اطراف میاندوآب نشانگر اسکان بسیار قدیمی منطقه در دوران های ثبت نشده تاریخ است و آثاری از حکومت مادها و اورارتور در روستای داش تپه میاندوآب موجود است.

 

قلعه هلاکوخان

در اصل قلعه هلاکوخان در داخل مرزهای استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو قرار دارد اما به مدد فاصله کوتاه این قلعه تاریخی با میاندوآب، که چیزی در حدود 15 کیلومتر است، می توانید سری به آن بزنید. قلعه هلاکوخان در تنها جزیره مسکونی دریاچه ارومیه قرار دارد. جزیره ای که در روزهای پرآبی دریاچه ارومیه جلوه های دیدنی بی نظیری داشت. این جزیره وسیع که جزیره شاهی و حتی مشت عثمانی نیز نامیده می شده حالا جزیره اسلامی نام دارد. قلعه که در فاصله 2 کیلومتری روستای آق گنبد واقع شده است به سان اغلب قلعه های نفوذناپذیر منطقه آذربایجان بر قله کوهی مرتفع واقع شده است که از سه طرف به پرتگاه منتهی شده و تنها یک راه ورود دارد.

جاهای دیدنی میاندوآب آذربایجان غربی
جاهای دیدنی میاندوآب آذربایجان غربی

این قلعه که از دوره ساسانی به یادگار مانده است تا حوالی قرن هشتم ه.ق آباد و محل استفاده بوده است. قلعه فرو ریخته اما پایه های آن به همراه محل برج های مراقبت و دیده بانی و همچنین بخشی از دیوارها و سقف بعضی بخش ها باقی مانده است. نکته جالب تعبیه تعداد زیادی آب انبار در جای جای مسیر دسترسی به قلعه است که جوی هایی برای هدایت آب ناشی از بارش ها به داخل آب انبارهای حفر شده در دل کوه، تعبیه گردیده است.

فرضیه جالبی نیز درباره این قلعه مستحکم موجود است و بعضی آن را محل به خاک سپردن سرداران مغول و همچنین هلاکوخان پادشاه مقتدر ایلخانی می دانند، اما آنچه مسلم است این قلعه حکم استراحتگاه تابستانه هلاکوخان را داشته است. در صورتی که در فصل بهار و تابستان سری به این قلعه بزنید منظره بی بدیل اطراف قلعه شگفت زده تان می کند و حتما به هلاکوخان حق خواهید داد که این قلعه را برای اقامت تابستانه خود برگزیند. قلعه هلاکوخان به قلعه حسین آباد نیز شهره است. میاندوآب اما یک قلعه تاریخی دیگر نیز دارد که در نزدیکی روستای میلان واقع شده و بخدک یا بختک نامیده خواهد شد.

مسجد طاق

مسجد طاق در کوچه طاق، خیابان 17 شهریور شهر میاندوآب واقع شده است. این مسجد زیبا متعلق به اواسط دوره قاجار است و به نظر می رسد در فاصله بین سال های 1200 تا 1210 ه.ق ساخته شده که در این بین سال 1202 محتمل تر است. سازنده بنا حاکم مراغه، احمدخان بیگلر بیگی، بوده که پیوند خویشاوندی نزدیکی با فتحعلی شاه قاجار داشته است. مسجد طاق که قدیمی ترین مسجد شهر میاندوآب است ترکیبی از سنگ، آجر و خشت است و آجرهای قرمز رنگ آن جلوه خاصی به بنا داده اند. قدیمی ترین قسمت بنای مسجد شبستان اصلی آن است. این شبستان نه ستون قطور آجری دارد و سقف آن پر از طاق های زیبا و بلند و ضربی است و یک گنبد است که به زیبایی بر روی ستون ها قرار گرفته اند. سقف شبستان نیز مزین به نه گنبد کوچک است.

طاق ها همگی از آجر بوده و گچ ملات اصلی آن هاست. تعداد چند پنجره وسیع در یکی از اضلاع شبستان نور کافی را به داخل شبستان منتقل کرده و فضا را روشن می کند. مسجد در طول دو قرن گذشته همیشه اصلی ترین مرکز عبادی شهر میاندوآب بوده است و در این سال ها قسمت هایی نیز به بنای اولیه اضافه کرده گردیده است. چند سال پیش میراث فرهنگی میاندوآب اقدام به مرمت حیاط این مسجد زیبا کرد تا از آسیب دیدن این بنای تاریخی و چشم نواز جلوگیری کند.

جاهای دیدنی میاندوآب آذربایجان غربی
جاهای دیدنی میاندوآب آذربایجان غربی

پل تاتائو

پل تاتائو یا پل میرزارسول یکی از تاریخی ترین پل های شهر میاندوآب است. این پل بر روی رودخانه زیبای سیمینه رود در همسایگی میاندوآب قرار دارد که در واقع تاتائو نامیده خواهید شد. پل تاتائو یادگاری از دوره صفویه است اما هیچ اطلاعی از نام سازنده، بانی بنا و یا سال ساخت دقیق آن در دست نیست. این پل یکبار در زمان قاجاریه مرمت اساسی خواهد شد. از آنجا که بانی این مرمت فردی به نام میرزا رسول بوده است این پل به نام میرزا رسول شهره خواهد شد. پل تاتائو 57متر طول داشته و هفت دهنه با طاق جناغی نسبتا بلند دارد. در محل اتصال طاق ها به یکدیگر نیم ستون های تقریبا قطوری به شکل منشور تعبیه گردیده است که نقش سیل شکن را برعهده دارند. این طاق ها نه تنها سبب عبور آب رودخانه می شده بلکه از نقطه نظر مهندسی و معماری سبک سبکتر و البته مقاوم تر شدن پل نیز می گردیده است و تنها بحث زیبایی ظاهری آن نیز مد نظر نبوده است. این پل آجری دارای پایه های مستحکم سنگی است. متاسفانه دو دهنه از این پل زیبا تخریب گردیده است. در چند سال گذشته نیز خروش چندباره سیمینه رود سبب وارد آمدن صدماتی جدی بر پیکره پل شده اما سازمان میراث فرهنگی اقدان به بازسازی و مرمت اساسی آن نموده است. برای بازدید از این پل زیبا و رودخانه ی چشم نواز سیمینه رود باید مسیر میاندوآب به ارومیه را پیش رو گرفته و در 5 کیلومتری شهر میاندوآب و در مجاورت جاده پل را بیابید.

داش تپه

در صورتی که در پی تاریخ و داستان های افسانه ای آن هم در هزاران سال قبل از میلاد هستید، حتما باید در مورد داش تپه میاندوآب چیزهایی شنیده باشید. داش تپه، تپه ای تاریخی است که روزگاری دور شاید در حدود 8 قرن قبل از میلاد قلعه ای بر روی آن قرار داشه است و حالا قلعه در گذر زمان تبدیل به تپه ای میان تهی گردیده است. تپه ای که ساروج و آهک آن هنوز هم اجازه وارد شدن نمی دهد و گرچه کاملا فروریخته اما هنوز هم آثار درب ورودی آن پیداست. این قلعه یک کتیبه با زبان اورارتویی ها داشته و در آن از سرزمینی با نام پارسوا از زبان پادشاه اورارتو به نام منوا سخن به میان آمده است. کتیبه اما به لطف قاچاقچیان عتیقه طعمه دینامیت خواهد شد و فقط چند تکه باقی خواهد ماند که آن هم پیشکش موزه های لندن خواهد شد. کشفیات این تپه چیزی در حدود چند تکه سفال بوده و بررسی بیشتری بر روی آن صورت نگرفته است. باوری قدیمی در بین مردم منطقه موجود است که این تپه را آرامگاه زرتشت پیامبر می دانند، گرچه تحقیقات باستان شناسی نیز حاکی از حضور اقوام مانا، که به زرتشت نبی نسبت داده می شوند، در این منطقه است. داش تپه در نزدیکی روستای داش تپه در 21 کیلومتری میاندوآب واقع شده است.

جاهای دیدنی میاندوآب آذربایجان غربی

موزه میاندوآب

یکی از غنی ترین موزه های استان آذربایجان غربی در میان 12 موزه استان، موزه میاندوآب است. موزه میاندوآب که در خیابان امام خمینی و در داخل پارک معلم واقع شده است در سال 1346 ه.ش پایه گذاری گردیده است. در صورتی که به تاریخ و تمدن ایران باستان علاقمندید موزه میاندوآب یک مجموعه تمام و کمال است. آثاری متنوع از هزاره های ششم قبل از میلاد تا اواخر دوران قاجار در این گنجینه ارزشمند نگهداری خواهد شد. از ابزار سنگی انسان های اولین تا قلمدان های دوره قاجار در این موزه به نمایش گذاشته گردیده است. آثار سنگی، برنزی، استخوانی، فلزی و مفرغی، انواع ظروف سفالی از دوره های گوناگون تاریخی، انواع سکه ها، انواع ظروف شیشه ای، کتب خطی،آثار مکشوفه در لرستان و… نیز در این موزه به نمایش گذاشته گردیده است. در این موزه قسمت هایی به هنر ملی اختصاص یافته و قسمت هایی نیز در غالب مردم شناسی تعبیه گردیده است. این موزه چیزی در حدود 229 اثر تاریخی ارزشمند را در معرض دید عموم قرار داده و آثار به نمایش گذاشته هم از نظر تنوع دوره های تاریخی و هم از نظر تنوع آثار به نمایش گذاشته شده، بسیار قابل توجه است. این موزه که گذشتهاً مرمت شده و گسترش یافته، همه روزه از ساعت 9 الی 19 آماده پذیرایی از گردشگران و بازدیدگنندگان است و هزینه بلیط ورودی نیز 2500 تومان است.

پارک ساحلی آتا میاندوآب

عبور زرینه رود از قلب شهر میاندوآب به خودی خود جذاب است اما در صورتی که در پی یک مرکز تفریحی در داخل شهر میاندوآب هستید حتما سری به پارک ساحلی آتا در همسایگی زرینه رود بزنید. این پارک که در خیابان ساحلی میاندوآب قرار گرفته است یکی از تفرج گاه های اصلی شهر میاندوآب است. یک پارک زیبا با مسیرهای سنگ فرش و درختکاری شده که در روزهای تعطیل مملو از حضور میاندوآبی هاست. آلاچیق ها گوناگون، سفره خانه سنتی، کافه و مراکز بازی از امکانات این پارک ساحلی زیباست. آتا در زبان شیرین ترکی به معنای پدر است میاندوآبی ها یک پارک دیگر با نام آنا نیز دارند که به معنای مادر است. پارک ساحلی آنا نیز بر کرانه زرینه رود قرار گرفته است.

حمام طبیعی حیدر باغی

یکی از پدیده های شگفت انگیز طبیعت میاندوآب چشمه آب گوگردی است که با تراوش چندین ساله اش سبب به وجود آمدن اشکالی خاص و متفاوت با رنگ های بسیار زیبا گردیده است. این چشمه که آب آن همثل یک دوش خود را به بستر رودخانه می رساند به حمام طبیعی شهره است. خیلی از مردم برای شنا کردن در آب این چشمه گوگردی خود را به روستای حیدرباغی در منطقه بسیار زیبا و چشم نواز باروق می رسانند. این چشمه ده متری از بستر رودخانه بالاتر است و املاح موجود در آن در طول زمان اشکالی سنگی ایجاد نموده است. طبیعت اطراف این چشمه همثل تمام مناطق باروق بسیار زیبا، بکر و چشم نواز است.

آبشار اوزان

یکی از زیباترین آبشارهای شهر میاندوآب آبشار اوزان است که در قسمت باروق و در 70 کیلومتری شهر میاندوآب قرار گرفته است. این منطقه به داشتن مراتع سرسبز و دشت های وسیع با گلزارهای فراوان شهره است. در این میان در نزدیکی روستای اوزان پایین، ردپای آبشاری به چشم می خورد که از بلندای صخره ای 15 متری بر روی تخته سنگ های کوچکی فرود آمده و در نهایت به شکل یک رودخانه آرام در میان دره ای زیبا و بسیار سرسبز به مسیر خود ادامه می دهد. این آبشار زیبا که در 2.5 کیلومتری روستا واقع شده است با نام آبشار اوزان شناخته می شود. اطراف آبشار پوشیده از درختان زیباست و سرسبزی اطراف آن بر زیبایی اش می افزاید. آبشار اوزان در فصل بهار بسیار پرآب بوده و مناظر بی بدیلی را خلق می کند.

جاهای دیدنی میاندوآب آذربایجان غربی
جاهای دیدنی میاندوآب آذربایجان غربی

غار جبیگلو

یکی دیگر از شگفتی های طبیعت منطقه باروق در شهر میاندوآب استان آذربایجان غربی غار جبیگلو است. این غار یکی از غارهای کمتر شناخته شده منطقه است که در نزدیکی روستای جبیگلو واقع شده است. غار جبیگلو که ورودی باریکی دارد به سختی از دوردست پیداست. برای پیمایش غار حتما به همراه راهنما و تجهیزات کافی عازم جبیگلو شوید. جبیگلو دو دالان دارد که دالان اول کوتاه و اندکی باریک است و بدون تجهیزات قابل پیمایش است اما به محض ورود به دالان دوم با تالاری وسیع، عمیق و بسیار تاریک روبرو خواهید شد که نیازمند تجهیزات کافی است. مسیر دالان طولانی و از پیچ و خم و پر ازتخته سنگ است و پایان آن هنوز مشخص نیست. بعضی از مسیرها نیز دارای شیب زیادی است. این غار متاسفانه بر اثر زلزله آسیب دیده اما هنوز هم در درون آن مناظر بی بدیلی همچون استلاگمیت ها و حوضچه های کوچک آب به چشم می خورد. این غار محل زندگی خفاش ها نیز هست. در صورتی که در پی یک غارنوردی هیجان انگیز هستید جبیگلو یکی ار بهترین گزینه هاست.

سد نوروزلو

سدنوروزلو در سال 1346 در نزدیکی روستای نوروزلو بر روی رودخانه زرینه رود ساخته گردیده است. اما این سد به علت قرارگرفتن تالاب زیبای نوروزلو در محدوده آن جلوه بسیار زیبایی دارد. سد که در 15 کیلومتری میاندوآب قرار گرفته از طریق جاده میاندوآب به شاهین دژ قابل دسترسی است. تالاب نوروزلو با داشتن جنگلی انبوه از درختان کوتاه گز، سرو و نیزارهای زیبا محل زندگی پرندگان بومی و مهاجر است. این تالاب در زمره مناطق حفاظت شده قرار دارد و علاوه بر پرندگان در اطراف آن جانورانی همثل خرگوش،گرگ و روباه زندگی می کنند. رودخانه زرینه رود درست از میان این تالاب بسیار زیبا و مهم عبور می کند. سد و تالاب نوروزلو یکی از تفرجگاه های زیبای شهر میاندوآب است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *